شناسه خبر : 30239
تاریخ انتشار : 1398/01/20 17:48
خودروسازان به حمایت دولت نیاز دارند/افزایش قیمت نتیجه ?سال سرکوب قیمتی

مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو:

خودروسازان به حمایت دولت نیاز دارند/افزایش قیمت نتیجه ?سال سرکوب قیمتی

مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودو با تاکید بر اینکه خودروسازان به حمایت دولت نیاز دارند، درباره افزایش قیمت خودرو در سال گذشته توضیح داد: از سال ?? تا ?? مجموعا ?? درصد از سوی شورای رقابت اجازه افزایش قیمت داده شد که نتیجه این سرکوب قیمت در طول این سال ها زمینه ساز ایجاد وضعیت فعلی در قیمت خودرو شد.

به گزارش خبرنگار نورنیوز، هاشم یکه زارع مدیرعامل شرکت خودروسازی ایرانخودرو در گردهمایی قطعه سازان در هتل المپیک تهران، با بیان اینکه صنعت خودرو یکی از مهمترین صنایع در دنیا محسوب می شود، گفت: سالانه ?? میلیون دستگاه انواع خودرو در دنیا ساخته می شود که گردش مالی ? هزار میلیارد دلاری و اشتغال ?? میلیون نفری در این صنعت ایجاد کرده است.


وی افزود: برای درک رقم ? هزار میلیارد دلار گردش مالی باید بدانید که درآمد سالانه بسیاری از کشورهای اروپایی بین ?.? تا ?.? هزار میلیارد دلار در سال است بنابراین صنعت خودروسازی در دنیا همانند یک کشور ?? میلیون نفری تبدیل شده است.


مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو ادامه داد: در کشور ما نیز بعد از صنعت نفت، صنعت خودروسازی دومین صنعت مهم کشور از نظر حجم فعالیت است اما از نظر اثر گذاری می توان آن را صنعت اول دانست.


یکه زارع با تاکید بر اینکه صنعت خودرو محرک دیگر صنایع کشور محسوب می شود ادامه داد: مرتبا فشار می آوردند که تعرفه های گمرکی واردات خودرو بسیار بالا است اما به نظر من این فشارها از روی خیرخواهی نیست. در حال حاضر تعرفه گمرکی واردات خودرو در ایران بین ?? تا ?? درصد است اما در کشوری مانند نیجریه که صنعت خودروسازی ندارد این تعرفه ?? درصد، در هند که صنعت خودروسازی پویایی دارد ?? درصد و در چند کشور آسیای شرقی مانند تایلند و سنگاپور که کشورهای صنعتی هستند بیش از ??? درصد است. بنابراین اینگونه فشارها غیرواقعی است و هیچ گاه تعرفه گمرکی واردات خودرو در دیگر کشورها را بررسی نکرده ایم.


وی، از دیگر ویژگی های مثبت صنعت خودروسازی ایران را استفاده ?? درصدی مردم از خودروهای تولید داخل دانست  و گفت: این در حالی است که در صنعت لوازم خانگی ?? درصد نیاز خانگی مصرفی وارداتی و فقط ?? درصد تولید داخل است. اگر قرار بود در خوروسازی نیز مصرف سالانه ?.? میلیون خودروی فعلی را از خارج تامین کنیم ?? میلیارد دلار منابع مالی نیاز داشتیم.


عده‌ای در ایران پیش از تحریم‌های بین‌المللی به استقبال تحریم صنعت خودرو رفتند!


مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، گردش مالی صنعت خودرو سازی ایران را ??? هزار میلیارد تومان دانست و گفت: ترامپ صنعت خودروسازی را از ?? مرداد تحریم کرد ولی تحریم دیگر صنایع را از آبان ?? آغاز کرد که این موضوع نشان می دهد تحریم های ضالمانه صنعت خودروسازی را نشانه رفته است اما متاسفانه عده ای در ایران از اردیبهشت ?? به استقبال تحریم ها رفتند و قیمت قطعات را افزایش دادند.


یکه زارع با تاکید بر اینکه خودروسازان به حمایت دولت نیاز دارند ادامه داد: اگر شاغلان دو صنعت خودرو و قطعه سازی بیکار شوند دولت باید سالانه ?? هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری بدهد در حالی که می تواند با ارقامی به مراتب کمتر از این، صنعت خودروسازی را سرپا نگاه دارد.


وی یادآور شد: از نظر من کشور را تنها دو چیز نجات می دهد؛ یکی تولید و دیگر صادرات تولیدات داخل. هر کس غیر از این عمل کند خیانت کرده است.


مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با انتقاد از اینکه چرا صنعت خودروسازی ایران را با کره جنوبی مقایسه می کنند، افزود: چرا در دیگر صنایع مانند لوازم خانگی این مقایسه را نمی کنید. ما پیش از انقلاب صنایع لوازم خانگی ارج و آسایش را داشتیم که صادرکننده بودند اما الان از بین رفته اند اما خودروسازی اینگونه نبوده است و این صنعت به نسبت دیگر صنایع وضعیت بهتری دارد.


یکه زارع، اهمیت تحقیق و توسعه خودروسازی را یادآور شد و گفت: در کشور ما به این موضوع توجه نشده در حالی که سالانه در دنیا ??? میلیارد یورو به بخش تحقیق و توسعه خودروسازی تزریق می شود. به عنوان مثال کره سالانه ?? میلیارد دلار به تحقیق و توسعه به همه صنایع خود بودجه اختصاص می دهد.


مدیرعامل ایرانخودرو تاکید کرد: زمانی به ما خودروساز گفته می شود که پلت فرم شامل گیربکس اَکسل و موتور را خودمان بسازیم در غیر این صورت تنها تولیدکننده خودرو هستند.


وی درباره قیمت خودرو گفت: از سال ?? تا ?? مجموعا ?? درصد از سوی شورای رقابت اجازه افزایش قیمت داده شد که نتیجه این سرکوب قیمت در طول این سال ها زمینه ساز ایجاد وضعیت فعلی در قیمت خودرو شد.


یکه زارع در پایان از دانش و تجهیزات قدیمی قطعه سازان انتقاد کرد و افزود: نوسازی صنعت قطعه سازی باید از محل منابع صندوق توسعه ملی انجام شود.



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی