شناسه خبر : 139680
تاریخ انتشار : 1402/02/18 12:36
کنعانی: سیاست جدی ایران حل و فصل سوءتفاهم با آژانس است/ پاسخ ایران به هرگونه اقدام متجاوزانه‌ای، قاطع و پشیمان‌کننده است

کنعانی: سیاست جدی ایران حل و فصل سوءتفاهم با آژانس است/ پاسخ ایران به هرگونه اقدام متجاوزانه‌ای، قاطع و پشیمان‌کننده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات جیک سالیوان گفت: ایشان خوشبختانه به سیاست کاملاً اشتباه دولت آمریکا در خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام اعتراف کرد. درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران ایشان اظهارات مغایر با فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد و اظهارات ایشان با گزارش‌های عدیده آژانس (15 گزارش آژانس) سازگاری ندارد.

نورنیوز - گروه سیاست خارجی: «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی خود درباره سفر رئیس جمهور به سوریه اظهار کرد: این سفر یکی از رخدادهای مهم در تحولات مرتبط با روابط دو کشور دوست و برادر و شریک ایران و سوریه است و بعد از پیروزی پرشکوه محور مقاومت در مقابل جبهه متحد تروریسم در سوریه حائز اهمیت بود. این سفر فرصت مغتنمی بود که ریل گذاری جدید روابط دو کشور در مرحله پسا تروریسم صورت بگیرد. این سفر از بعد اقتصادی و تجاری حائز اهمیت بود و در مذاکرات صورت گرفته مورد اهتمام مشترک دو رئیس جمهور، هیأت همراه و وزرای دو کشور بود.

کنعانی ادامه داد: انجام این سفر در این مقطع پیام و مفهوم خاص خود را دارد و عملا به عنوان جشن پیروزی مشترک محور مقاومت بود.

او با اشاره به بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب گفت: با درک فضای جدید و تحولی که در سوریه رخ داد و اثبات ثبات و استقرار و حمایت مردمی از دولت سوریه شاهد این تحول جدید بودیم که اتحادیه عرب با فعالیت رسمی دولت سوریه در نشست‌های اتحادیه موافقت کردند. این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: امیدواریم شاهد همگرایی کشورهای منطقه باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: پنجمین نمایشگاهی است که برگزار می‌شود و رئیس جمهور نیز در مراسم افتتاحیه شرکت کرد. دستگاه دیپلماسی در کمک با وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت نقش جدی برای سازماندهی و برگزاری موفق نمایشگاه داشته است.

کنعانی ادامه داد: ۷۵۰ شرکت برتر صادراتی ایران محصولات خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند و بیش از ۱۲۰۰ فعال اقتصادی و تاجر از ۶۵ کشور در این نمایشگاه حضور دارند. ظرفیت‌های صادراتی ایران در حوزه‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است. ان‌شاءالله این نمایشگاه در بازاریابی تولیدات ایران موفق عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست وزرای خارجه چهار کشور سوریه، روسیه، ترکیه و ایران در مسکو درباره سوریه نیز بیان کرد: وزیر خارجه ایران در رأس هیأتی در این نشست مشارکت می‌کند. پیش از این شاهد برگزاری نشست چهارجانبه معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه چهار کشور در ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در مسکو بودیم و همچنین نشست چهارجانبه وزرای دفاع و مسئولان عالی امنیتی چهار کشور در مسکو برگزار کرده بودند. او افزود: قرار است ۲۰ اردیبهشت شاهد برگزاری نشست چهارجانبه وزرای خارجه چهار کشور ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو باشیم. 

آخرین اخبار از بازگشایی سفارت ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره روابط ایران با کشورهای عربی بعد از توافق ایران و عربستان افزود: در چهارچوب توافق میان ایران و عربستان ما پیشرفت‌های خوبی در زمینه آماده‌سازی سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور داشتیم.

او ادامه داد: با توجه به سنوات طولانی تعطیل بودن این اماکن و استهلاکی که در بنا و تجهیزات ایجاد شد نیازمند بازه زمانی بیشتری برای آماده سازی اماکن دیپلماتیک هستیم. در مرحله نهایی آماده سازی ساختمان‌های جمهوری اسلامی ایران در ریاض و جدّه هستیم. 

کنعانی همچنین خاطر نشان کرد: هیئت دیپلماتیک ما در آنجا حضور دارد. جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود به صورت جدی پایبند است؛ از طرف عربستانی نیز شاهد اراده جدی هستیم.

سیاست جدی ایران حل و فصل سوءتفاهم با آژانس است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نصب دوربین‌های آژانس گفت: قبلاً توضیح دادم و نمی‌توانم بیش از این توضیحی بدهم. ولی مایلم عنوان کنم که سیاست جدی ایران حل و فصل مشکلات و سوءتفاهم با آژانس است و ایران در همین چارچوب همانطور که مقامات سازمان انرژی اتمی اعلام کردند سیاست این است اجازه ندهیم موضوعات مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران تبدیل به مانع در روند همکاری‌های ایران با آژانس شود. ایران به نقش همراهی که در سفر گروسی به تهران انجام شد در حال حرکت است و در همین زمینه اقدامات اجرایی و عملیاتی تعریف شده و داریم به جلو می‌رویم. روند را به سمت پیشرفت و رو به جلو می‌بینیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره میانجیگیری عراق بین ایران و مصر گفت: درباره اصل خبر نظری ندارم. روابط ایران و مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع فعال است و همواره فعال بوده و تیم دیپلماتیک دو کشور در قاهره و تهران حضور و به انجام فعالیت مشغولند و امکان تبادل پیام و گفتگو از طریق دفاتر برقرار بوده و هیچ مانع و محدودیتی برای این گفتگوها نداشتیم. ایران اعلام کرده برای گسترش روابط با کشورهای عربی و اسلامی هیچ محدودیتی نداریم و بلکه در اولویت سیاست خارجی ما قرار دارد و اراده قاهره برای افزایش سطح همکاری‌های دو کشور می‌تواند این مسیر را تسهیل کند.

پاسخ ایران به هرگونه اقدام متجاوزانه‌ای، قاطع و پشیمان‌کننده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات جیک سالیوان گفت: ایشان خوشبختانه به سیاست کاملاً اشتباه دولت آمریکا در خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام اعتراف کرد. درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران ایشان اظهارات مغایر با فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد و اظهارات ایشان با گزارش‌های عدیده آژانس (۱۵ گزارش آژانس) سازگاری ندارد. 

او افزود: درباره اظهارات نسنجیده و تحریک آمیز ایشان مبنی بر به رسیمت شناختن آزادی عمل رژیم صهیونیستی برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران دلیل دیگری است که متأسفانه دولت آمریکا مسئولیت ناشی از اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه و مشخصاً در ارتباط با ایران را به نحو مستقیم و غیرمستقیم تقبل می‌کند. دولت آمریکا باید متوجه مسئولیت قانونی و حقوقی اینگونه اظهارات باشند.

کنعانی همچنین تأکید کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز است و عضو آژانس و ان.پی.تی هستیم و فعالیت‌های ایران تحت نظارت آژانس در حال انجام است. ادعاهای بی اساس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را نمی‌پذیریم. ایران در ارتباط با هیچ گونه تعرضی نسبت به منافع، امنیت و دارایی‌های خود مسامحه نخواهد کرد و در قبال هرگونه اقدام متجاوزانه‌ای به صورت قاطع و پشیمان کننده پاسخ خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخراج دیپلمات‌‎های ایرانی از آذربایجان چنین عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اقدام غیرسازنده دولت جمهوری آذربایجان به صورت متقابل، چهار دیپلمات جمهوری آذربایجان دو عضو سفارت این کشور در تهران و دو عضو سرکنسولگری در تبریز را بلافاصله بعد از عمل طرف آذری از ایران اخراج کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس درباره اظهارات غیردوستانه الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان علیه ایران علیرغم تماس‌های برقرار شده بین وزرای خارجه و اینکه گفته 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در صورت افزایش میزان غنی سازی گفت: مایل نیستیم با پیش فرض‌ها و پیش بینی ‌ها راجع به اتفاقاتی که ممکن است بیفتد یا در رسانه‌ها مطرح می‌شود قضاوت و پیشداوری کنیم. ایران نشان داده در حفظ و صیانت از حقوق ملت ایران جدیت و قاطعیت لازم را دارد و همواره خطوط قرمز خود را در روند مذاکرات و دستیابی به حقوق حقه ملت ایران مورد توجه قرار داده و از آن عبور نکرده است. فعالیت هسته‌ای ایران صلح ‌آمیز و در چارچوب‌های تعریف شده در چارچوب آژانس است.

کنعانی گفت: اروپا از مجموعه هدفگذاری‌های ایران در حوزه سیاسی و اقتصادی مستثنی نیست.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی