شناسه خبر : 30340
تاریخ انتشار : 1398/02/07 10:27
حذف صفر از پول ملی ضرورتی ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد

حذف صفر از پول ملی ضرورتی ندارد


نورنیوز: «هر بار که دولتمردان ما سیاستی اتخاذ می­کنند که موجب بی­ثباتی در در اقتصاد می­شود، گریزی به مقوله حذف صفر می زنند.» عباس شاکری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با مطرح کردن انتقادات خود به پروژه حذف صفر ازپول ملی کشور افزود: در شرایطی که در دوران تحریم به سر می­بریم و مشکل نقدینگی در گردش داریم و تمام وزرای اقتصادی به دنبال تامین مواد اولیه کارخانه ها هستند، حذف صفر از پول ملی چه ضرورتی دارد؟


به گزارش خبرنگار نور نیوز، شاکری که در جلسات هفتگی موسسه دین و اقتصاد حاضر شده بود، توضیح داد: اولین بار حذف صفر در آلمان پس از جنگ جهانی اول رخ داد. اما آلمان بعد از جنگ با ایران کنونی تفاوت­های بسیاری دارد. پول در آلمان به گونه‌ای عمل کرده که اثرگذاری اش به قول خودشان از صنعت بخار بیشتر بوده اما یک کشوری مانند ما ?? هزار میلیارد تومان برای جبران موسسات مالی غیر مجاز به جامعه تزریق می کند و به آسانی اقتصادمان را بهم می ریزد.


هنوز به ابر تورم نرسیده ایم


عباس شاکری بر این باور است که کشورهایی که این کار را انجام می‌دهند یک ابر تورم را دارند و تورم آن ها عموما به شکل متناسبی بالا رفته. از برنامه اول تا حالا هزار برابر پول ملی ما تضعیف شده است که این افتخاری برای روسای بانک‌ مرکزی ایران است اصلاحات پولی که به خاطر پرش قیمت ها صورت می گیرد بسیار آسان تر است از اصلاحاتی است که به خاطر فساد و رانت وجود دارد که وضعیت ما الان مورد دوم است.


شاکری افزود: اگر بانک های ما خصوصی واقعی بودند، محال بود که قیمت خانه روزی به متری 20 میلیون و 30 میلیون تومان برسد اما دست­های رانتجو و فسادخواه اقتصاد کشور را زمین زده است.


حذف صفر تورم ساز خواهد بود


او همچنین افزود: ما اگر قیمت‌ها را مضربی از ? قرار دهیم بسیاری از کالاهای ما قیمت‌های اعشاری پیدا می‌کنند مثلاً قیمت یک کالای ???? تومانی و یا ?? هزار و ??? تومانی به اعشار تبدیل می شود نکته اینجاست که تجربه نشان می‌دهد که قیمت واگذاری ها هیچ وقت منصفانه نبوده است و عموما افراد تمایل دارند قیمت ها را رو به بالا رند کنند! در حالی که نظریه‌پردازان بازار مانند اسمیت بر قیمت‌گذاری منصفانه و حقوق منصفانه تاکید می‌کند اما می بینیم وقتی ارز سه برابر می‌شود قیمت یک سری کالاها ? برابر می‌شود این نشان می دهد که ما در کشورمان یک نظام قیمتگذاری دلخواه داریم و در کنار این نظام غیر قابل کنترل هیچ گونه نظارتی بر روی قیمت گذاری ها و نحوه فروش از طرف صاحبان قدرت اعمال نمی شود. در چنین شرایطی اگر صفری حذف شود حتی  تورم ساز هم خواهد بود.


راه پولشویی باز می­ شود


شاکری نسبت به احتمال افزایش پول شویی هم هشدارهایی داد. او گفت: اکنون در دنیا همه بانک‌ها تحت کنترل قرار دارند.  و کمتر می شود بانکی سراغ پولشویی برود. در چنین شرایطی بهترین روش نگه داشتن اسکناس و پول، به شکل فیزیکی است که با این روش و کم شدن حجم اسکناس احتمال پولشویی در کشور ما و در محیط مسموم اقتصاد آن، بالا خواهد رفت.



نورنیوز
کلید واژگان
ریالپول ملیحذف صفر
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی