شناسه خبر : 139967
تاریخ انتشار : 1402/02/24 18:41
جنایات آمریکا علیه ملت ایران باید برجسته شود

غریب آبادی:

جنایات آمریکا علیه ملت ایران باید برجسته شود

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: در حوزه تحریم، یک ملت قربانی هستند و باید روی این موضوع که این جنایت را چگونه به تصویر کشیده، کار کرد.

نورنیوز - گروه سیاست: کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران در اولین جلسه ستاد مرکزی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی که در دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، با تأکید بر اینکه آمریکا، جنایات بسیار گسترده‌ای انجام داده است، گفت: در عرصه داخلی، مردم باید بدانند آمریکا چه جنایاتی در حق ملت ما انجام داده است، زیرا جنایات آمریکا مستقیماً مردم را هدف قرار داده و باید این موضوع را به طور مداوم در برنامه‌های مختلف یادآوری کنیم.

او افزود: وقتی صحبت از افشا و بازخوانی حقوق بشر آمریکایی می‌کنیم هدفمان سیاسی‌کاری نیست، بلکه اقدامی کاملاً منطبق با واقعیت‌ها بوده و حقوقی است.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: در بعد داخلی در راستای ارتقای افزایش آگاهی عمومی و در بعد بین‌المللی باید در خصوص ایجاد (حساسیت لازم) و ترغیب کشورها به موضع‌گیری‌های منصفانه کار کرد.

غریب آبادی افزود: آمریکا دو جنایت اصلی علیه مردم ایران در زمینه تروریسم و تحریم انجام داده است. ما ۱۷ هزار شهید ترور داریم از جمله ترور ناجوانمردانه شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهانشان. این جنایات آمریکا باید در برنامه‌های ستاد برجسته شود.

او تصریح کرد: در حوزه تحریم، یک ملت قربانی هستند و باید روی این موضوع که این جنایت را چگونه به تصویر کشیده، کار کرد. حقوقدانان معتقدند تحریم‌های یک‌جانبه، جنایت علیه بشریت است و جرم جدی در جامعه بین‌المللی است و تحریم‌های حقوق بشر تمام مردم ایران را تحت تأثیر داده و یک ملت قربانی هستند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفت: در حوزه بین‌المللی باید حساسیتی در جامعه جهانی و تشویق آن‌ها به اتخاذ موضع در مورد نقض حقوق ملت‌ها از سوی آمریکا ایجاد کنیم. جنایات آمریکا علیه ملت‌ها در طول تاریخ بشریت بی‌سابقه است. ناگفته نماند آمریکا، مسئول اقدامات رژیم صهیونیستی در رابطه با ایران نیز است. آمریکا در آمریکای لاتین و نیز در خصوص مردم بومی آمریکا و ویتنام چه جنایاتی کرده است؟ تجاوزهایی که به افغانستان و عراق داشت و حملات پهپادی که انجام داده فراموش نمی‌شود. میلیون‌ها انسان بی‌گناه قربانی می‌شوند.

او افزود: مسئولیتی که ایران و مردم و نخبگان در رابطه با افشاگری حقوق بشری آمریکا دارند، مسئولیت مهمی است و ما اگر کنار بکشیم، دیگران به طور جدی در مقابل زورگویی آمریکا ایستادگی نمی‌کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: در داخل برخی مسئولیتشان سنگین‌تر است، مثلاً مجلس ظرفیت کلیدی دارد و نمایندگان می‌توانند این مباحث را در نطق‌های پیش از دستورشان مدنظر قرار دهند و بیانیه و قطعنامه داشته باشند. مثلاً در کشورهای دیگر نمایندگانشان با دو سه نفر اپوزیسیون ایران جلسه استماع می‌گذارند و در خصوص حقوق بشر ایران صحبت می‌کنند. ما چنین ابتکاراتی در مجلس نداشتیم و بهتر است داشته باشیم.

او ادامه داد: صدا و سیما و فضای مجازی هم مسئولیت کلیدی در ارتقای آگاهی عمومی در زمینه جنایات آمریکا دارند. همچنین سازمان‌های مردم نهاد هم ظرفیت ویژه‌ای دارند. نقش سازمان‌های مردم نهاد در تحریم و تروریسم در زمینه افزایش آگاهی عمومی مهم است.

غریب آبادی با طرح این سؤال که چه اقداماتی باید در حوزه قضائی برای رسیدگی به جنایات آمریکا باید انجام داد؟ گفت: اقدامات خوبی در زمینه شکایات علیه آمریکا شده و پرونده‌های مهمی در این زمینه بررسی و منجر به صدور رأی شده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی