شناسه خبر : 140791
تاریخ انتشار : 1402/03/15 17:06
پیام آشکار ژرمن‌ها برای زلنسکی؛ ورود به ناتو ممنوع!

نورنیوز بررسی کرد؛

پیام آشکار ژرمن‌ها برای زلنسکی؛ ورود به ناتو ممنوع!

اخیرا مسئولیت «نه» گفتن به عضویت اوکراین در ناتو بر عهده ژرمن‌ها گذاشته شده، چنانچه «آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو اعلام کرد که موضوع پیوستن اوکراین به این پیمان در حین جنگ مطرح نیست.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: اوکراینی‌ها این روزها بیش از هر زمان دیگری خود را پشت درهای بسته ناتو حس می‌کنند و هر بار در بزنگاه‌های مهم، یکی از مقامات اروپایی سخن از عدم آمادگی اعضاء ناتو برای پذیرش اوکراین سخن می‌گوید.

جالب اینکه حتی اصرار مقامات آمریکایی و انگلیسی در این خصوص نیز فایده‌ای به حال «ولودیمیر زلنسکی» و همراهانش نداشته است!

اخیرا نیز مسئولیت «نه» گفتن به عضویت اوکراین در ناتو بر عهده ژرمن‌ها گذاشته شده، چنانچه «آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو اعلام کرد که موضوع پیوستن اوکراین به این پیمان در حین جنگ مطرح نیست.

در پی بحث‌های فعلی درباره درخواست اوکراین برای پیوستن سریع این کشور به پیمان ناتو، وزیر خارجه آلمان به محدودیت‌های فعلی در این زمینه به طور واضح اشاره کرد و در نشست وزیران خارجه ناتو که از روز چهارشنبه (۳۱ مه) در اسلو در جریان است، گفت: «ما سیاست درهای باز را دنبال می‌کنیم اما در عین حال واضح است که نمی‌توانیم در مورد عضویت جدید در میانه جنگ صحبت کنیم!»

به نظر می‌رسد؛ سیاست درهای باز ناتو بیشتر در خصوص کشورهایی مانند فنلاند و سوئد صادق است تا اوکراین، کشوری که اکنون به واسطه توهمات حاکمانش در اثر سراب ایجاد شده توسط آتلانتیکی‌ها برای عضویت در ناتو، به کانونی از آتش تبدیل شده است.

زلنسکی با این استدلال که در حال حاضر کمتر کسی به اندازه سربازان اوکراینی برای حفظ امنیت اروپا-آتلانتیک فعال است، از اعضاء ناتو خواسته بود تا سران کشورهای عضو در اجلاس بعدی خود در ژوئیه، راه ورود اوکراین به این ائتلاف نظامی را باز کنند، اما این استدلال به ویژه از سوی کشورهایی چون فرانسه و آلمان مورد توجه قرار نگرفت!

صورت مسئله مشخص است؛ عضویت اوکراین در ناتو برای اعضاء این پیمان دردسرساز است زیرا حتی در صورت انعقاد یک پیمان صلح موقت، باز هم احتمال درگیری میان این کشور و روسیه در آینده وجود دارد.

کشورهای عضو ناتو مانند ایالات متحده آمریکا و آلمان پشت درهای بسته به صراحت اعلام کرده‌اند که فعلا نمی‌خواهند تعهدی فراتر از اعلامیه این ائتلاف در سال ۲۰۰۸ داشته باشند.

در آن زمان سران وقت ناتو در مورد عضویت اوکراین و گرجستان در این پیمان به توافق رسیده بودند، بدون آنکه زمان مشخصی را برای تحقق آن قید کنند.

چندی پیش هم «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، در نخستین سفر خود پس از وقوع جنگ اوکراین به کی‌یف، دوباره وعده‌های پوچ گذشته در زمینه عضویت اوکراین در ناتو را خطاب به زلنسکی تکرار کرد.

رهبران ناتو از سال ۲۰۰۴ میلادی (زمان وقوع انقلاب نارنجی) وعده داده بودند که اوکراین روزی به ائتلاف ناتو ملحق خواهد شد و استولتنبرگ بارها این وعده را در ۱۴ ماه گذشته تکرار کرده، حال آنکه این گروه هیچ جدول زمانی برای عضویت اوکراین تعیین نکرده است!

چندی پیش مقام‌های ارشد فرانسوی به صراحت اعلام کردند؛ در بهترین حالت ممکن اوکراین در آینده می‌تواند حکم یکی از شرکای ناتو را ایفا کند، اما عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی موضوعی نیست که بتوان آن را درباره اوکراین محقق کرد!

مهم‌تر اینکه؛ حتی در صورت پایان جنگ اوکراین، مخالفت برخی کشورها مانند مجارستان، ترکیه و اسپانیا درباره عضویت این کشور جنگ زده در ناتو به قوت خود باقی است، موضوعی که زلنسکی به دلیل اولویت داشتن منافع شخصی‌اش بر منافع مردم اوکراین ترجیح می‌دهد آن را نادیده بگیرد!


نورنیوز
اخبار مرتبط







نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی