شناسه خبر : 31679
تاریخ انتشار : 1398/04/10 18:18
بهبود انجام آزمایش‌های اعصاب با دستگاه واقعیت مجازی ساخت ایران

بهبود انجام آزمایش‌های اعصاب با دستگاه واقعیت مجازی ساخت ایران

استفاده همزمان روشهای ثبت فعالیت سلولهای عصبی و انجام آزمایشهای رفتاری، یکی از چالشهای موجود در توسعه آزمایش‌های علوم اعصاب شناختی است که با تلاش محققان و به‌کارگیری فناوری واقعیت مجازی، این مشکل برطرف شد.

به گزارش نورنیوز، به نقل از گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ محققان دانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به ساخت دستگاه واقعیت مجازی شدند تا شاهد توسعه و بهبود آزمایشهای علوم اعصاب شناختی با کاربرد آن باشیم.


محمدرضا ابوالقاسمی دهاقانی؛ مجری این طرح پژوهشی اظهار کرد: استفاده از فناوری واقعیت مجازی در تحقیقات حوزه علوم اعصاب در سالهای اخیر، رشد و گسترش داشته است پس ساخت و طراحی این دستگاه، بستر تحقیقاتی این حوزه را در کشورمان فراهم می‌کند.


وی افزود: با این دستگاه، امکان ثبت و کنترل دقیق شرایط و اتفاقات آزمایشهای علوم اعصاب شناختی فراهم شد تا پاسخهای رفتاری با دقت بالاتری کنترل شود.


عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، امکان استفاده همزمان روشهای ثبت فعالیت سلولهای عصبی و انجام آزمایشهای رفتاری را یکی از چالشهای موجود در توسعه آزمایشهای علوم اعصاب شناختی دانست و گفت: به کارگیری فناوری واقعیت مجازی می‌تواند یکی از راه حلهای این چالش باشد، با توسعه این روش شبیه‌سازی محیط واقعی حیوانات مورد آزمایش انجام می‌شود و شاهد گسترش روشهای نوین ثبت و تصویربرداری سلولی همزمان با انجام اعمال شناختی می‌شویم.


وی تصریح کرد: این سیستم، قابلیت اجرا برای انواع محرکها در محیطهای مختلف را دارد، بنابراین در بیشتر آزمایشهای علوم اعصاب شناختی کاربرد دارد.



تسنیم
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی