شناسه خبر : 140591
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 9 خرداد ساعت 21:07
مولفه‌های اثرگذار مهم در آینده بازار سرمایه

در گفتگو با نورنیوز بررسی شد؛

مولفه‌های اثرگذار مهم در آینده بازار سرمایه

یکی از مسائلی که در بورس مشکل‌آفرین است، بحث شایعات و تاثیر اخبار در دنیای مجازی است. اخبار ضد و نقیض و اخباری که هیچ پایه و اساسی ندارند موجب فشار فروش و افت قیمت‌ها می‌شوند که به شدت بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نورنیوز ـ گروه اقتصاد: بازار سرمایه در کشور ما از جمله حوزه‌هایی است که اگر از سوی متولیان دولتی به درستی مدیریت شود، می‌تواند ضمن جمع‌آوری نقدینگی تورم‌زا، هم به عرصه تولید کمک کند و هم به عنوان یک حوزه اقتصادی مطمئن و سودآور، مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار گیرد.

از همین رو؛ حوزه بورس و بازار سرمایه و اخبار و تحولات پیرامون آن همواره یکی موضوعاتی است که مورد توجه و پیگیری بسیاری از شهروندان قرار دارد و از آن جهت که به نوعی نبض اقتصاد کشور محسوب می‌شود، می‌تواند سنجه‌ای برای ارزیابی روند اقتصاد کشور باشد.  

سید محسن حاجی محمدی کارشناس بازار سرمایه در خصوص مولفه‌های اثرگذار مهم در آینده بازار سرمایه به «نورنیوز» می‌گوید:

یکی از مولفه‌های مهم در آینده بورس و بازار سهام، ریسک سیاسی است که همیشه وجود داشته و بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگر ریسک سیاسی با تغییرات مقررات مربوط به سازمان بورس، انجام معاملات را دچار مشکل کند معامله‌گران نسبت به چنین احتمالی واکنش نشان می‌دهند و نگرش و احساسات منفی سرمایه‌گذاران نسبت به وضعیت بورس در این بازار نمایان خواهد شد.

برای سرمایه‌گذاران در بورس، رشد قیمت و ریزش قیمت سهام دارای اهمیت فروانی است، زیرا سود و زیان آن‌ها در گرو همین رشد‌ها و ریزش‌هاست. همان‌طور که هنگام رشد شاخص کل بورس، سرمایه‌گذاران بازدهی مناسبی به دست می‌آورند، در زمان ریزش قیمت سهام نیز سرمایه‌‌گذاران با زیان روبرو می‌شوند.

اما سرمایه‌گذاران حرفه‌ای مانند مدیران صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری مشترک، به دلیل توانایی پیش‌بینی دوره‌های منفی بازار سرمایه و تورم و ریسک‌های سیاسی در زمان ریزش قیمت سهام چندان با زیان مواجه نمی‌شوند.

این سرمایه‌‌گذاران حرفه‌ای می‌توانند از طریق بررسی نمودارها و مطالعه عوامل تاثیرگذار بر صنایع و شرکت‌های مختلف، به‌راحتی زمان شروع دوره‌های منفی را پیش‌بینی کنند.

در خصوص عوامل تاثیرگذار در تکانه‌های منفی و ریزش‌های شدید بورسی، عوامل متعددی موثر است که عمده آنها عوامل بین‌المللی است. صنایع اصلی مانند فولاد، سنگ آهن، پتروشیمی و فلزات که تحت تاثیر اقتصاد جهانی هستند در صورت نوسانات قیمتی تغییر می‌کنند و باعث ریزش شدید نرخ ارز، بهره مالیات و افزایش حامل‌های انرژی می‌شوند.

نتیجه دخالت‌های دولت در بورس با اهداف تامین مالی، کسر بودجه، باعث به هم خوردن تعادل همه بازارها می‌شود و بازار سهام را دچار تکانه‌های منفی می‌کند هرچند که مسئولان همگی دلیل عدم تعادل بازارها را عوامل بیرونی ذکر می‌کنند ولی مشخص است که ضعف‌های مدیریتی برخی مسئولان، مهمترین دلیل وجود مشکلات اقتصادی کشور در دهه‌های اخیر است.

آسیب دیدن صنایع و گروه‌های مختلف در بورس ایران به واسطه تحریم‌های اقتصادی بر کسی پوشیده نیست؛ اما نوع اثرپذیری و شدت آن ممکن است در بعضی از صنایع با یکدیگر متفاوت باشد.

هر چه بازار اولیه قوی‌تر باشد زمینه برای ورود شرکت‌های بیشتری به بازار سرمایه فراهم شده و این اثرگذاری در بخش تولید نیز بیشتر می‌شود. لازمه قوی بودن بازار اولیه، عملکرد درست بازار ثانویه است که نیاز به عملکرد خوب اقتصادی و مهم‌تر از همه نیاز به اعتماد و ورود سرمایه‌ها دارد که زمینه برای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه فراهم شود.

با ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه، تامین مالی از طریق انتشار سهام بهتر صورت می‌گیرد و با شفافیت اطلاعاتی که ایجاد می‌شود از تسهیلات بانکی و معافیت مالیاتی نیز برخوردار شده و در نتیجه به رشد تولید کمک خواهد کرد.

هیچ عاملی به اندازه بورس کالا پتانسیل تغییر و اصلاح قیمت‌ها را ندارد. در بورس کالا قیمت‌ها بر اساس  سازوکار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و خریداران و فروشندگان اگر انتظاراتشان نسبت به نرخ ارز بالا رود زمانی که شاهد قیمت پایه پایین تعیین شده باشند به حدی رقابت قیمتی صورت می‌گیرد که قیمت‌های پایانی به سمت قیمت‌های منطقی که متناسب آن وضعیت اقتصادی است، حرکت کنند.

تا زمانی که نظام قیمت‌ها بر اساس سازوکار متناسب با عرضه و تقاضا تعیین شود به اصلاح قیمت‌ها و شرکت‌های تولیدی کمک می‌کند.

شرکت‌هایی که در بورس فعالیت می‌کنند باید به طور مداوم گزارش عملکرد خود را به مردم ارائه دهند تا مردم بر اساس صورت‌های مالی به خرید و فروش مبادرت کنند.

اگر شرکتی گزارش دهد که به طور مثال با کمبود مواد اولیه مواجه است و یا با کاهش تولید تحت تاثیر قیمت‌های جهانی قرار گرفته و دچار رکود شده و یا به دلیل نداشتن مواد اولیه اقدام به بستن کارخانه کرده‌اند، بر قیمت سهام تاثیرگذار خواهد بود و سهام ریزش می‌کند و بالعکس.

یکی از مسائلی که در بورس مشکل‌آفرین است، بحث شایعات و تاثیر اخبار در دنیای مجازی است. اخبار ضد و نقیض و اخباری که هیچ پایه و اساسی ندارند موجب فشار فروش و افت قیمت‌ها می‌شوند که به شدت بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی