شناسه خبر : 31153
تاریخ انتشار : 1398/03/24 17:17
عقب گرد کاخ سفید ازیکجانبه گرایی/پمپئو برای مذاکره دست به دامان شورای امنیت

نور نیوز بررسی می کند؛

عقب گرد کاخ سفید ازیکجانبه گرایی/پمپئو برای مذاکره دست به دامان شورای امنیت

مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در تازه ترین اظهارات خود، ضمن وارد کردن اتهام دروغین دست داشتن ایران درحمله به نفتکش ها در دریای عمان اظهار داشت: قصد داریم در شورای امنیت تصمیماتی بگیریم تا ایران را به میز مذاکره بازگردانیم. ایران باید مذاکره را با مذاکره جواب بدهد.

نورنیوز- گروه بین الملل: در ماورای اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت .به عبارت بهتر، مایک پمپئو در حال ارسال سیگنالها و آدرسهای جدیدی به نظام بین الملل است که هر یک از آنها می تواند به عنوان یک \"عقب گرد\" در سیاست خارجی پرحاشیه آمریکا طی دو سال و نیم اخیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. 


نخستین مسئله مهم در اظهارات پمپئو فاصله گرفتن از رویکردهای \"یک جانبه\" و توسل به \"چند جانبه گرایی\" در نظام بین الملل است! استدلال ترامپ پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 این بود که وی می تواند با توسل به یکجانبه گرایی، ضمن \"احیای هژمونی تضعیف شده آمریکا\" در نظام بین الملل ، نهادگرایی موجود در مناسبات بین المللی را به چالش بکشد.اظهارات اخیر پمپئو نشان می دهد که ترامپ پس از دو سال و نیم اصرار بر یکجانبه گرایی، هم اکنون برای فرار از مخمصه ای که به دست خود ایجاد کرده ، متوسل به سازمان ملل متحد و شورای امنیت شده است! 


اظهارات اخیر مایک پمپئو، نشان از بازگشت آمریکا به سال 2016 و حتی قبل از آن دارد، زیرا لااقل تا قبل از حضور ترامپ در کاخ سفید، واشنگتن متهم به عدول صریح و رسمی  از پیمانهای بین المللی و معاهدات چند جانبه نبود.متعاقب سخنان قاطعانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب در دیدار شینزوآبه نخست وزیر ژاپن و  نوع واکنش ایشان  که حتی حاضر به پذیرش پیام شفاهی ترامپ نیز نشدند، مقامات آمریکایی را متوجه این واقعیت کرد که اتخاذ راهبرد \"مقاومت فعال\"  از سوی ایران نه یک \"تاکتیک لفظی\"، بلکه یک \"استراتژی پایدار\" در مقابله با دولت دونالد ترامپ محسوب می شود.


این مسئله به شدت مایک پمپئو و جان بولتون را به وحشت انداخته است و از این رو در اظهارات اخیر مایک پمپئو که بر واسطه نمودن شورای امنیت برای مذاکره با ایران تاکید کرد، نوعی التماس غیر مستقیم به ایران برای مذاکره و گفت و گوی مستقیم نیز به چشم می خورد . فرضیه محکم وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا در ابتدای تصمیم برای خروج این کشور از برجام این بود که جمهوری اسلامی ایران، قطعا تا زمان بازگرداندن دور دوم و نهایی تحریمهای ضد ایرانی ( آبان ماه 1397)، به مذاکره اجباری با واشنگتن و در نهایت پذیرش خواسته های چندگانه کاخ سفید  تن خواهد داد.امروز بیش از 7 ماه از آن زمان سپری گردیده و \"واشنگتن\" برای مذاکره با ایران دست به دامان شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است!


اظهارات اخیر پمپئو و تحرکات وزارت امور خارجه این کشور در خصوص تعیین واسطه های گوناگون برای مذاکره با تهران نشان می دهد که محاسبات پمپئو و بولتون در تقابل با قدرت منطقه ای و بین المللی ایران نقش بر آب شده است.در چنین شرایطی التماس پمپئو به شورای امنیت سازمان ملل متحد، به معنای برافراشته شدن پرچم شکست بر فراز ساختمان کاخ سفیدو اذعان دولتمردان امریکا به ناکامی در اتخاذ یکجانبه گرایی و باجگیری بین المللی است.



نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی