شناسه خبر : 139845
تاریخ انتشار : 1402/02/21 17:15
ایران و عراق برای همکاری در پروژه‌های صنعت نفت تفاهم‌نامه امضا کردند

ایران و عراق برای همکاری در پروژه‌های صنعت نفت تفاهم‌نامه امضا کردند

تفاهم‌نامه ایران و عراق در پروژه‌های صنعت نفت در جریان سفر وزیر نفت به بغداد در حضور نخست‌وزیر عراق بین وزیران نفت دو کشور امضا شد.

نورنیوز - گروه اقتصاد: «جواد اوجی» با «شیاع السودانی» نخست وزیر عراق دیدار و بر توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی تاکید کرد.

در این دیدار محور‌های همکاری دوجانبه در زمینه میدان‌های مشترک نفتی، صادرات خدمات فنی و مهندسی و همکاری‌های آموزشی به تفضیل بررسی و تصمیم‌هایی راهگشا برای اجرای تفاهم‌های دوجانبه در بخش نفت گرفته شد.

در پایان ملاقات وزیر نفت و نخست‌وزیر عراق، تفاهم‌نامه همکاری دو کشور در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی بین اوجی و «حیان عبدالغنی» وزیر نفت عراق امضا شد.

در جریان این مذاکرات مقرر شد این تفاهم‌نامه از طریق کارگروه مشترک عالی ایران و عراق طی نشست‌هایی منظم پیگیری شود.

برپایه این گزارش، وزیر نفت در این سفر با «زیادعلی فاضل» وزیر برق عراق هم دیدار و گفتگو کرد.

تاکید ایران و عراق بر تقویت همکاری‌ها در حوزه گاز

وزیر نفت در جریان دیدار و گفتگو با نخست‌وزیر و وزیر نفت عراق بر حل موانع موجود در زمینه همکاری‌های گازی تاکید کرد.

همچنین در این دیدار نحوه روابط دو کشور در صنعت نفت به ویژه بخش گاز بررسی و بر تقویت همکاری‌ها تأکید شد. طی دیدار وزیر نفت با مقام‌های عراقی، زمینه‌های همکاری ایران و عراق در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بررسی شد و دو طرف بر حل موانع موجود در زمینه همکاری‌ها گازی تأکید کردند، ضمن آنکه قرار شد در این زمینه تصمیم‌های جدی و راهگشا گرفته شود.

در این دیدار‌ها که با حضور مقام‌های ارشد عراق همچون وزیران نفت و برق این کشور همراه بود، پیشنهاد‌های مطلوبی توسط السودانی در زمینه توسعه میدان‌های نفتی، آموزش نیروی انسانی و اجرای طرح‌های پتروشیمی ارائه شد که با استقبال اوجی همراه بود.
اس توافق ایران و عراقف مقرر شد تفاهم‌نامه امضا شده بین دو طرف از طریق نشست‌های کارگروه مشترک عالی دو کشور پیگیری شود.

 جواد اوجی در رأس هیاتی بلندپایه برای دیدار و رایزنی با مقام‌ها و مسوولان عراقی وارد بغداد شد و در بدو ورود مورد استقبال «باسم محمد خضیر» معاون وزیر نفت عراق و «محمدکاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق قرار گرفت.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به‌تازگی پس از دیدار و گفتگو با «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهوری عراق در تهران تاکید کرده بود که روابط تهران و بغداد در حوزه زیرساختی همچون آب، برق، گاز و انرژی باید به‌نحوی ادامه یابد که استفاده از ظرفیت‌های موجود نیاز‌های دو طرف را به‌طور کامل برطرف کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی