شناسه خبر : 139975
تاریخ انتشار : 1402/02/24 22:03
آرزوهای دست‌ نیافتنی آمریکا در خلیج فارس!

نورنیوز بررسی کرد؛

آرزوهای دست‌ نیافتنی آمریکا در خلیج فارس!

ایران به عنوان کشوری که وفق قوانین بین‌المللی بخش مهمی از حریم خلیج فارس تا دریای عمان را داراست، خود را بر اساس همان قوانین موظف به اجرای مقررات عبور و مرور بی‌ضرر کشتی‌ها از این آب‌راه‌ها می‌داند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه گفت: «امروز وزارت دفاع مجموعه اقداماتی برای تقویت وضعیت دفاعی‌مان در خلیج ع رب ی (خلیج فارس) به کار خواهد گرفت.»

این مقام آمریکایی مدعی شد؛ ایالات متحده آمریکا شاهد تهدیدها و حملات مکرر از سوی ایران علیه کشتی‌های تجاری بوده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین هم اعلام کرد که پنتاگون قصد دارد شمار کشتی‌ها و هواپیماهای گشت‌زنی خود در تنگه هرمز را افزایش دهد.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مدعی شده هدف واشنگتن از این تصمیم جلوگیری از توقیف کشتی‌های بیشتر توسط ایران است.

در همین حال؛ «براد کوپر» فرمانده مرکزی نیروهای دریایی آمریکا گفته: «اقدامات غیرمسئولانه، غیرقانونی و بدون دلیل ایران در آزار کشتی‌های تجاری باید متوقف شود. یگان پنجم نیروی دریایی و شرکای ما متعهد به حراست از حقوق دریانوردی هستند.»

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هم در دیدار با همتای کویتی خود گفته: «مزاحمت‌های ایران برای کشتی‌های تجاری با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد و امنیت و ثبات منطقه را مختل می‌کند.»

هم‌زمان با این جوسازی‌های رسانه‌ای علیه نیروهای دریایی ایران در خلیج فارس، آمریکا مدعی توقیف لنجی حامل مواد مخدر شد که رسانه‌های بیگانه آن را به ایران نسبت دادند!

چینش نخ‌نمای تکه‌های پازل ایران‌هراسی با محوریت نمایش اقتدار هالیوودی آمریکا در خلیج فارس در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس قوانین بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران حق دفاع مشروع از امنیت و منافع خود در آب‌های سرزمینی را داراست و اصرار بر «آب‌های آزاد» خواندن این مناطق با قوانین موضوعه بین‌المللی در حوزه دریانوردی در تناقض است.

ایران به عنوان کشوری که وفق قوانین بین‌المللی بخش مهمی از حریم خلیج فارس تا دریای عمان را داراست، خود را بر اساس همان قوانین موظف به اجرای مقررات عبور و مرور بی‌ضرر کشتی‌ها از این آب‌راه‌ها می‌داند.

بر اساس قوانین دریانوردی، کشتی‌ها موظف به عبور بی‌ضرر، رعایت قوانین و حریم کشورهای ساحلی آب‌راه‌ها، رعایت اصول زیست محیطی و فعال بودن دستگاه‌های موقعیت‌یاب هستند تا خللی به امنیت آب‌راه‌ها وارد نشود.

در همین حال کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها نیز موظف به رعایت قوانین بین‌المللی در خصوص عبورشان از آب‌راه‌ها و کشورهای ساحلی این آب‌راه‌ها هستند.

ایران با تکیه بر دانش بومی و نیز نیروی دریایی مقتدر و مسئولیت‌پذیر در قبال تعهدات جهانی، خود را موظف می‌داند تا تمامی این اصول را رعایت و سایر کشورها را نیز به انجام آنها هدایت کرده و با هرگونه تخطی از سوی هر شناوری با هر پرچم و ملیتی مقابله نماید.

بر همین اساس؛ تمام مستندات حکایت از آن دارد که توقیف همه شناور‌های مورد ادعای غربی‌ها از سوی ایران به دلیل عدم رعایت مقررات بین‌المللی از سوی این کشتی‌ها بوده که ضمن نقض قوانین جهانی، عبور بی‌ضرر برای سایر کشتی‌ها را به مخاطره انداخته‌اند.

از سویی؛ آمریکا در حالی سعی دارد ایران را ناقض امنیت منطقه و جهان معرفی کند که کشورهای فرامنطقه‌ای مانند آمریکا و انگلیس مطابق قوانین بین‌المللی هیچ حقی در قبال این منطقه نداشته و حضورشان در خلیج فارس جز ویرانی و ناامنی ثمری نداشته ‌است.

حضور آمریکا در غرب آسیا چنانچه در زمین و هوا زمینه‌ساز بحران‌ها و جنایت‌های گسترده‌ای شده، در عرصه دریایی نیز چنین رویه‌ای داشته، لذا خروج آن از منطقه می‌تواند بسترساز صلح و امنیت پایدار در آب‌راه‌های منطقه و تقویت عبور بی‌ضرر شناور‌ها شود.

دیگر اینکه؛ آمریکا در حالی مدعی اجماع منطقه‌ای علیه ایران است که روند تحولات منطقه از عمق اعتماد سراسری کشورهای منطقه به جمهوری اسلامی و تلاش همگان برای دوری از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا حکایت دارد.

توسعه روابط ایران و عربستان، توافقات امنیتی ایران با امارات و عراق، توافقات نظامی و امنیتی تهران-مسقط در کنار رویکرد اتحادیه عرب به احیاء روابط با سوریه به‌عنوان متحد راهبردی ایران سندی آشکار بر این مدعاست.

مبارزه موفق ایران با تروریسم از جمله با دزدان دریایی در سراسر آب‌راه‌های بین‌المللی و نقش ارزنده‌ در برقراری عبور امن از تنگه هرمز، مولفه‌ای مهم در این اعتمادسازی موفق با کشورهای منطقه بوده که بی‌نیازی منطقه به حضور بیگانگان را نیز آشکار می‌سازد.

بر این اساس؛ ادعاهای ضدایرانی آمریکایی‌ها را می‌توان تکرار همان رفتارها و مواضع غیر اصولی دانست که با هدف سرپوش نهادن بر تضعیف موقعیت آمریکا در عرصه بین‌الملل و تشدید مطالبه اخراج آمریکا از غرب آسیا صورت می‌گیرد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی