شناسه خبر : 139760
تاریخ انتشار : 1402/02/20 09:56
نمایی از مطبوعات کشور

چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

ایران:

گام بزرگ دولت برای دلار زدایی (ص۱)

خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدام دولت برای قطع وابستگی اقتصاد کشور به دلار یادآور شد: با اهتمام رئیس‌جمهوری مبنی بر تسریع در این زمینه، اقدامات خوبی انجام شده و به طور مشخص سهم دلار در تسویه‌های تجاری کشور به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که دو سال قبل حدود ۳۰ درصد بود. بنابراین مبادله با ارزهای محلی در دستور کار قرار دارد.

فرهیختگان:

تعدیل شاخص بورس بهتر از سقوط آزاد ۹۹ (ص۸)

در ادبیات تحلیل تکنیکال وجود اصلاح‌های قیمتی پس از افزایش‌های پی‌در‌پی قیمت امری طبیعی به‌نظر می‌رسد و اصلاح قیمتی یکی از لازمه‌های ادامه روند صعودی است، زیرا موجب گردش نقدینگی در صنعت‌های بازار سرمایه می‌شود و قیمت‌ها برای ورود سهامداران جدید جذابیت پیدا خواهد کرد. در شرایطی پس از افزایش قیمت سهام، اصلاح قیمتی خطرناک به‌نظر می‌رسد که در کلیت بازار سهام خریداری وجود نداشته باشد و خرید سهامی نیز اتفاق نیفتد همانند آنچه در سال ۱۳۹۹ مشاهده کردیم، اما بررسی معاملات این سه روز نشان می‌دهد با وجود افت شدید قیمت سهام اما در بازار خریداران وجود داشته و در محدوده‌های منفی نیز خرید و فروش سهم اتفاق می‌افتاد. به‌عبارت دیگر در طول سه روز گذشته علاوه‌بر کاهش نیافتن حجم معاملات نسبت به روز‌های گذشته، خروج نقدینگی نیز به معنای واقعی کلمه اتفاق نیفتاد و تنها شاهد تغییر مالکیت از سهامداران حقیقی به حقوقی بوده‌ایم.

خراسان:

صدرنشینی در مهاجرت نخبگان (ص۹)

مرور آخرین آمارها و تحلیل‌ها ما را با آمار ناراحت کننده‌ای مواجه می کند: از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ در اروپا و آمریکا سالانه حدود ۸۶ هزار روادید یا اجازه اقامت غیرگردشگری برای ایرانیان صادر شده است. این آمار به طور مشخص درباره مهاجرت دانشجویان هم غم‌انگیز است: طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ تعداد دانشجوفرستی ایران ۴ برابر شده است. در سال ۲۰۱۰ رتبه جهانی مهاجرفرستی ایران ۱۴ بوده که در سال ۲۰۲۰، این رتبه به ۱۷ افزایش یافته است که مشکلات اقتصادی و ناتوانی  در تامین هزینه های مهاجرت، دلایل کاهش مهاجرت بیان شده است.

جوان:

دعوا‌های داخلی براندازان به بایکوت اینترنشنال رسید (ص۲)

در روز‌های گذشته فراخوان شکل‌گیری یک کمپین در فضای مجازی منتشر شد که از مخاطبان خود می‌خواست از یک‌شنبه شب با زدن هشتک «بایکوت اینترنشنال» به کمپین اعتراض به این شبکه فارسی زبان سعودی-غربی بپردازند. اختلافات میان براندازان در هفته‌های اخیر تا فروپاشی شورای همبستگی‌شان پیش رفت. اسماعیلیون جدا شد، پهلوی راه خودش را رفت و بنیادی هم قهر کرد و باقی هم پراکنده و از هم پاشیده شدند. سرریز این اختلافات و جدا شدن‌ها به تیم‌های سایبری‌شان در فضای مجازی رسید و با فحاشی و جدال مجازی حسابی از خجالت هم درآمدند. کمپین بایکوت اینترنشنال هم بخشی از برون‌ریزی همین اختلافات است.

اعتماد:

رفع محدودیت‌های آماری (ص۱)

آمار دقیق و به‌روز، ابزار مهم و ضروری برای هر گونه برنامه‌ریزی است. دولت محترم گمان نکند که راه مهار تورم حذف گزارش‌های آماری آن است. تورم عینیتی دارد که در مغازه خود را نشان می‌دهد. اصولا اغلب مردم درکی یا حتی اطلاعی از رقم تورم ندارند. اجازه ندهید که با منع انتشار گزارش‌های معتبر درباره تورم، اشتغال، تولید، هزینه و درآمد و جمعیت و... گزارش‌ها و اخبار غیرواقعی جایگزین آمار معتبر شود. بیش از آنکه مردم گمراه شوند، مدیران کشور دچار انحراف تحلیلی خواهند شد.

دنیای اقتصاد:

تنظیم خودرو با فرمول «دست‌دوم» (ص۱)

بازوی پژوهشی مجلس در گزارشی ضمن بررسی معایب و مزایای واردات خودروهای کارکرده، ورود این نوع خودروها را به‌دلیل قیمت و مصرف ارز کمتر در شرایط کنونی مناسب خواند. تنظیم بازار از دیگر مزایای مورد اشاره است. مرکز پژوهش‌ها همچنین تاکید کرده است که ورود دست دوم‌ها اثرگذاری بیشتری بر بازار دارد و می‌تواند انتظارات تورمی را کنترل کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی