شناسه خبر : 139665
تاریخ انتشار : 1402/02/18 10:51
نمایی از مطبوعات کشور

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

کیهان:

مأموریت چندگانه عملیات با رمز «شاسی بلند» (ص۲)

در روند استیضاح وزیر صمت، رسانه‌های زنجیره‌ای، ادعای واگذاری خودروی شاسی بلند به ۷۵ نماینده را دستمایه تسویه حساب با دولت و مجلس قرار دادند. بررسی‌ها روشن کرد ماجرای ادعایی، نه ربطی به استیضاح وزیر صمت داشته و نه در دوره دولت فعلی اتفاق افتاده است! این نوع بی‌مبالاتی و اتهام‌پراکنی، به جای بیان دقیق و شفاف و مستند، جفا در حق دولت، و همچنین مجلسی است که ۲۹۰ نماینده دارد. ضمنا، جنایت در حق امید و اعتماد مردم است. رسانه‌های زنجیره‌ای، در حالی که با ژست دفاع از مردم، به مجلس فشار می‌آوردند و نمایندگان را به سمت استیضاح هُل می‌دادند، پس از استیضاح نوشتند اهمیت ماجرا، شکاف در میان دولت و مجلس بوده، و هیچ مشکل اقتصادی با استیضاح حل نمی‌شود.

اعتماد:

غروب جریان‌های افراطی مذهبی در خاورمیانه (ص۶)

رای به بازگشت اتحادیه عرب به سوریه تا اندازه‌ای می‌تواند به این معنا باشد که کشورهای عربی در حال پشت سر گذاشتن تحولات موسوم به بهار عربی هستند. از یک سو بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و بازگشت روابط کشورهای عربی به شرایط عادی مانند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی مانند مصر و امارات با قطر و بهبود روابط امارات و عربستان با ایران و ترکیه، نشان می‌دهد که مصالحه‌ای در خاورمیانه در جریان است. آنچه با قطعیت می‌توان گفت، این است که برخلاف گذشته جریان‌های تندرو به خصوص اسلام‌گراهای افراطی از اخوان‌المسلمین گرفته تا داعش و القاعده در خاورمیانه جایگاه چندانی ندارند. یکی از آثار بهار عربی این بود که جریان‌های اسلام‌گرا در کشورهای عربی جایگاه خودشان را به عنوان اپوزیسیون از دست دادند.

دنیای اقتصاد:

ترس کاخ سفید از دوستان جدید ایران (ص۲)

وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای به بررسی سطح جدید روابط ایران با روسیه و چین پرداخت. مسکو و پکن دوستان جدید تهران در عرصه سیاست خارجی هستند و جمهوری اسلامی از این طریق سعی می‌کند خود را از فشارهای بین‌المللی خارج کند. تعمیق این روابط آن‌چنان است که توافق هسته‌ای نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و برجام جذابیت‌های گذشته خود را برای تهران از دست داده است. این راهبردی است که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران از سال گذشته به ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ ارائه کرده است. این راهبرد به مقاومت مشترک در برابر تهدیدی که هر سه طرف می‌گویند با آن مواجه هستند، توصیه می‌کند و این تهدید چیزی نیست جز محاصره نظامی و در تنگنا قرار گرفتن اقتصادی توسط ایالات متحده و متحدانش.

جوان:

هم افزایی و پرهیز از حاشیه‌ها از حرف تا عمل! (ص۲)

فراموش نکنیم که یکی از توصیه‌های مهم رهبری در آغاز به کار دولت سیزدهم مراقبت از نیفتادن در حاشیه‌ها است. مسئولان باید توجه کنند که فرصت‌ها مانند ابر می‌گذرد و در فرصت باقی‌مانده از سال ۱۴۰۲ باید نسبت به تحقق شعار سال پاسخگو باشند، خاصه اینکه، حاشیه‌سازی برای عوام فریبی و جذب آراء مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در ماه پایانی سال از اولویت‌های احزاب سیاسی کشور در ترجیح منافع حزبی بر منافع ملی (تعارض منافع) به حساب می‌آید.

قدس:

اراده تهران و مسقط برای حفظ ثبات منطقه (ص۲)

دیدار سرلشکر باقری با مقامات بلندپایه سیاسی دفاعی و مذاکره درباره همکاری‌های دوجانبه منطقه‌ای و همچنین بازدید از مراکز نظامی و علمی کشور عمان آن‌هم در آستانه سفر جیک سالیوان مشاور امنیتی جوبایدن رئیس جمهور آمریکا به ریاض، محل توجه است؛ زیرا چندی پیش «احمد الخلیلی» مفتی عمان از افزایش توان دفاعی مقاومت فلسطین ابراز خرسندی کرد. پیش از این هم وزیرامورخارجه کشورمان از نقش سازنده عمان در بازگشت روابط تهران-ریاض به مفاهمه منطقه‌ای قدردانی کرده بود. حضور عمان در مذاکرات یمنی-سعودی و تلاش برای حل پرونده یمن با هم‌اندیشی جمهوری اسلامی، برگی دیگر از موفقیت مسقط در میانجی‌گری منطقه‌ای است.

خراسان:

بازی با آمار، ممنوع! (ص۱)

سرانجام روز گذشته نرخ تورم مرکز آمار پس از وقفه‌ای بیش از ۴۰ روزه منتشر شد. اگرچه همین آماری هم که منتشر شد، ناقص و خیلی خلاصه است. این در حالی است که تغییر سال پایه از ۱۳۹۵ به ۱۴۰۰ که پیش از این به عنوان دلیل تاخیر در اعلام این نرخ مطرح شده بود، قاعدتا نباید چنین تاخیری را ایجاد می کرد. این در حالی است که نرخ تورم بانک مرکزی نیز که توقف اعلام آن از سال ۹۷ توسط دولت سابق مورد انتقاد مسئولان دولت فعلی بود، همچنان مدتی است که منتشر نشده است. خلاصه سخن این که؛ آمارها به ویژه آمارهای اقتصادی، عرصه‌ای برای تبلیغات و نمایش نیست. برخورد شفاف و غیرگزینشی با آن به اعتماد مردم کمک می‌کند و برعکس آن موجب سلب اعتماد می‌شود. بنابراین در انتشار و تبلیغ آمارها نباید گزینشی و سیاسی عمل کرد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی