شناسه خبر : 139831
تاریخ انتشار : 1402/02/21 12:29
دوره‌های تخصصی دانشجویان پزشکی افغان در ایران برگزار می‌شود

دوره‌های تخصصی دانشجویان پزشکی افغان در ایران برگزار می‌شود

وزیر بهداشت افغانستان ضمن قدردانی از کمک‌های ایران در حوزه بهداشت و سلامت، عنوان کرد با توافق طرف ایرانی، دانشجویان پزشکی افغانستان دوره‌های تکمیلی را در ایران سپری خواهند کرد.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: قلندر عباد وزیر بهداشت افغانستان ضمن قدردانی از کمک‌های ایران در حوزه بهداشت و سلامت، عنوان کرد با توافق طرف ایرانی، دانشجویان پزشکی افغانستان دوره‌های تکمیلی را در ایران سپری خواهند کرد.

عباد که در برنامه «چراغ سرخ» شبکه سحر حضور یافته بود عنوان کرد در گفتگو با وزیر بهداشت ایران مقرر شد که دانشجویان فارغ التحصیل افغانستانی از تجارب و برنامه‌های آموزشی ایران استفاده کنند و در بخش‌های پرستاری، مهندسی پزشکی و داروسازی نیز از استادان ایرانی بهرمند شوند.

او که به دعوت وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران در تهران به سر می‌برد با ابراز امیدواری نسبت به حصول تفاهم‌های همکاری بیشتر میان تهران و کابل در بخش بهداشت و درمان تاکید کرد ایران دستاورد‌های فراوانی در بخش بهداشت دارد که خیلی از کشور‌های جهان از آن محروم هستند. ما می‌خواهیم افغانستان نیز بتواند در حوزه بهداشت و پیشرفت‌های پزشکی مشابه ایران داشته باشد.

قلندر عباد با اشاره به کمک ایران برای ساخت بیمارستان تخصصی مبارزه با سرطان در ولایت بامیان گفت: ایران همواره با کشور افغانستان در این خصوص همکاری کرده است. متاسفانه بیمارستان بامیان قرار بود ۱۰ سال پیش فعال شود، اما به دلایل مختلف از جمله عدم همکاری دولت قبل تکمیل نشد. با آمدن امارت اسلامی طی هفت ماه توانستیم کار‌های این بیمارستان را تکمیل کرده و از آن بهره برداری کنیم و امیدواریم هیئت ایرانی نیز برای افتتاح این بیمارستان حضور داشته باشند.

وزیر بهداشت طالبان با انتقاد از اشغالگری ۲۰ سال گذشته کشو‌های غربی و آمریکا و عقب نگهداشتن افغانستان در حوزه بهداشت تاکید کرد در ۲۰ سال گذشته میلیارد‌ها دلار در افغانستان هزینه شد، اما در بخش‌های درست مورد استفاده قرار نگرفت و این پول‌ها از راه‌های مختلف دوباره از افغانستان خارج شد. در بخش بهداشت نیز در این بیست سال پیشرفتی در افغانستان حاصل نشد و بیماران ما مجبور بودند برای درمان راهی کشور‌های همسایه شوند.

قلندر عباد در ادامه با بیان خدمات یک و نیم سال گذشته طالبان به مردم افغانستان تصریح کرد، در سال گذشته نزدیک به دویست درمانگاه جدید ساخته شده و قصد داریم که ششصد درمانگاه دیگر نیز ایجاد کنیم. ما قصد داریم بیمارستان‌های تخصصی در بخش‌های قلب، زنان و کودکان و سایر بخش‌ها  ایجاد کنیم.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی