شناسه خبر : 31857
تاریخ انتشار : 1398/04/16 13:29
میانگین سنی حجاج 55 سال است/ راه اندازی مراکز درمانی تخصصی

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر خبرداد:

میانگین سنی حجاج 55 سال است/ راه اندازی مراکز درمانی تخصصی

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر گفت: میانگین سنی حجاج امسال ?? سال است. حدود هشت هزار زائر بین ?? تا ?? سال سن دارند و هزار و ??? نفر نیز بالای ?? سال هستند و حدود ??? نفر نیز زیر ?? سال سن دارند.

به گزارش نورنیوز، محمدتقی حلی ساز روز یکشنبه در نشست خبری در خصوص آخرین اقدامات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر برای حج تمتع ?? اظهار داشت: امسال ?? هزار و ??? نفر از زائران حج تمتع به سرزمین وحی اعزام خواهند شد و غیر از ? بیمارستان تحت عنوان مرکز رئیسی، چهار مجتمع درمانگاهی در مدینه منوره و پنج مجتمع درمانگاهی در مکه مکرمه برای خدمات رسانی به زائران ایرانی سرزمین وحی پیش بینی شده است.


وی توضیح داد: نخستین گروه از تیم‌های پزشکی و درمانی ما با شماری از پرسنل حج به عربستان اعزام شدند و ? گروه دیگر نیز در تاریخ‌های ?? و ?? تیرماه اعزام خواهند شد.


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر درباره میانگین سنی حجاج تمتع ?? نیز گفت: میانگین سنی حجاج امسال ?? سال است. حدود هشت هزار زائر بین ?? تا ?? سال سن دارند و هزار و ??? نفر نیز بالای ?? سال هستند و حدود ??? نفر نیز زیر ?? سال سن دارند.


حلی ساز افزود: در همین راستا نیز زائران باید توجه داشته باشند که با توجه به گرمای هوا و شرایط موجود بیشتر مراقب خود بوده و به توصیه‌ها و هشدارهای کاروان‌ها توجه کنند.


وی در مورد بازماندگان از سفر حج تمتع ?? نیز اظهار داشت: آمارهایی که در اختیار داریم، ممکن است آمار نهایی و قطعی نباشد اما طبق این آمار ??? نفر در همان مراحل اولیه معاینه و به توصیه پزشک از سفر انصراف دادند و برخی دیگر که اصرار به انجام سفر به سرزمین وحی داشتند، پرونده‌شان به کمیسیون منتقل شد و از این تعداد نیز ?? نفر دوباره رد شدند.


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه حدود هفت هزار نفر نیز به دلایل مختلف غیرپزشکی نظیر هزینه و نظایر آن انصراف دادند، گفت: ?? نفر هم که وابسته به مصرف مواد مخدر بودند، مجوز سفر ندارند که از این تعداد، پرونده ?? نفر در حال بررسی است.


حلی ساز با اشاره به اینکه همراه داشتن برخی داروها همچون مخدرها، کدئین ها و داروهای آرام بخش در کشور عربستان ممنوع است، در خصوص قوانین دو کشور ایران و عربستان در مورد ممنوعیت حمل موادمخدر توضیح داد: حتی یک گرم موادمخدر نیز مانع سفر خواهد شد و لازم است حجاج به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. ضمن اینکه تجهیزات عربستان نیز پیشرفت زیادی کرده است.


وی درصد حجاج زن و مرد در حج امسال را نیز ?? درصد مرد و ?? درصد زن اعلام کرد و گفت: آمار حجاج بالای ?? سال ما تغییر چندانی در مقایسه با پارسال نداشته است.


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: در آموزش هایی که به زائران داده و در بروشورهایی که در اختیار آنان قرار داده ایم، توضیحاتی در مورد بهداشت فردی، بیماری ها، راه های پیشگیری، تقویت سیستم ایمنی، بهداشت غذا و نام درمانگاه های تخصصی در مکه و مدینه و بیمارستان اصلی و تلفن انتقادات و پیشنهادات وجود دارد.


حلی ساز گفت: ?? پزشک هلال احمر با کارت های مخصوص و مسلط به زبان عربی در بیمارستان های مکه و مدینه مستقر هستند تا برای انتقال زائران بیمار به کشور هماهنگی لازم را انجام دهند و به علاوه برای ارائه خدمات تخصصی به زائران بیمار در بیمارستان های سعودی، هماهنگی لازم را انجام می دهند.


وی درباره تعداد زائران بیمار اعزامی در حج ??، گفت: پرونده درمان الکترونیکی زائران تکمیل شده و در اختیار پزشکان قرار گرفته است که بر این اساس حدود ?? درصد زائران دارای فشار خون، ?? درصد مبتلا به دیابت و ? درصد هم بیماری قلبی و عروقی دارند. ?? زائر نیاز به دیالیز دارند که هماهنگی های لازم برای دریافت خدمات دیالیز این بیماران نیز انجام شده است.


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر اظهار داشت: همچنین ??? درصد داروهای ارسالی بر اساس فارماکوپه کشور است، اما با توجه به تجربیات گذشته، داروهایی را به حج می بریم که برای درمان زائران ضروری است و حدود ??? قلم دارو با توجه به فارماکوپه ایران به حجم ?? تا ?? تن ارسال شده است.


حلی ساز یادآور شد: جوان ترین زائر یک کودک یک ساله و مسن ترین زائر ??? ساله و اهل کردستان است.


وی همچنین درباره برخی حرف ها و نقل ها پیرامون آب زمزم گفت: تمام این حرف ها گمانه زنی است و ما نیز با توجه به بررسی های خود آن را تایید نمی کنیم تاکنون نیز استنادی مبنی بر وجود فلزات سنگین در آب زمزم وجود ندارد.


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر، از راه اندازی مراکز درمانی تخصصی و ستاد این مرکز پزشکی به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران حج تمتع ?? خبر داد و گفت: این مراکز از فردا ?? تیر ماه همزمان با ورود نخستین گروه از زائران ایرانی به شهر مدینه آماده خدمات رسانی هستند.



ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی