شناسه خبر : 31048
تاریخ انتشار : 1398/03/21 10:39
کنفرانس منامه ارزش حقیقی ندارد/تاخیر در برگزاری منجر به لغو می شود

تحلیلگر سیاسی لبنانی تاکید کرد:

کنفرانس منامه ارزش حقیقی ندارد/تاخیر در برگزاری منجر به لغو می شود

استاد جامعه‌شناسی سیاسی لبنان گفت: باید گفت که کنفرانس منامه دیگر هیچ ارزش حقیقی در این مرحله نداشته و ایده تاخیر در برگزاری آن رنگ حقیقت گرفته و چه بسا که علاوه بر گزینه قوی تاخیر گزینه لغو آن نیز بسیار محتمل است چراکه خود معامله قرن نیز با تعویق چندین باره اعلام آن محکوم به لغو شده است.

به گزارش نورنیوز، کنفرانس بحرین با عنوان کارگاه اقتصادی منامه که قرار است اواخر ماه جاری میلادی با شراکت آمریکا در بحرین برگزار شود، با اما و اگرهایی روبه‌رو شده است. شکست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تشکیل کابینه و تصمیم برگزاری انتخابات مجدد در سرزمین‌های اشغالی گمانه‌زنی هایی را در ارتباط با تأخیر در برگزاری کنفرانس مذکور مطرح کرده و احتمال لغو آن را پررنگ کرده است.


کنفرانس منامه مقدمه‌ای برای اجرایی شدن معامله قرن است

در همین راستا«طلال عتریس» استاد جامعه‌شناسی سیاسی لبنان و کارشناس مسائل منطقه در تشریح زمینه‌ ها و دلایل تأخیر این کنفرانس گفت: هدف از برگزاری کنفرانس منامه در بحرین در وهله نخست، زمینه ‌سازی برای تحقق معامله قرن است به این مفهوم که مقدمه ‌ای برای همکاری اقتصادی بین کشورهای منطقه به ویژه بین اسرائیل و کشورهای عربی است تا بر اساس این همکاری اقتصادی، همکاری سیاسی شکل می‌ گیرد و به این اعتبار که منافع اقتصادی نقطه تلاقی این کشورها و مجموعه مشترکی از تعامل اقتصادی و فعالیت مشترک شرکت­‌ها را تشکیل می‌ دهد، سنگ بنای همکاری سیاسی شود.


وی افزود: این کنفرانس مقدمه ای است برای معامله قرن که به عنوان راهکار برون‌رفت از بن بست جنگ چندین ساله فلسطین و اسرائیل اعلام شده است. به همین دلیل باید اقتصاد به عنوان دستاویزی زمینه‌ساز اهداف سیاسی طراحی شده در قالب معامله قرن قرار گیرد.


نشست منامه به دنبال عادی نشان دادن تعامل اعراب و اسرائیل است

این کارشناس مسائل منطقه گفت: نکته دوم اینکه، اصرار به حضور کشورهای عربی و نیز اسرائیل به دو دلیل است. نخست اینکه روابط عربی- اسرائیلی را روابطی عادی و طبیعی جلوه دهد و مردم و افکار عمومی جهان به این موضوع عادت کنند که اسرائیل و عرب را در کنار هم بر سر یک میز و در حال بحث و رایزنی برای منافع اقتصادی ببینند.


عتریس تاکید کرد که آنها به دنبال این هستند که این موضوع، روابط سیاسی ما بین دو طرف را سهل و ممکن کرده و معادله دو وجهی غیر قابل حل که یک طرف آن هویت عربی است، قابل حل وانمود کنند.


وی افزود: دلیل دوم اینکه ایالات متحده آمریکا می­‌خواهد این کنفرانس قدرت داشته باشد به این مفهوم که تمام کشورها در این کنفرانس شرکت کنند و هیچ کشوری غایب نباشد تا اینکه کنفرانس در سطحی ضعیف به نظر نرسد یا کشوری معترض به برگزاری آن وجود نداشته باشد به همین دلیل تمام کشورهای عربی از سوی آمریکا برای مشارکت در این کنفرانس دعوت شدند تا مدعی شوند که جهان عرب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل اجماع نظر دارند. بنابراین روابط اقتصادی دستمایه زمینه‌سازی برای خدمت به اهداف سیاسی معامله قرن شده است.


چالش‌های پیش روی نشست منامه فرصت تحقق اهداف آن را نخواهد داد

عتریس گفت: اما برگزاری این کنفرانس با چالش ها و پیامدهایی مواجه است که اجازه و فرصت تحقق اهداف آن را نخواهند داد. نخست اینکه در اینجا مشکل اسرائیل وجود دارد. نخست ‌وزیر رژیم صهیونیستی در حال حاضر موفق به تشکیل کابینه نشده و برگزاری انتخابات مجدد در ماه سپتامبر آینده به این مفهوم است که اسرائیل در حال حاضر با دغدغه برگزاری انتخابات روبه‌روست و احتمالا امکان مشارکت در کارگاه به اصطلاح اقتصادی منامه و یا حتی معامله قرن را نخواهد داشت.


وی در ادامه افزود: این کنفرانس همچنین با چالش‌ها و پیامدهایی از یک سو به دلیل وضعیت اسرائیل به دنبال عدم پذیرش فلسطین برای مشارکت در این کنفرانس و از سوی دیگر نیز وضعیت شخص «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که با مشکلات داخلی مواجه است و انتخابات ریاست جمهوری این کشور تنها چند ماه دیگر قرار است برگزار شود و این خود نشان می‌ دهد که تمرکز اصلی سلایق مختلف سیاسی در واشنگتن بر انتخابات و رقابت انتخاباتی و انتخاب مجدد ترامپ متمرکز است و هیچ کس اهمیت چندانی به بحث معامله قرن نشان نخواهد داد.


این کارشناس مسائل منطقه توضیح داد: بنابراین باید گفت که کنفرانس منامه دیگر هیچ ارزش حقیقی در این مرحله نداشته و ایده تاخیر در برگزاری آن رنگ حقیقت گرفته و چه بسا که علاوه بر گزینه قوی تاخیر گزینه لغو آن نیز بسیار محتمل است چراکه خود معامله قرن نیز با تعویق چندین باره اعلام آن محکوم به لغو شده است.


عتریس تاکید کرد: بنابراین کنفرانس منامه که در چرخه علت و معلول با معامله قرن و به عنوان شروط مقدماتی آن قرار می‌ گیرد، حقیقت و موضوعیت خود را از دست داده است، پس حال که امکان تحقق معامله قرن سخت به نظر می‌ رسد، کنفرانس منامه نیز ارزشی نداشته و به همین دلیل به اعتقاد من تاخیر در برگزاری این کنفرانس به لغو آن منجر خواهد شد، چراکه پس از گذشت چهار تا پنج ماه وضعیت اسرائیل و آمریکا مشخص نبوده و این موضوع تفسیر دلیل تاخیر کنفرانس است که احتمال لغو کنفرانس را تقویت می‌­کند وحتی اگر این کنفرانس بعدا هم برگزار شود هیچ اهمیتی و تاثیری نخواهد داشت.


وی خاطرنشان کرد: ایده اصلی کنفرانس منامه با معامله قرن گره خورده است و باید دید که آیا این معامله حاصل خواهد شد یا نه که به اعتقاد من عملی نخواهد شد چراکه برخی کشورهای عربی خواهان این معامله نیستند، کشورهایی چون اردن که نگران مساله فلسطین و خروج کرانه باختری از سیطره خود است و مصر نیز به دلیل دغدغه‌ های خود برای صحرای سینا و احتمال اینکه امتداد دولت فلسطین باشد، مشتاق معامله قرن نیستند.


وی گفت: بنابراین باید گفت دلیل اصلی تأخیر در برگزاری کنفرانس منامه ناامیدی از تحقق معامله قرن است.



ایلنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی