شناسه خبر : 30451
تاریخ انتشار : 1398/02/16 13:37
راهبردهای ایران در مقابله با فشارهای آمریکا

خلیل کوثرانی

راهبردهای ایران در مقابله با فشارهای آمریکا


روزنامه الاخبار لبنان در یادداشتی به قلم خلیل کوثرانی تحت عنوان ایران به سوی تجربه مقاومتی دیگر، «نه به صفررسیدن نفت، نه مذاکره و نه جنگ» نوشت: تهران از امروز وارد «جنگ اراده» جدید با آمریکا می‌­شود و سیاستش همان سیاست پیشین است\" یعنی حاضر به قبول شروط آمریکا تحت فشار نیست. ایران آماده واکنش سیاسی و اقتصادی برای مقابله با لغو معافیت‌های نفتی هشت کشور است و تاکید می­‌کند که اگر واشنگتن از خطوط قرمز عبور کند و مجبور به واکنش نظامی شود درنگ نخواهد کرد.


در این یادداشت آمده است: با اینکه معافیت ها لغو شده است اما ایران امروز از نظر سیاسی همانند گذشته است.


البته این مساله در بازار ممکن است متفاوت باشد زیرا هنوز تاثیرات تحریم ها در داخل ایران یا در بازارهای بین المللی دیده نشده است. تهران تصمیماتش را گرفته است و آن عبارت است از رونق اقتصاد، دور زدن تحریم ها و پایبندی به تولید و عرضه نفت و گاز که این مساله هدف رییس جمهور آمریکا را که به صفر رساندن صادرات ایران است با شکست مواجه خواهد کرد.


نویسنده میگوید: این برنامه عملی ایران برای مقابله با تحریم ها است اما موضع سیاسی ایران پایبندی به تصمیم خود یعنی خودداری از مذاکره با واشنگتن در این مرحله است به گونه ای که همچنان آمریکا را به چالش بکشد تا تلاش های آن برای به زانو در آوردن ملت ایران را شکست دهد. این دو تصمیم، راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مرحله آتی را شکل میدهد و سقف تحرکات آن را مشخص خواهد کرد و اتش جنگ مستقیم را از گزینه های تهران و واکنش های آن حذف می­کند. البته این مساله تا زمانی است که تنش‌ها آزادی صدور نفت ایران در خشکی و دریا را به خطر نیندازد و تهران را مجبور به بستن تنگه هرمز نکند زیرا ایران آمادگی نیرو‌های دریای خود در این رابطه را اعلام کرده است.


در بخش دیگری از این یادداشت آمده است که باقی ماندن ایران در برجام برگ امتیازی است که تهران اکنون نیاز به استفاده از آن ندارد زیرا می­تواند خود را با شرایط جدید وفق داده و با سیاست ارامش و صبر تاثیر تحریم ها را کم کند.


در یادداشت این روزنامه لبنانی آمده است که مواضع اخیر مسئولان ایرانی در واکنش به تحریم های جدید نشان میدهد که مرحله بعد از لغو معافیت ها مرحله بازگشت نخواهد بود بلکه نیازمند ساز و کار های پیچیده برای عبور از موانع است. ایرانی ها بر این مساله تاکید دارند که در به کارگیری این ساز وکارها متخصص هستند و این مسئله به آنها اطمینان می‌دهد که توانایی عبور از موانع را دارند. بر اساس برآوردها، ایران آماده اتخاذ سیاست مقاومت در برابر طوفان فشارهای واشنگتن است البته این به معنای رد مطلق مذاکرات نیست؛ بلکه معادله \"سه نه\" که ایران به آنها پایبند است را تثبیت می کند که در واقع \" نه به دیکته ها، نه به مذاکره تحت فشار و نه به مذاکره بر سر اصول حقوقی حاکمیتی است.\"


در ادامه ی این یادداشت آمده است: راه ایران برای تثبیت معادله بالا هم\" سه نه\" دیگر است که برنامه ایران در این مرحله به شمار می رود؛ \" نه به صفر رسیدن صادران نفت ایران، نه به مذاکره با واشنگتن در شرایط کنونی و نه به جنگی که برخی طرف های آمریکایی خواهان آن هستند.\" ایران بر این باور است که با کارگیری این راهبرد دشمن را پشیمان می کند و هزینه‌های زیادی برای آن دربر خواهد داشت، علاوه بر آن نفوذ منطقه‌ای و توان نظامی آن نیز بیشتر خواهد شد.


نویسنده می‌گوید: در ایران دو جناح سیاسی وجود دارد، یکی هیچ تمایلی به مذاکره با غرب ندارد و معتقد است که سودمند نیست که اصولگرا نامیده می‌شود و دیگری جریان \"اعتدال\" به رهبری حسن روحانی است که به اصلاح طلبان نزدیک است و مذاکره را برای تثبیت حقوق ایران نزد جامعه بین المللی و حفظ جایگاه و دستاوردهای آن ضروری می‌داند اما امروز همه می‌دانند که به لطف هجمه بیگانه موضع ایران یکپارچه شده است و آن \" نه به مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی است.\" توافقی که دولت آمریکا از طریق اعمال فشار اقتصادی خواهان آن است، یک توافق هسته ای جدید است که پرونده موشکی و نقش منطقه‌ای ایران را نیز شامل شود. مساله‌ای که فرمانده سپاه قدس ایران نیز به تازگی به آن اشاره کرده  و گفت که آمریکایی‌ها می‌خواهند ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی پای میز مذاکره بکشانند اما مذاکره با آمریکا در شرایط کنونی به معنای تسلیم شدن است.


نویسنده آورده است: سردار سلیمانی که از نگاه واشنگتن تندرو ترین فرد در تیم ایران است زمانی که امتناع از مذاکره با آمریکا را به وقت کنونی محدود می‌کند به این معناست که با دولت اعتدال و رئیس و وزیر خارجه آن همسو شده است و این مساله کمکی به روحانی ست که برای مذاکره با واشنگتن شروطی را مطرح کرده است و آنها دعوت به رفع تحریم‌ها و عذرخواهی به دلیل استفاده از زبان تهدید است. همچنین جامعه ایرانی یعنی سیاستمداران، نخبگان و شهروندان این کشور عقلانی بودن سیاست‌های رهبرانشان را پذیرفته‌اند. در شرایطی که سیاست اعمال فشار آمریکا تنها علیه ایران نیست و چین و اروپا هم با آن مواجه هستند، چه دلیلی دارد که ایرانی‌ها اکنون در برابر آن تسلیم شوند؛ ایرانی هایی که به تنهایی در برابر فشار‌های قبلی آمریکا مقاومت کردند و توانستند بر آن غلبه کنند.


این روزنامه در ادامه با اشاره به موضع خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان نوشت: محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان اپک که اخیرا به تهران سفر کرده بود در پیامی آشکار تاکید کردکه حذف نفت ایران از بازار امری محال است. به عقیده‌ی نویسنده، امروز از چین به عنوان نخستین مشتری نفت ایران انتظار می‌رود مثل قبل نقش فعال‌تری در دور زدن تحریم‌ها داشته باشد. الاخبار در پایان نوشت: ایران، منطقه و جهان به مرحله‌ای رسیده‌اند که به گفته‌ی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نتیجه‌ی آن عدم تسلیم تهران است و به گفته روحانی اگر فشارهای بی سابقه‌ای هم بر ایران وارد شود\" ایران مثل گذشته آغاز کننده جنگ نخواهد بود اما به دشمن اجازه پیروز شدن نیز نخواهد داد.\"



الاخبار/لبنان
کلید واژگان
ایراننفتمقاومت
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی