شناسه خبر : 139338
تاریخ انتشار : 1402/02/11 19:25
بیانیه مشترک نهادهای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و هندوستان

بیانیه مشترک نهادهای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و هندوستان

در پایان سفر یک روزه «آجیت دوال» در بیانیه مشترکی که به امضاء دریابان «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای هندی او رسید دو طرف با ارزیابی تحولات جهانی، منطقه‌ای و دوجانبه بر تعهد دو کشور در مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال و مظاهر آن به‌منظور ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه تأکید کردند.

نورنیوز - گروه سیاست: در پایان سفر یک روزه «آجیت دوال»، مشاور امنیت ملی هند به ایران در بیانیه مشترکی که به امضاء دریابان «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای هندی او رسید دو طرف با ارزیابی تحولات جهانی، منطقه‌ای و دوجانبه بر تعهد دو کشور در مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال و مظاهر آن به‌منظور ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه تأکید کردند.

در بخشی از این بیانیه که امروز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در تهران صادر شد، دو طرف ضمن اعلام تعهد خود در افزایش همکاری ها به‌منظور مواجهه مشترک با چالش‌های منطقه‌ای وجهانی بر ضرورت بازبینی تحولات جدید و تأثیرگذار در جهان برای تقویت چندجانبه گرایی تأکید شده است.

تقویت همکاری‌ها در قالب‌های دو جانبه، منطقه‌ای و چند جانبه با هدف هم پیوستگی منطقه‌ای از جمله موارد دیگری است که در بیانیه مشترک به آن اشاره شده است.

در این بیانیه از مواصلات به‌عنوان یک عنصر اصلی در ادغام منطقه‌ای و رفاه جمعی یاد شده و در این رابطه بر پروژه چابهار به‌عنوان نماد همکاری‌های دو طرف تاکید شده است.
 
ضرورت ارتقاء تلاش‌های مشترک با فدراسیون روسیه و سایر کشورهای ذی‌نفع در آسیای میانه و قفقاز با هدف ارتقاء کریدورهای موجود به ویژه کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC) و دیگر مسیرهای مواصلاتی که از چابهار به‌عنوان کانون ترانزیت در منطقه استفاده می‌کند از جمله رویکردهای مشترک دیگری است که در این بیانیه به آن اشاره شده است.

در بخش دیگری از بیانیه مشترک نهادهای امنیت ملی ایران و هند، طرفین نسبت به وضعیت انسانی و اقتصادی در افغانستان اظهار نگرانی کرده و از برقراری یک دولت فراگیر با مشارکت معنادار همه گروه‌ها و اقوام حمایت کردند.

تأکید بر ضرورت توسعه بیشتر روابط میان مردم دو کشور با توجه به پیوندهای عمیق فرهنگی و تاریخی دو ملت، فراز دیگری از بیانیه مشترک امضاء شده میان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با آجیت دوال مشاور، امنیت ملی نخست وزیر هند است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی