شناسه خبر : 139889
تاریخ انتشار : 1402/02/23 10:29
نمایی از مطبوعات کشور

شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

کیهان:

راه درست از این محفل‌ها می‌گذرد (ص۲)

بسیاری از دختران جوانی که بر اساس ظاهر در دسته کم حجاب یا شل حجاب قرار می‌گیرند، نه اینکه از روی لجاجت و هدفی خاص به این کار دست زده باشند بلکه بسیاری از آنها اساساً از نظر دریافت مبانی و فلسفه حجاب یا پایه‌های اعتقادی و رفتاری این مقوله توجیه نشده‌اند و نگاه بسیاری از آنها از نوع پوشش، رفتار بر اساس یک مد و ظاهر است. همین افراد گاه در موضوعات دیگری در حوزه اعتقادات که بیشتر و دقیق‌تر در معرض توضیح منطقی و جذاب یا دریافت اطلاعات مربوط به آن قرار داشته‌اند برخلاف ظاهری که دارند رفتاری معتقدانه از خود بروز می‌دهند. موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز در چند نوبت به آن ‌اشاره داشته‌اند.

اعتماد:

کلید معمای پوشش (ص۱)

در گذشته معنای سیاسی عدم رعایت حجاب برجسته بود، ولی مسئله این است که از نظر جامعه و زنان و در ماه‌های گذشته، معنای اجتماعی و نیز سبک زندگی پوشش برجسته شده و معنای سیاسی بودن آن کنار رفته است و غالب مردم و زنان به ماجرا به چشم سیاسی نگاه نمی‌کنند. البته مقامات کشور هم کمابیش با این نظر در حال همراهی هستند، سخنان مقام رهبری درباره این زنان نشانه‌ای از این رویکرد است، ولی این نگاه هنوز در میان طرفداران حکومت غلبه نیافته است. تنها راه‌حل مسئله این است که تعبیر سیاسی عدم رعایت حجاب، به عنوان رفتاری ضد نظام، از ذهن دو طرف پاک و به موضوعی مرتبط با سبک زندگی محدود شود.

ایران:

پاتک ارزی بانک مرکزی به دلالان (ص۷)

در ادامه سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی برای شفافیت بیشتر و همچنین کوتاه شدن دست دلالان، رئیس کل بانک مرکزی روز پنجشنبه گذشته از سیاست جدید این بانک در حوزه ارز صادرات و واردات رونمایی کرد. براساس توضیحات محمدرضا فرزین، از این به بعد بانک مرکزی ارز را به طور مستقیم از صادرکننده‌ها خریداری کرده و به واردکننده‌ها خواهد فروخت تا هم هزینه‌ها کمتر شده و هم، زمان تأمین ارز کوتاه‌تر شود. فرزین روز جمعه باز فعالان بازار خواست مشکلات مربوط به عدم تخصیص ارز را با شماره تلفن ۰۲۱۲۷۰۶ مطرح کنند.

جام‌جم:

۱۰ گام مقابله با مشکلات ساختاری اقتصاد (ص ۳)

چندی پیش تیم اقتصادی دولت از تهیه بسته ۱۰بندی در دولت برای مهار تورم و رشد تولید خبر داد. به نظر می‌رسد مواردی مانند نرخ بهره دستوری، حجم بالای تسهیلات تکلیفی نسبت به میزان کفایت سرمایه بانک‌ها نزد بانک مرکزی، دور شدن بانک‌ها از اصول بنگاهداری رقابتی و کسری ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی در تراز عملیاتی بودجه۱۴۰۱ و افزایش سقف مصارف بودجه ۱۴۰۱ از سوی مجلس، باعث شد نظام بانکی نتواند یکی از عوامل اصلی تورم یعنی پایه پولی را کنترل کند؛ در حالی که پیشتر تلاش کرده بود مصارف بودجه را با کنترل برخی هزینه‌ها از جمله در بخش حقوق و دستمزد، مدیریت کند.

شرق:

آزمون آنکارا (ص۱)

ترکیه در‌ حال آماده‌شدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی فردا است. انتخابات فردا از اهمیت زیادی برای ارزش‌های نمادین برخوردار است. انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را با توجه به رویکردی که برای آن نسبت به آینده تحلیل می‌شود، باید به‌‌مثابه یک رفراندم عمومی و همه‌پرسی در نظر گرفت. با‌ این‌حال منازعات و تضادهای منطقه‌ای ایران و ترکیه در قبال تحولات منطقه‌ای و همچنین برخی موضوعات امنیتی، همواره سطحی از چالش‌ها و موانع را در بهبود روابط و تقویت مناسبات نشان داده که هیچگاه البته نتوانسته‌اند خللی در رابطه دیپلماتیک و قدیمی این دو کشور ایجاد کنند. به همین دلیل عمده کارشناسان روابط ترکیه و ایران را ملغمه‌ای از همکاری و تضاد منافع می‌دانند.

جوان:

دلالان خودرو ابوعطا می‌خوانند! (ص۴)

گشت‌وگذار در بازار خودرو نشان می‌دهد یا عزمی برای ساماندهی بازار خودرو نیست یا توان آن. نهاد‌ها متأسفانه خودشان را ذی‌حق دریافت خودرو خارج از نوبت می‌دانند و از آنجا که خودروسازی خصوصی به معنی واقعی کلمه نداریم، مدیران خودرویی خود را وامدار مسئولان می‌دانند تا مردم. اینکه ۷۰‌درصد بازار خودرو را واسطه‌گران و دلال‌ها مدیریت می‌کنند، موضوعی نیست که بشود به آسانی از کنار آن گذشت، ولی مسئولان ذی‌ربط می‌گذرند، شاید، چون منافع عده‌ای در اینجا مطرح است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی