شناسه خبر : 139991
تاریخ انتشار : 1402/02/25 11:51
ائتلاف بریکس با توسعه ارزهای ملی و مشترک به جنگ دلار می‌رود

ائتلاف بریکس با توسعه ارزهای ملی و مشترک به جنگ دلار می‌رود

تلاش‌ها برای شکستن هژمونی دلار در سطح بین الملل به اوج خود رسیده است. همه‌ی اقتصاد‌های نوظهور سعی بر آن دارند که در این ماراتن بزرگ سهیم باشند و بتوانند با بکارگیری تمام قدرت خود، در مسیر کاهش سلطه‌گری دلار قدم بردارند.

نورنیوز - گروه اقتصاد: دبیرخانه ائتلاف اقتصادی بریکس در روز ۲۸ مارس ۲۰۲۳ اعلام کرد، چین و برزیل، دو اقتصاد نوظهور بزرگ عضو بریکس، توافقنامه‌ای در برزیل امضا کردند در آن خاطرنشان می‌شود این دو کشور می‌توانند با بهبود زیرساخت‌های لازم برای یک دوره‌ی ۷ ساله‌ی قابل تمدید، مبادلات بازرگانی و تجاری فی‌ما‌بین را با ارز‌های ملی خودشان انجام دهند و دلار آمریکا را به عنوان یک واسطه حذف کنند. خبرگزاری فرانسه، در روز چهارشنبه ۲۹ مارس گزارش داد که این توافقنامه، چین و برزیل را قادر می‌سازد تا معاملات عظیم تجاری و مالی خود را مستقیماً انجام دهند و به جای دلار، یوان چین را با رئال برزیل و بالعکس مبادله کنند.

همچنین ژو مائوهوا، تحلیلگر اقتصاد کلان در بانک اوربرایت چین، گفت: استفاده از ارز‌های ملی در تجارت دوجانبه یک وضعیت برد-برد برای چین و برزیل خواهد بود و خطر نوسانات نرخ ارز را که شرکت‌های تجاری خارجی با آن مواجه هستند کاهش می‌دهد و در نتیجه رشد تجارت دو کشور را تقویت می‌کند.

از سوی دیگر ژو مین، نایب رئیس مرکز تبادلات اقتصادی بین‌المللی چین، اعلام کرد روند توسعه پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه با سایر اقتصاد‌های بریکس و کشور‌هایی که در آینده‌ی نزدیک به عضویت این ائتلاف در می‌آیند در جریان است و کشور‌های بیشتری مایل به استفاده از RMB در تسویه و پرداخت‌های خود هستند که این مسئله گامی مهم برای جهانی شدن یوان چین و منعکس کننده‌ی اعتماد روزافزون جامعه بین المللی به ارز‌هایی غیر از دلار است. ژو در حاشیه نشست بوآئو اظهار داشت: تحریم‌های مالی که از زمان آغاز بحران اوکراین توسط ایالات متحده به تصویب رسیده است به شدت باعث ایجاد "بحران اعتماد" به دلار شده و در نتیجه‌ی آن، در همین چند ماه اخیر، استفاده‌ی اقتصاد جهانی از سایر ارز‌ها افزایش یافته است.

باید بپذیریم که یوان چین به شدت در حال قدرت گرفتن در عرصه تجارت بین‌الملل است و شاید بتوان گفت نزدیکترین تعقیب کننده‌ی دلار در دستیابی به جایگاه ارز مرجع جهانی است و یکی از نشانه‌های این موضوع، اولین معامله فرامرزی گاز طبیعی مایع بین چین و عربستان سعودی با مبادله یوان است. این همکاری، بزرگترین قرارداد گاز مایع عربستان در ۵ سال اخیر با ارزی غیر از دلار بوده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد گستره‌ی بکارگیری یوان چین با نماد رنمینبی (RMB) در آینده‌ی نزدیک افزایش خواهد یافت. این روند به ایجاد یک سیستم پولی بین‌المللی انعطاف‌پذیرتر کمک می‌کند؛ سازوکاری که وابستگی کمتری به نظام مالی دلار محور موجود ایجاد کرده و برای بهبود شاخص رشد تجارت جهانی مفیدتر خواهد بود.

روسیه با پیشنهاد خلق و انتشار ارز مشترک بریکس به اجلاسیه آتی می‌رود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه هفته گذشته در یک نشست خبری که بخش عمده‌ی آن به مباحث پیرامون نبرد این کشور با اوکراین اختصاص داشت، اعلام کرده است که روسیه درصدد است تا در اجلاسیه دوم و سوم ژوئن ۲۰۲۳ در شهر کیپ تاون آفریقایی جنوبی، مسئله خلق و توسعه یک ارز مشترک برای مبادلات تجاری کشور‌های بریکس را با جدیت دنبال کند. ماریا زاخارووا، در نشست خبری پنجشنبه‌ی هفته پیش یعنی ۳۰ مارس ۲۰۲۳ اظهار داشت که ایالات متحده از تمامی ابزار‌های تحریمی خود بواسطه‌ی دلار برای نابودی اقتصاد روسیه در جنگ با اوکراین استفاده کرده است؛ بنابراین ما دیگر دلیلی برای به رسمیت شناختن دلار به عنوان ارز مرجع جهانی نداریم و در تلاش هستیم تا پایان سال ۲۰۲۳، ارز مشترک بریکس را راه‌اندازی کنیم.

او در ادامه افزود که روسیه در آخرین اجلاسیه بریکس اعلام کرده است که آماده‌ی سرمایه‌گذاری قابل تامل و در حجم کلان برای تسریع در طراحی، خلق و توسعه ارز مشترک کشور‌های بریکس خواهد بود.

ماریا زاخارووا در پایان بخش اقتصادی صحبت‌های خود افزود که روسیه قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی، ۱۰۰ درصد مبادلات تجاری خود با اعضای بریکس را بواسطه‌ی ارز مشترک این ائتلاف و ارز‌های ملی کشور‌های عضو انجام داده و بیش از ۷۰ درصد از تبادلات اقتصادی خود با سایر کشور‌ها را در قالب پیمان‌های پولی دو جانبه یا چند جانبه با بکارگیری ارز‌های محلی به سرانجام برساند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی