شناسه خبر : 31474
تاریخ انتشار : 1398/04/04 18:44
شبکه‌ کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه سلامت روان ایجاد می‌شود

رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی:

شبکه‌ کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه سلامت روان ایجاد می‌شود

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه نظام سلامت صرفاً به مسائل جسمی و بیماری محدود نمی‌شود، از برنامه این مجموعه به منظور ایجاد شبکه‌ کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه سلامت روان خبر داد.

به گزارش نورنیوز به نقل از جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، علیرضا بهرامی در نخستین جلسه از سلسله نشست‌های سلامت خانواده که توسط معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود، با تاکید بر اینکه نظام سلامت صرفاً به مسائل جسمی و بیماری محدود نمی‌شود، از برنامه جهاد دانشگاهی برای ایجاد شبکه‌ای از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه سلامت روان برای نقش آفرینی و حرکت در مسیر حل مشکلات اجتماعی و روانشناختی جامعه در ابعاد مختلف نظام سلامت خبر داد.


وی اضافه کرد: انسان سالم، محور توسعه بوده و بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، سلامت برخورداری از آسایش جسمی، روانی و اجتماعی است. این در حالی‌است که متأسفانه نظام سلامت ما بیمار محور بوده و بیشتر تمرکز متولیان آن بر روی ابعاد جسمی افراد است، حتی در بعد جسمی نیز مساله پیشگیری و آموزش مطرح نیست.


بهرامی با اشاره به اینکه موضوع سلامت بسیار کلان‌تر از ابعاد جسمی است، خاطرنشان کرد: اگر برخورداری از آسایش و رفاه جسمی، روانی و اجتماعی شاخص سلامت باشد، در این حالت نقش حرفه‌های مختلف حوزه سلامت ملموس‌تر خواهد شد. بنابراین باید خودمان برای حل مسائل و چالش‌های مختلف اجتماعی با حضور پررنگ مشارکت و نقش‌آفرینی کنیم.


وی با تاکید بر اینکه نظام سلامت صرفاً مسائل جسمی و بیماری نیست، گفت: بسیاری از بیماری‌های جسمی از مسائل و مشکلات روانی و ساختارهای اجتماعی افراد نشأت می‌گیرد، بنابراین توجه همه جانبه به ابعاد سلامتی انسان و مشارکت گروه‌های مختلف شاغل در حوزه نظام سلامت بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود.


بهرامی به تشکیل گروه سلامت روان در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره نمود و گفت: گروه پژوهشی سلامت روان در مسیر بررسی، پژوهش و ارائه خدمات در ابعاد مختلف سلامت روان جامعه فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده و در این راستا از حضور و مشارکت علاقمندان و افراد دارای ایده استقبال می‌کند.


وی با اشاره به اهداف برگزاری سلسله نشست‌های سلامت خانواده، تصریح کرد: تا زمانی که به ابعاد مختلف سلامت خانوده از جمله مساله سلامت جنسی پرداخته نشود، بسیاری از مشکلات اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد حل نخواهد شد چراکه ریشه بسیاری از این معضلات با مسائل داخل خانه و خانواده گره خورده و بنابراین برای حل ریشه‌ای مسائل باید توجه خود را به کوچک‌ترین و مهمترین واحد هر اجتماع یعنی خانواده متمرکز کنیم.


این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی افزود: اگر بپذیریم که مسائل و مشکلات جسمی به نوعی با آموزش و پیشگیری و نه با بیمارمحوری حل می‌شود، قاعدتاً حل مسائل روانی جامعه با حل مساله تنهایی انسان‌ها و مسائل اجتماعی با مدارا، سازش و مشارکت جمعی میسر خواهد بود.


بهرامی با اشاره به فعالیت جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی پیشرو و مساله محور، خاطرنشان کرد: گروه سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در حال ایجاد شبکه‌ای از اساتید، کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه در ابعاد مختلف با هدف حرکت در مسیر بررسی و حل مشکلات در ابعاد مختلف اجتماعی و روانی بوده و در این زمینه از تمامی کارشناسان و شاغلین فعال این حوزه برای همکاری دعوت به عمل می‌آورد.


 



ایرنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی