شناسه خبر : 140934
تاریخ انتشار : 1402/03/18 16:45
پیام «فتّاح» به منطقه و جهان

نورنیوز بررسی کرد؛

پیام «فتّاح» به منطقه و جهان

در مقطع کنونی که پیوندهای سیاسی، اقتصادی میان ایران و کشورهای منطقه در حال گسترش است، «فتاّح» پیام اتحاد، همدلی و امنیت منطقه‌ای بدون اتکاء به قدرت خارجی را به کشورهای منطقه مخابره می‌کند.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: موشک هایپرسونیک (اَبَرفراصوت) «فتّاح» از تولیدات نیروی هوافضای سپاه صبح سه‌شنبه با حضور رئیس‌جمهور، فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد تا ایران پس از آمریکا، روسیه، چین و کره شمالی، پنجمین کشوری باشد که به فناوری ساخت این نوع موشک‌ها دست یافته است.

موشک فتّاح با ۱۴۰۰ کیلومتر برد، برخورداری از سرعتی معادل ۱۳ ماخ و قابلیت استفاده از نسل جدید سوخت جامد و کلاهک مخروطی انفجاری با دقت اصابت فزاینده و قابلیت عملیاتی بسیار بالا، ضمن توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کرده و این سامانه‌ها را منهدم کند.

رونمایی از این موشک چند پیام ویژه را به جهان مخابره کرد:

نخست؛ این موشک نیز مانند بسیاری از تولیدات دفاعی کشور، در شرایط تحریم و فشارهای سنگین آمریکا و شرکایش با تکیه بر توان داخلی و نیروی جوان ایرانی طراحی و ساخته شده و با الگوبرداری عملی از اصل «امید و ایمان»، این پیام را مخابره کرد که هیچ ضعف و مشکلی نمی‌تواند در مقابل قدرت اراده ایستادگی کند.

دوم؛ گرچه غرب با ادعاهای دروغ به‌دنبال تضعیف و تحدید توان دفاعی ایران است و می‌کوشد ساخت و تولید «فتّاح» را مغایر با قوانین بین‌المللی و قطع‌نامه 2231 القاء کند، اما رونمایی از «فتّاح» این پیام را منتقل کرد که توان و اراده جوان ایرانی هرگز محدودیت‌پذیر نیست و اتفاقا از فرصت تحدید و تحریم برای گسترش خود بهره خواهد برد.

سوم؛ این رونمایی پاسخی به برخی لفاظی‌های اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا بود که مدعی آمادگی برای اقدام نظامی علیه ایران شده بودند. ایران هرچند هرگز اقدام نظامی علیه سایرین صورت نمی‌دهد اما دفاع از خود و پاسخ‌گویی به هر تهدیدی را حق مسلم خود دانسته و در آن تردید نخواهد کرد.

چهارم؛ موشک «فتّاح» بُعد دیگری از اطمینان‌بخشیِ ایران به دوستان و کشورهای منطقه مبنی بر آمادگی جهت تامین امنیت سراسری در منطقه است، چه، ایران همواره امنیت منطقه را امنیت خود دانسته و بر لزوم هم‌گرایی منطقه‌ای برای پایان دادن به مداخلات خارجی تاکید داشته است.

به بیان دقیق‌تر؛ در مقطع کنونی که پیوندهای سیاسی، اقتصادی میان ایران و کشورهای منطقه در حال گسترش است، «فتاّح» پیام اتحاد، همدلی و امنیت منطقه‌ای بدون اتکاء به قدرت خارجی را به کشورهای منطقه مخابره می‌کند.

پنجم؛ رونمایی از این موشک سند دیگری است بر سرعت گرفتن زوال یک‌جانبه‌گرایی و مداخله‌گرایی غرب در عرصه جهانی که مبتنی بر نظم نوین چندجانبه‌گرا صورت می‌گیرد.


نورنیوز
اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی