شناسه خبر : 31906
تاریخ انتشار : 1398/04/17 14:59
نقش دانشگاه ها در شرایط حساس کنونی/تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه

در نشست روسای دانشگاه ها تاکید شد؛

نقش دانشگاه ها در شرایط حساس کنونی/تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه


به گزارش نورنیوز، نشست روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور امروز با محوریت هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم» با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، منصور غلامی وزیر علوم و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در دانشگاه الزهرا برگزار شد.


در این نشست بر تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، برنامه ریزی برای کاهش فارغ التحصیلان بیکار، استفاده از توان دانشگاه ها براساس نیازهای کشور و تربیت نیروی انسانی براساس نیازهای استان ها تاکید شد.


بازنگری آیین نامه ارتقا اساتید در راستای کاربردی سازی پژوهش ها


در این نشست منصور غلامی وزیر علوم از بازنگری آیین نامه ارتقا اساتید خبر داد و گفت: در بازنگری جدید به فعالیت های عملی و پایان نامه های کاربردی نیز امتیازاتی تعلق گرفته است.


وی افزود: در این آیین نامه بازنگری هایی انجام و به دانشگاه ها ابلاغ شده است بعضاً انتقادی که به این آیین نامه می شد این بود که به مباحث نظری و تولیدات مکتوب توجه شده و کمتر به بحث عملی توجه شده است که در بازنگری که صورت گرفت به فعالیت های عملی و پایان نامه های کاربردی امتیاز داده شد.


وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز علمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی وظایف مهم و گسترده ای را برعهده گرفتند، تاکید کرد: پس از انقلاب بدنه کارشناسی نیروی انسانی نیاز به مهارت فنی مبتنی بر علم داشت و برهمین اساس شیب تند آموزشی در سراسر کشور ایجاد شد و تربیت نیروی انسانی در سطح ملی را به انجام رساند.


غلامی گفت: در دهه ?? بخش نیروی کارشناسی ما به لحاظ نیروی انسانی تحصیل کرده زیاد شد و در دهه ?? با انباشت فارغ التحصیلان روبه رو شدیم.


وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به بحث تحقیقات گفت: دانشگاه ها با پذیرش دانشجویان در دوره تحصیلات تکمیلی به سمت تحقیقات حرکت کردند و اکنون در سطح توسعه علمی و تولید علم و حضور در مجامع جهانی دانشگاه های ما نقش موثر خود را نشان دادند.


غلامی تاکید کرد: ایران در میان کشورهای منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده است و همچنین رتبه خوبی در میان کشورهای غرب آسیا دارد.


وی اظهار کرد: در دهه ?? با افزایش شکل گیری مراکز رشد، پارک های علم و فناوری رویکرد جدیدی را در حوزه آموزش عالی داشتیم و بر اساس گزارشات و آمارهای موجود در یک دوره ده ساله موفقیت های قابل توجهی را به دست آوردیم.


وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: رویکرد خصمانه کشورهای استکباری و تحریم های اعمال شده علیه ایران سبب شده دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما نقش بهتری را از خود نشان دهند.


میزان قراردادهای صنعت و دانشگاه 3 برابر شده است


در این نشست همچنین رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش سه برابری قراردادهای منعقد شده میان صنعت و دانشگاه خبرداد و گفت: در این وزارتخانه 7 محور با 35 برناه تدوین شده است که تمامی این محورها مرتبط با فعالیت دانشگاه ها است.


وی عنوان کرد: تولید و توسعه صادرات منابع غیرنفتی، منابع معدنی، توسعه فناوری ها و شرکت‌های دانش‌بنیان،‌ مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری، بهبود فضای کسب و کار و تجارت و تأمین منابع مالی از جمله این محورهاست.


لزوم حضور فعال دانشگاه‌ها در حل بسیاری از مسائل کشور


نقش دانشگاه ها در شرایط حساس کنونی و اعتماد به این مراکز برای رفع نیازهای کشور موضوعاتی بود که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه امروز نشست روسای دانشگاه ها تاکید کرد.


وی با تأکید بر اهمیت نقش دانشگاه‌ها در شرایط حساس کنونی کشور گفت: در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت شرایط جدید هیچ جمع و منظومه‌ای صاحب نظرتر و ذی‌صلاح‌تر از رؤسای دانشگاه‌ها در کشور وجود ندارد که بتواند فکر کنند و راهکار ارائه دهند. تجربه تاریخی ما در ادوار مختلف نشان می‌دهد که در همه حوزه‌ها باید به نهاد دانشگاه برای حل و فصل مسائل کشور اعتماد کنیم. به همین دلیل است که ضرورت‌ها، اولویت‌ها و تنگناهای دانشگاه‌ها، ضرورت‌ها، اولویت‌ها و تنگناهای دولت محسوب می‌شود. امروز و آینده کشور در دانشگاه‌ها رقم می‌خورد و دانشگاه‌ها میزان الحراره جامعه هستند.


معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: افزایش توانمندی علمی، آموزشی، پژوهشی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانشگاه‌ها مستلزم آن است که نقش‌های جدیدی در داخل و خارج از محیط دانشگاه برای دانشگاهیان تعیین شود؛ چرا که دانشگاه مرکزی است که فکر می‌کند و راهکار ارائه می‌دهد؛ دانشگاه عقل نقاد جامعه است و برای آنکه این نقش خود را به خوبی ایفا کند نیازمند استقلال علمی، آزادی‌های آکادمیک و حاکمیت اصول و هنجارهای اخلاقی است. رؤسای دانشگاه‌ها باید از استقلال علمی دانشگاه‌ها حفاظت کنند. همچنین اصول و اخلاق علمی در دانشگاه‌ها باید رعایت شود و خود دانشگاه‌ها نیز باید بر نظارت این اصول مشارکت کنند.


وی روزآمد بودن دانشگاه‌ها در آموزش، مسئله‌محور بودن پژوهش‌های دانشگاهی و افزایش قدرت ارتباط‌گیری دانشگاهیان با جامعه و جهان را از جمله وظایف دانشگاه‌ها در دوران کنونی برشمرد و گفت: دانشگاه‌ها برای ایفای این مسئولیت‌ها نیازمند شجاعت و مسئولیت‌پذیری هستند و رؤسای دانشگاه‌ها باید از این ویژگی‌ها برخوردار باشند.


معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت و نهادهای حاکمیتی برای اینکه دانشگاه‌ها بتوانند به نقش واقعی خود عمل کنند، باید با حسن ظن نسبت به آن‌ها رفتار کنند، گفت: جایگاه و منزلت دانشگاه و حقوق و حرمت این نهاد باید در کشور به رسمیت شناخته و از آن حفاظت و حراست شود. سوءظن و بی‌اعتمادی به دانشگاه و دانشگاهیان و امنیتی کردن و امنیتی دیدن مسائل دانشگاه و با سلیقه سیاسی برخورد کردن با موضوعات موجب انفعال و ناکارآمد شدن دانشگاه‌ها می‌شود.


جهانگیری با بیان اینکه تجربه گفت‌وگوی دولت با ?? دانشگاه ملی در سال قبل تجربه‌ای نسبتاً موفق بود، خاطرنشان کرد: به دلیل وجود سرمایه اجتماعی در دانشگاه‌ها پس از وقوع سیل در برخی مناطق کشور و تبدیل آن به مهم‌ترین مسئله ملی، رئیس جمهور مسئولیت تهیه گزارش درباره علت وقوع این واقعه را بر عهده دانشگاه‌ها سپرد تا آن‌ها یک گزارش ملی مناسبی تهیه کنند.


وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند در حل بسیاری از مسائل کشور حضور فعال داشته باشند. همچنین دانشگاه‌ها در کنار توسعه علمی، نقش تأثیرگذاری در توسعه ملی کشور دارند. یکی دیگر از مهمترین رسالت‌های امروزی که بر عهده دانشگاه‌ها قرار گرفته است تزریق امید نسبت به آینده در جامعه است. اگر خدایی ناکرده بی‌تفاوتی و یأس در جامعه شکل بگیرد و مردم سرنوشت خود را جدا از جامعه بدانند اتفاق خطرناکی رخ می‌دهد و اگر این احساس در دانشگاه‌ها شکل بگیرد موضوع خطرناک‌تری در پیش خواهد بود. در همین راستا خود دانشگاه‌ها باید در بالا بردن احساس تعلق به جامعه و امیدواری نسبت به آینده کشور تلاش کنند.


میزان بیکاری جوانان دانش آموخته بالا است


محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست درخصوص وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان صحبت کرد.


وی با بیان اینکه میزان بیکاری جوانان دانش آموخته دانشگاهی بالا است و باید برای حل این مشکل ضوابط جدید و سرمایه گذاری صورت پذیرد، گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلات ما عدم تطابق محصولات دانش آموختگان با بازار کار است.


وی افزود: با مطالعه‌ای که ما در وزارت تعاون بر اساس طرح آمایش انجام دادیم و نیازمندی‌های شغلی هر استان را مشخص کردیم، فارغ التحصیلان دانشگاهی استان با نیاز شغلی و بازار کار استان خود تطابقی ندارند و باید بین نیاز استان‌ها و فارغ التحصیلان دانشگاهی هماهنگی ایجاد شود.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: دانشجویان و دانش آموزان ما از مهارت کافی بهره مند نیستند و آمادگی انجام کار را ندارند و باید در دوره‌های کارورزی شرکت کنند. بر همین اساس ما طرحی را در مجلس ارائه دادیم تحت عنوان شورای عالی فنی تربیت و مهارت در کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور.


شریعتمداری گفت: در زمینه اشتغال باید همه مراکز آموزشی برنامه هماهنگ داشته باشند تا بتوانند نیروهای ماهری تربیت کنند که مورد نیاز بازار کار است.


وی افزود: در این زمینه می‌توان از تجربه سایر کشورها استفاده کرد.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد داد: کارگروه مشترکی از نهادها و وزارتخانه‌های مرتبط ایجاد شود و در زمینه حل مشکل اشتغال در این کارگروه بحث و بررسی شود و نتیجه نهایی آن به دولت ارائه شود.


دانشگاه‌های یکی از موفق‌ترین نهادهای ملی در ارتباطات بین المللی


در این نشست محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران نیز گفت: در این شرایط به نظرم در عین دانستن اینکه شرایط تحریم شرایط ویژه‌ای است باید به بحث نوآوری و کیفیت نیز توجه شود. اگر می‌خواهید از ظرفیت علمی کشور و دانشگاه استفاده کنید طبیعتاً صنعت متقاضی استفاده از علم روز است که در شرایط رقابتی موثر باشد. یکی از معضلاتی که در ارتباط با صنعت دانشگاه مطرح می‌شود بحث سیستم تولید است که البته تکنولوژی در آن نقش مهمی دارد تا زمانی که از تکنولوژی‌های قدیمی استفاده می‌شود نمی‌توان انتظار زیادی داشت اما در کنار آن سیاست‌های پولی بانکی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.


وی افزود: ما بارها شاهد بودیم که با کاهش قیمت ارز بسیاری از تولید کنندگان قطعات شان را در چین تولید کردند و این مسئله مربوط به ? و ? سال پیش است چرا که در ایران هزینه تولید گران‌تر از تولید در چین می‌شد.


به گفته رئیس دانشگاه تهران، در حال حاضر هم برای تولید سیاست ویژه‌ای اتخاذ نشده است زیرا شرایط کنونی وضعیت ارز همچنان نگران کننده است، این همان چیزی است که تولید کننده را نگران می‌کند.


نیلی احمدآبادی گفت: ما تقریباً همه چیز در کشور داریم اما تفاوت ما با دیگران در استفاده و بهره‌وری از ظرفیت‌هاست. در واقع دانشگاه‌ها از لحاظ نرم افزاری توسعه خوبی پیدا کردند یعنی مسائل را خود حلاجی می‌کنند. اما تبدیل یک نرم افزار به سخت افزار اصلاً مأموریت دانشگاه نیست بلکه مأموریت صنعت است‌.


وی ادامه داد: دانشگاه‌های یکی از موفق‌ترین نهادهای ملی در ارتباطات بین المللی هستند، زیرا مهمترین سرمایه آنها اساتید و دانشجویان است که اصلاً قابل قیمت‌گذاری نیست.


دکتر نیلی گفت: نکته بعدی سرمایه‌گذاری گسترده‌ای است که در استارتاپ‌ها و پارک‌های علم و فناوری شده است. استارتاپ‌ها به خاطر چابک و کوچک بودن‌شان می‌توانند به راحتی شکل بگیرند، رشد پیدا کند و در عین حال به راحتی هم از بین بروند از این ظرفیت می‌توان به خوبی استفاده کرد.


رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: بزرگترین مشکل کشور در حوزه رونق و پولی است، در واقع وضعیت بانک‌ها به عنوان یک مساله اصلی در نظام کشور اتخاذ شده است. ما کاملاً آمادگی هماهنگی و همکاری را داریم اما نباید در یک فضای بروکراتیک و خسته کننده قرار نگیریم تا کسی دیگر به ادامه کار داشته باشد.



نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی