شناسه خبر : 139388
تاریخ انتشار : 1402/02/12 20:00
خزاعی: معیشت سینماگران مهمترین دغدغه ماست

خزاعی: معیشت سینماگران مهمترین دغدغه ماست

رئیس سازمان سینمایی، گفت: هم‌اندیشی‌های مشترک با سایر مراکز فرهنگی تاثیرگذار در حوزه سینما برای رونق اشتغال و معیشت سینماگران امری ضروری است؛ چرا که به طور بدیهی، سازمان سینمایی به تنهایی نمی‌تواند بار مسئولیت کمک و ارتقای ضریب اشتغال سینماگران را به دوش بکشد.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح با مدیران ارشد سازمان سینمایی روز گذشته در مجموعه بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی با تقدیر و تشکر از حمایت‌های بنیاد روایت فتح در چالش‌ها و بحران‌های امروز سینما گفت: بنیاد روایت فتح در دورانی که بنده در سازمان سینمایی قرار گرفتم همواره حامی و همراه ما مخصوصاً در چالش‌های مکرر و فشار‌های متعدد اتفاقات سال گذشته بوده است. صادقانه عرض می‌کنم که روایت فتح جزو محدود مجموعه‌هایی بود که در بحران از ما حمایت کرد و در کنارمان قرار داشت. در حالی که بسیاری از بحران‌ها و چالش‌های یکساله اخیر ارتباط مستقیمی با سازمان سینمایی نداشته و کل جریان فرهنگی انقلاب را هدف گرفته بود.

محمد خزاعی با اشاره به جلسه مشترک با مجموعه‌های فرهنگی و سینمایی افزود: این جلسات با نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف به منظور نزدیکی مدیران به یکدیگر و هم‌افزایی بیش از گذشته و در جهت تقویت ظرفیت‌های اشتغال و همکاری پیش بینی شده است.

خزاعی با بیان اینکه رشد تولیدات سینمایی همسو با جریان دفاع مقدس، مقاومت و انقلاب در این دوره جدی‌تر شده است تاکید کرد: این امر مربوط به فرد و شخص خاصی نمی‌شود و محصول کار گروه و تیمی است.

وی ادامه داد: تشویق و ترغیب موسسات و مجموعه‌های فرهنگی و سینمایی به منظور افزایش ضریب تولید در راستای توسعه اشتغال و معیشت، پیگیری برای تسهیل و کاهش مشکلات پروژه‌های سینمایی با موضوعات جنگی و دفاع مقدس، تبادل نظر برای بهره برداری آسان‌تر از امکانات شهرک دفاع مقدس، برنامه‌‎ریزی و هم‌اندیشی به منظور تقویت جریان اکران فیلم‌های انقلابی و دفاع مقدس، همچنین، گسترش پاتوق‌ها و فضا‌های گفتگو از جمله محور‌های مطرح شده در این نشست مشترک بود.

به گفته وی سازمان سینمایی به دلیل تراکم و گستردگی امور شاید بعضا نتواند با همه طیف‌ها، همکاران و سینماگران نشست داشته باشد، اما روند را به گونه‌ای تعریف کرده‌ایم که به طور هفتگی با ده‌ها فیلمساز و سینماگر در بخش‌های مختلف دیدار‌هایی داشته باشیم و دغدغه‌ها و مطالبات‌شان را بشنویم و پیگیری کنیم.

او اضافه کرد: نشست‌ها و هم اندیشی‌های مشترک با سایر مراکز فرهنگی تاثیرگذار در حوزه سینما برای رونق اشتغال و معیشت سینماگران امری ضروری است؛ چرا که به طور بدیهی، سازمان سینمایی به تنهایی نمی‌تواند بار مسئولیت کمک و ارتقای ضریب اشتغال سینماگران را به دوش بکشد و هم افزایی مجموعه‌های فرهنگی و سینمایی در این زمینه مهم است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به بحران‌ها و چالش‌های به وجود آمده طی یک سال گذشته در سینما، گفت: از همان روز‌های اول حضورم در سازمان، با چالش‌های مکرری مواجه بوده‌ایم که بسیاری از آن‌ها پیش از آنکه مربوط به سینما و جریان فرهنگ و هنر باشند، مرتبط با «فرامتن سینما» بوده است.

خزاعی با بیان اینکه صیانت از سرمایه اجتماعی سینما نیازمند همگرایی همه طیف‌ها و سلایق است ادامه داد: ما تعارف و رودربایستی با کسی نداریم. یکی از نقد‌هایی که به ما می‌شود این است که کمی محافظه‌کارانه اقدام کنید، اما محافظ کاری، کار ما نیست. به انداز کافی محافظه‌کاران در حوزه فرهنگ بوده‌اند.

او اضافه کرد: ما رودربایستی با کسی نداریم و با تکیه بر قوانین و عدالت محوری حرکت می‌کنیم. همچنانکه در جشنواره سال گذشته اعلام کرده‌ام میدان‌داری بچه‌های انقلاب و سینماگران متعهد و دارای دغدغه ملی تحقق آرزویی چندین ساله بوده است. البته، این به معنای حذف طیف‌ها، سلایق یا افراد دیگری نیست. معتقدم دامنه انقلاب گسترده است و محدود به طیف و گروه خاصی نمی‌شود.

خزاعی همچنین با اشاره به خلأ‌های موجود در هنرمندان همسو با جبهه فرهنگی انقلاب، عنوان کرد: به نظرم علی‌رغم حضور دولت مردمی و مدیران انقلابی در سازمان سینمایی همچنان شاهد خلأ‌هایی در حوزه جریان فرهنگی انقلاب هستیم که می‌بایست توسط محافل و پاتوق‌های مکمل دیگری اصلاح و پر شود. در این مورد قطعاً نهاد‌ها و دستگاه‌هایی مانند بنیاد روایت می‌توانند با برپایی و احیای محافل و بستر‌های گفتگو و اندیشه‌ورزی نقش مؤثری ایفا کنند..

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر لزوم همراهی و حمایت‌های نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف از سینمای دفاع مقدس خاطرنشان ساخت: پیشنهاد می‌کنم در جلسات فرهنگی که با حضور مراکز و دستگاه‌های ذیربط برگزار می‌شود موضوع احیای حمایت‌ها و کمک‌ها از سینمای دفاع مقدس پیگیری شود. جریان سینمای دفاع مقدس به حمایت‌های جدی‌تر سپاه و نهاد‌های نظامی و ذیربط نیاز دارند.

او با بیان اینکه سازمان سینمایی با اهتمام به گونه‌های مختلف فیلمسازی و سلایق اجتماعی تلاش کرده است برای همه گروه مخاطبان در سبد اکران سالانه فیلم داشته باشد تصریح کرد: امسال در هر چرخه اکران آثار دفاع مقدس را در کنار سایر گونه‌های سینمایی بر پرده‌های سینما‌ها خواهیم داشت.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به حمایت‌های سازمان سینمایی از فرآیند تولید تا پخش سینمای مقاومت، گفت: مجموعه روایت فتح با داشتن انجمن‌ها و گروه‌های مختلف در زیرمجموعه‌های خود، اکنون به‌نوعی نهاد متولی سینمای مقاومت به شمار می‌رود، زیرا در حوزه‌های مختلف سینما، چون فیلم کوتاه، مستند، فیلم سینمایی بلند فعال است و لازم است در حوزه پخش و اکران فیلم ها، حضوری مؤثر و فعال داشته باشد. حتی در حوزه اکران هم باید برنامه ریزی و فکری اساسی صورت گیرد و پیشنهاد می‌کنم کارگروه اکران فیلم‌های سینمای انقلاب و دفاع مقدس تشکیل شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی