شناسه خبر : 139615
تاریخ انتشار : 1402/02/17 11:01
نمایی از مطبوعات کشور

یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

کیهان:

تسهیلات بانک‌ها به خودشان بیش از ۲ برابر وام‌های ساخت مسکن است (ص۴ ،۱۰ و ۱۱)

گزارش‌های جدید از صورت‌های مالی سالانه بانک‌ها در سال ۱۴۰۰، حاکی از اعطای وام‌های کلان توسط بانک‌ها به کارمندان خود است. به‌طوری که نظام بانکی بیش از دو برابر تسهیلات نهضت ملی مسکن را به ‌اشخاص مرتبط با خود، وام داده‌ است.‌ آمارها از پرداختی بانک‌ها به بخش مسکن نشان می‌دهد که اکثر آنها توجهی به قانون و طرح نهضت ملی مسکن نداشته‌اند. به‌طوری که از ۲۷ بانک و موسسه اعتباری کشور فقط ۱۹ بانک آن هم کمتر از ۵ درصد از سهم تعیین شده توسط بانک مرکزی را پرداخت کرده‌اند! 

اطلاعات:

برپایی تجمعات و راهپیمایی‌ها قانونمند می‌شود (ص۱)

براساس لایحه‌ای که دولت برای «برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها» تهیه کرده است، ۱۰ نقطه در تهران برای برگزاری تجمعات در نظر گرفته خواهد شد. دولت هدف از تهیه این لایحه را رفع خلاءهای قانونی اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی اعلام کرده گفته: از یک سو لزوم امکان طرح و استماع مطالبات عمومی و اعتراضات مردمی ضروری بوده و از سوی دیگر تضمین نظم و امنیت عمومی لازم است؛ بنابراین در این لایحه تلاش شده است تا بین تامین امنیت عمومی و تضمین آزادی‌های عمومی تعادلی برقرار شود.

اعتماد:

اسم «اینترنت حرفه‌ای» را «اینترنت طبقاتی» نگذارید (ص۸)

معاونت علمی ریاست‌جمهوری در اولین نشست خبری خود با رسانه‌ها ضمن تکذیب اینترنت طبقاتی از ارائه اینترنت حرفه‌ای به سازمان‌ها خبر داد. دهقانی فیروزآبادی در این جلسه اعلام کرد که این نهاد یکی از حامیان اصلی طرح اینترنت با دسترسی‌های ویژه برای کسب‌وکارهاست و تاکید کرد که نباید اسم این طرح را «اینترنت طبقاتی» گذاشت. 
او گفت: ما یکی از پیشنهاددهنده‌های ارائه اینترنت ویژه بودیم؛ قرار است اینترنت ویژه یا اینترنت حرفه‌ای در مراکز خاص مثلا منطقه ویژه پیام یا مراکز نوآوری در اختیار این افراد قرار بگیرد. امیدواریم کمتر از دو ماه آینده این پروژه انجام شود.

خراسان:

«این شاه من نیست» (ص۳)

با وجود حمایت تنها ۳۶ درصد مردم بریتانیا، پادشاه جدید انگلیس سوگند یاد کرد. نباید از نظر دور داشت که قانون اساسی پادشاهی بریتانیا مشهور به قانون نانوشته است که هم امکان دخالت‌های فراقانونی حکومت (سلطنت) در امور را فراهم می‌آورد و هم ردپای لابی‌های مداخله‌گر سلطنتی را پنهان می‌کند. این قانون قرون وسطایی متهم ردیف اول ایجاد جایگاهی غیرقابل دسترس برای خاندان سلطنتی است، چرا که چنان اختیارات ملوکانه‌ای به دستگاه سلطنت در مقابل حقوق ملت می‌دهد که آنها را عملا به رعایای یک نظام اسمی مشروطه دموکراتیک تبدیل می‌کند، نه صاحبان آن.

وطن‌امروز:

صندوق‌های پر از خالی (ص۲)

صندوق‌های بازنشستگی پس از سال‌ها سیاستگذاری نادرست و مدیریت غلط با ناترازی روبه‌رو شده‌‌اند و پیش‌بینی می‌شود در آینده نه‌چندان دور توانایی پرداخت مستمری بازنشستگان را از دست بدهند. دولت‌ها نیز لاجرم با تامین کسری آنها از محل بودجه عمومی در کنار بدهی‌های خود به سیستم بانکی، پیمانکاران و بانک مرکزی با چالشی جدی روبه‌رو شده‌اند.

شرق:

تئوری خرافات سیاسی(۳) (ص۱)

باور و ایمان کورکورانه برای خرافه‌گرایانِ سیاسی نقش اصلی را ایفا می‌کند؛ یعنی از ابتدا باید باورشان داشته باشید و سپس دنباله‌روی کنید؛ همین. برخی از رجال اقتصادیِ تئوری‌پردازِ خرافات به مدد رانت یا حقوق دولتی زندگی خود را می‌گذرانند و اگر منبع درآمد دولتی‌شان قطع شود، حتی نمی‌توانند به اندازه یک هفته از بازار و کسب‌وکار و تجارت درآمد داشته باشند؛ اما برای اقتصاد یک کشور ۸۵ میلیونی نسخه می‌پیچند. فقر گفتمانی آنان را از جامعه جدا کرده است؛ اما ادعاهای گزاف در مقیاس جهانی می‌کنند. از جهان گسسته‌اند و به هپروتی پیوسته‌اند که همه‌ چیز در آن خرافاتی و مبهم است.

جوان:

دست از وحشی گری علیه سیاهان بردارید (ص۱۵)

بازدید رسمی کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با هدف بررسی وضعیت نژادپرستی در آمریکا که از سه سال پیش و در پی کشته شدن جرج‌فلوید ۴۶ ساله آغاز شده بود، در شرایطی به نتیجه رسیده که ایالات متحده با تنش جدیدی در پی قتل جوانی سیاهپوست و این‌بار هم به دست نیروی پلیس دست به گریبان است. سازمان ملل، نه تنها قدمت نژادپرستی را در آمریکا به اندازه تاریخ این کشور می‌داند بلکه به صراحت از مقامات واشنگتن خواست از اقدامات خشونت‌بار و توأم با وحشی‌گری پلیس علیه سیاهپوستان جلوگیری کند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی