شناسه خبر : 30300
تاریخ انتشار : 1398/02/03 12:48
اتاق تهران تکرار شد

گزارش تحلیلی نورنیوز از عملکرد اتاق تهران و چالش­هایی که اعضا با آن مواجه هستند

اتاق تهران تکرار شد


نور نیوز: تکلیف اتاق تهران مشخص شد. اسامی آشنایی دوباره روی صندلی ریاست این مجموعه نشستند. به گزارش خبرنگار نورنیوز امروز در جریان برگزاری اولین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در دوره نهم، مسعود  خوانساری دوباره به عنوان رییس انتخاب شد. همچنین علا میر محمد صادقی به عنوان نایب رئیس اول و محمد اتابک به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند. فاطمه مقیمی منشی و ناصر ریاحی هم در این دوره صندوق دار خواهند بود اما آیا عملکرد اتاق به ریاست خوانساری در سال­های گذشته راضی کننده بوده است؟


نارضایتی فعالان اقتصادی از محیط کسب و کار


مسعود خوانساری پاسخ خودش را به این سوال دارد. او امروز در میان اعضای اتاق تهران و فعالان اقتصادی گفت: بر اساس نظرسنجی که سال قبل میان فعالان اقتصادی انجام شد، بالغ بر 80 درصد پرسشگران از وضعیت اقتصادی ناراضی بودند. به گفته او دلیل این نارضایتی بخشنامه‌های متعدد و فضای بد کسب و کار بود اما 85 درصد از همین افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند و از شرایط اقتصادی کشور رضایت نداشتند عملکرد اتاق را مناسب و رضایت‌بخش دانسته بودند و اعلام کرده بودند که اعضا هیات نمایندگان اتاق تهران به وظایفشان درست عمل کرده‌اند و در واقع حساب اتاق را کاملاً از بقیه دستگاه‌ها و نهادها جدا کرده بودند.


یکی دیگر از امتیازهای تمدید اعضای هیات مدیره اما، آشنایی آن­ها با فضای کار در روزهای پسا تحریم است. اعضای کنونی اتاق تهران به خوبی می­دانند چطور می­توان بخش خصوصی را درروزگاری که شمشمیر آمریکا علیه ما کشیده شده، زنده نگه داشت.


گفتنی است بر اساس گزارش­های بانک جهانی  شاخص «شروع کسب و کار» در سال گذشته به 173 تنزل پیدا کرده است و این در حالی است که در طی 4 سال این شاخص با سختی به 102 رسیده بود.


انفعال اتاق


 یکی دیگر از وظایف اتاق بازرگانی این است که سر بزنگاه های اقتصادی به دولت مشاوره­های لازم را ارائه دهد تا در نهایت بهترین تصمیم برای همه کشور گرفته شود. عملکرد اتاق تهران در این حوزه چندان قابل دفاع نیست. در صورتی که بخش خصوصی بتواند به تمامی بخش‌های اقتصادی به شکل تخصصی ورود کرده و مشاوره‌هایی دقیق به دولت ارائه کند، قطعاً هر دو ضلع اقتصادی می‌توانند به شکلی دقیق‌تر وظایف و مسئولیت‌های خود را به مرحله اجرا برسانند اما واقعیت این است که در سال اخیر اتاق بازرگانی بیش از همیشه منفعل بوده است.


برای مثال در حوزه ممنوعیت واردات کالاهایی که نمونه مشابه داخلی دارند، اتاق می ­توانست با ورود به این ماجرا، تا حدی جلوی تصویب این قانون اشتباه را بگیرد. یا حداقل نسبت به مشکلاتی که برای مردم و واردکننده­ها پیش خواهد آمد، هشدار دهد اما به نظر می­رسد اعضا ترجیح دادند که منعفل باقی بمانند.


دولت­ ها تمایلی به معاشرت ندارند


اتاق بازرگانی برخاسته از دل بخش‌خصوصی کشور است. از بین 34 اتاق بازرگانی موجود در کشور، اتاق تهران با جای دادن بیش از یک چهارم کل بازرگانان ایران را در خود، بزرگ­ترین اتاق ایران است.  به نظر می­رسد از آنجا که کسی نمی‌تواند بر تصمیمات گرفته شده در این فضا اعمال نفوذ کند، تمایل به همکاری با بخش خصوصی کمتر شده است. اتاق های بازرگانی توسط سه قوه خیلی دعوت به همکاری نمی‌شوند. فاطمه مقیمی عضو هیات رییسه اتاق تهران در این باره نوشته است:  دولت و مدیران دولتی علاقه دارند پشت‌درهای بسته با شرکت‌های خصولتی شور کنند و یک شبه تصمیمی بگیرند و رسانه‌ای کنند و در نهایت خبر از طریق از رسانه‌ها به اطلاع اتاق بازرگانی برسد هر چند که بی‌ثباتی در بازارها و کسب‌وکارها، رشد رانت و توسعه دلالی و احتکارگری در کشور محصول همین تصمیمات یک شبه است، پر واضح است دولت تمایلی به تعامل دوسویه با اتاق ندارد. تهران است


در چنین شرایطی، اتاق نهم مسئولیت سنگینی پیش روی خود دارد. اعضای این دوره از اتاق با چالش­های متفاوتی مثل مشکلات گمرکی، ارزی، امضاهای طلایی، تعامل با سیاستگذاران و ... مواجه هستند و باید بهترین راه حل را برای آن­ها پیدا کنند.



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی