شناسه خبر : 139395
تاریخ انتشار : 1402/02/13 10:32
نمایی از مطبوعات کشور

چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

جوان:

خصوصی سازی مدارس یعنی نابودی ایران (ص۱)

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار شمار زیادی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، معلمان را پرورش‌دهندگان جواهر قیمتی «نسل نوجوان و جوان» و معماران آینده کشور خواندند و با تبیین باید‌ها و نباید‌های مهم نظام آموزش و پرورش گفتند: نظام در مقابل توقعات خود از معلمان، باید در قبال مشکلات مختلف آنها، حقیقتاً احساس مسئولیت کند.

ایران:

آموزش و پرورش نباید از دولت جدا شود (ص۱)

۵ توصیه درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش:
۱- سند تحول به‌صورت مستمر تکمیل
و به‌روز رسانی شود.
۲- از سند تحول حمایت قاطع و به اجرای آن کمک شود.
۳- برای سند تحول بدیل و رقیبی
درست نشود.
۴- دولت و مجلس از نقشه راه اجرای سند حمایت کنند.
۵- پیشرفت اجرای سند دائماً رصد شود.

شرق:

دمشق، بعد از ۱۳ سال (ص۱)

این سفر، ولو با تأخیری ۱۳‌ساله، به دلیل تقارن با برخی تحولات منطقه‌ای به‌خصوص احیای روابط ایران و عربستان و همچنین دو اتفاق دیگر، یعنی تلاش ریاض برای ترمیم روابط خود با دمشق و پالس مثبت جهان عرب برای بازگشت سوریه و همچنین تکاپوهای مشترک ایران و روسیه برای بهبود مناسبات ترکیه و سوریه حائز اهمیت است تا جایی که رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند سفر رئیسی به سوریه بسیار استثنائی است و باید تل‌آویو را نگران کند؛ به‌ویژه که این سفر اولین سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه بعد از سال ۲۰۱۱ به شمار می‌رود. 

اعتماد:

ایران هرگز هم‌پیمانانش را فراموش نمی‌کند (ص۴)

ایران امکانات گسترده‌ای را در همه زمینه‌های زیرساختی دارد که می‌تواند در اختیار سوریه قرار دهد. سوریه در ادوار گذشته ثابت کرده است که همپیمان استراتژیک با ایران است و علی‌رغم هزینه‌های هنگفتی که داده است، هیچ‌گاه از اصول خودش عقب‌نشینی نمی‌کند.  امکان همکاری مشترک ایرانی-عربی-سوری برای بازسازی سوریه وجود دارد. با توجه به سفری که در آینده رئیس‌جمهور اسلامی ایران به ریاض خواهند داشت، این احتمال وجود دارد که مذاکرات برای همکاری سه‌جانبه در دستور کار قرار گیرد.

دنیای اقتصاد:

اعتبار چک بازگشت (ص۳)

پس از حدود دو سال از اجرایی شدن قانون جدید چک، بررسی آمار این ابزار پرداخت اعتباری در اسفند ۱۴۰۱ نکات جالبی دارد. نخست اینکه میزان استفاده از چک در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به بیش از ۸ میلیون فقره رسیده که این رقم بیشترین میزان صدور چک در دو سال اخیر است. با شروع به کار چک‌های جدید، سهم استفاده از این ابزار کاهش یافته بود، حال مطابق آمارها و با رفع موانع و مشکلات این ابزار، میزان استفاده از آن نیز رشد کرده است. افزایش استفاده از چک می‌تواند علامت بهبود تقاضا در اقتصاد نیز باشد. نکته دیگر اینکه سهم چک‌های برگشتی از کل چک‌های مبادله‌شده در اسفند ۱۴۰۱ به رقم ۷ درصد رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن یعنی اسفند۱۴۰۰، افت ۲واحد درصدی داشته است. 

خراسان:

بحرانی که پشت یک حرف نسنجیده پنهان شده است (ص۲)

طی دهه‌های اخیر، به دلیل ناکارآمدی صندوق های بازنشستگی و اداره سیاسی آن ها و همچنین تسهیل قوانین بازنشستگی و پوشش بیمه‌ای و بازنشستگی برای بسیاری از قشرها، مصارف صندوق‌های بازنشستگی به ویژه تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری افزایش یافته است. تردیدی نیست که اصلاح صندوق های بازنشستگی یک روند یک طرفه نیست که صرفا با افزایش سن بازنشستگی رقم بخورد، بلکه حتما باید موارد دیگری در اولویت باشد. باید تعهدپذیری دولت در پرداخت به موقع مطالبات و اصلاح روند سیاسی اداره این صندوق‌ها و شرکت‌های آنها نیز به موازات در دستور کار قرار گیرد تا به تدریج در سال‌های آینده از بار فزاینده صندوق‌های بازنشستگی بر اقتصاد کشور کاسته شود.

اطلاعات:

اولویت‌های کلیدی سیاست خارجی ایران در سال ۱۴۰۲ (ص۱)

بهبود روابط ایران و عربستان و توسعه این روابط در ابعاد مختلف، می‌تواند در سال ۱۴۰۲ تغییر محیط و شرایط منطقه و حتی جهت‌گیری‌های بین‌المللی به نفع ایران کمک کند. ساماندهی به وحدت رویه و سیاست خارجی هماهنگ بین کشورهای متعلق به جهان اسلام باید از دیگر برنامه‌های ایران و عربستان در سال جدید باشد. مسائل قفقاز و به‌ویژه رویکرد غیر سازنده باکو نسبت به ایران هم از دیگر موضوعات اساسی در سیاست خارجی ایران در سال ۱۴۰۲ خواهد بود. افغانستان و حق‌آبه هیرمند، از دیگر مسائل جدی است که در سال ۱۴۰۲ باید تدبیری برای آن اندیشیده شود. در سطح بین‌المللی، بی‌شک مهم‌ترین چالش ایران در سال ۱۴۰۲ همچون سال‌های گذشته، موضوع پرونده هسته‌ای و احیای برجام است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی