شناسه خبر : 31277
تاریخ انتشار : 1398/03/28 15:25
نابودی پوشش گیاهی برخی مناطق کشور/ بیابان زدایی در شرق اصفهان

پایش ماهواره ای نشان می دهد؛

نابودی پوشش گیاهی برخی مناطق کشور/ بیابان زدایی در شرق اصفهان

بر مبنای اطلاعات ماهواره های سنجش از دور، با وجود آنکه در بسیاری از مناطق کشور شاهد نابودی پوشش گیاهی و افزایش بیابان هستیم، اما در شرق استان اصفهان بیابان زدایی نتیجه بخش بوده است.



به گزارش نورنیوز، همزمان با ?? خردادماه روز جهانی بیابان زدایی، سازمان فضایی ایران وضعیت بیابان زدایی در ایران را بر مبنای اطلاعات دریافتی از ماهواره های سنجش از دور اعلام کرد.






در این گزارش آمده است که متاسفانه، در بسیاری از مناطق کشورمان، به دلیل بهره برداری نامتعادل و بیش از توان عرصه‌های محیط طبیعی، تغییرات کاربری غیر اصولی، وقوع پدیده خشکسالی و…، شاهد نابودی پوشش گیاهی و گسترش اراضی خشک و بیابان‌ها هستیم.


این سازمان تاکید کرد: اما بررسی تصاویر ماهواره لندست در محدوده شرق شهرستان اصفهان، اقدامات و فعالیت‌های موثر متولیان در حوزه بیابان زدایی را نشان می دهد.


مقایسه دو تصویر لندست با فاصله زمانی ?? سال، بیانگر این مساله است که در شمال روستای کفران و در اطراف روستای امین آباد، فعالیت‌های بیابان زدایی نتیجه بخش بوده است.


در منطقه مورد مطالعه در شمال روستای کفران تقریباً مساحتی بیش از ???? هکتار و در اطراف روستای امین آباد بیشتر از ???? هکتار اراضی تحت عملیات بیابان زدایی قرار گرفته که تفسیر تصاویر ماهواره‌ای، حاکی از توسعه اراضی کشاورزی و پوشش گیاهی در این منطقه است.


تصویر ماهواره لندست در خرداد ????، شمال روستای کفران


\"\"


تصویر ماهواره لندست ? در خرداد ????، شمال روستای کفران


\"\"


تصویر ماهواره لندست در خرداد ????، اطراف روستای امین آباد


\"\"


تصویر ماهواره لندست ? در خرداد ????، اطراف روستای امین آباد


\"\"


در این تصاویر دامنه رنگ قرمز نشانگر پوشش گیاهی و مناطق زراعی است.


سازمان فضایی ایران اعلام کرد: امروزه استفاده از فناوری سنجش از دور، شناخت و آگاهی مسئولان و متولیان در حوزه های منابع آب و خاک را در خصوص پایش پدیده های مختلف سطح زمین افزایش داده است. موضوع پایش عرصه‌های بیابانی و فعالیت‌های مرتبط با آن از جمله مسائل چالش برانگیز کشور است که با استفاده از فناوری سنجش از دور می توان از این پدیده که حاصل ارتباط ناموزن انسان و طبیعت است، اطلاعات به‌روز و دقیق‌تری بدست آورد.





مهر
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی