شناسه خبر : 139308
تاریخ انتشار : 1402/02/11 09:47
نمایی از مطبوعات کشور

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

کیهان:

سهم مروجان فساد، دروغ و بی‌عفتی در دامن زدن به ترور و خشونت (ص۱)

جنایاتی همچون ترور آیت‌الله سلیمانی، حمله به سه طلبه در قم و تهران، قتل یک جوان ناهی از منکر در سبزوار به دست اراذل‌، ترور فرمانده پلیس آگاهی سراوان و همسرش و... تنها بخشی از نتایج تحریف،دروغ و لجن‌پراکنی رسانه‌های زنجیره‌ای طیف آلوده به نفاق مدعی اصلاحات و سلبریتی‌هاست که در صورت اهمال در برخورد با این رویه، دامنه آن گسترده‌تر خواهد شد. 

شرق:

جلسه ویژه شفافیت در بهشت (ص۱)

به نظر می‌رسد هم اعضای منتقد شهردار تهران و هم مدافعان عملکرد علیرضا زاکانی در شورای شهر از کنایه و در لفافه حرف‌زدن خسته شده‌اند. روز گذشته در جریان سخنان شهردار عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر گفت یکی از من پرسید که شهرداری که مدیران از آن حرف می‌زنند و گزارش می‌دهند، آیا تهران است یا شهر دیگر؟سروری و شهردار تهران درخواست کردند این عضو شورای شهر، پشت پرده‌هایی را که می‌گوید شفاف بگوید. عباسی پیشنهاد کرد جلسه‌ای در شورای شهر به این موضوعات اختصاص داده شود.

دنیای اقتصاد:

فرصت بازگشت قطار صمت به ریل (ص۱)

روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت نتوانست رای اعتماد مجدد بهارستان را کسب کند و از ساختمان سمیه خداحافظی کرد. سیدرضا فاطمی‌امین در جلسه دیروز مجلس با ۱۶۲ رای موافق استیضاح از سمت خود برکنار شد. آنچه می‌تواند فرصت جبران را در اختیار وزیر بعدی قرار دهد، ریل‌گذاری صحیح در مسیر اهداف درست است. همچنین انتخاب تیمی قوی که بتواند در جهت تحقق اهداف گام بردارد، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

فرهیختگان:

سینما را سمت ماهواره هُل ندهید (ص۱)

مشکل صدا‌وسیما برای پخش تیزر فیلم‌های سینمایی همچنان پابرجاست و صدماتی که از این ناحیه نه‌تنها به سینمای ایران، بلکه متوجه منافع ملی است. مرجعیت صدا‌وسیما برای تعیین سلیقه و تبلیغ ایده‌ها در حال ضعیف شدن است. گروهی از شهروندان داخل که مخاطبان ماهواره‌های فارسی‌زبان هستند، در حال تبدیل شدن به «مخاطبان معیار» در گیشه‌اند و آنها هستند که جداول فروش را مهندسی می‌کنند و تعیین محبوبیت یا عدم محبوبیت یک فیلم را در دست دارند، نه سایر طیف‌ها و طبقات اجتماع. از این رو خاطره غمبار و شرم‌آور پول‌های کثیف در سینمای ایران که کفن نعش معدوم آن هنوز خشک نشده، دوباره زنده می‌شود.

سیاست روز:

کشور را مافیا اداره می‌کند؟! (ص۱)

همگان شنیده‌اند که از مافیای خودرو سخن گفته می‌شود و یا مافیای مسکن، مافیای ووو به گوش افکار عمومی جامعه آشنا است. یک برداشت از این مافیاهای متعدد این است که مسئولان ناکارآمد سعی دارند مشکلات و ضعف مسئولیت خود را به گردن مافیا بیندازند. می‌توان با افشای نام افراد پشت پرده مافیا به افکار عمومی، گام نخست را برای مبارزه با این پدیده برداشت و بخشی از مقابله را به مردم واگذار کرد. مردم خوب می‌دانند که با چنین پدیده‌هایی چگونه برخورد کنند چرا که اگر وجود خارجی داشته باشد، مردم از این پدیده شوم و مخوف! زیان دیده‌اند. اما اگر مافیا وجود خارجی نداشته باشد، باید با مسئولانی برخورد شود که مدام از وجود مافیا سخن می‌گویند.

اطلاعات:

شأن کار و منزلت کارگر (ص۱)

تذکر این نکته خالی از لطف نیست که مشکل فقط تعیین ارقام بالا با فشار غیرقابل تحمل برای فعالان و بازار کار و کارفرمایان برای تعیین حداقل دستمزد نیست؛ آن هم وقتی چنین مناسباتی برقرار است و چنین بازار کاری داریم و چنین مزیت‌های قابل توجهی در بخش غیرمولد و واسطه‌گری هست و شأن کار و تلاش و زحمت و نسبت آن با منزلت و بهره و نتیجه چنین است و کار، منشأ کسب منزلت و ثروت و رفاه نیست و مزیت سرمایه‌گذاری در امور مولد و تولید توسعه گرا در مقایسه با بخش‌های غیرمولد و دلالی چنین فاجعه‌بار است و محل شرمساری و خجالت و حتی آزار و پشیمانی و حسرت…

خراسان:

درد «افزوده» مطبوعات (ص۱)

مصوبه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از آگهی های نشریات، زنگ خطر تشدید بحران اقتصادی مطبوعات و خسارت سنگین به فضای رسانه ای کشور را به صدا در آورده است. وزیر ارشاد خواستار تجدید نظر شده و معاون اول رئیس جمهور هم دستور «اقدام مقتضی» داده است. مدیر عامل خانه مطبوعات کشور با ابراز نگرانی شدید از شرایط پیش آمده برای روزنامه ها و نشریات می گوید: تردیدی نداشته باشیم که با اجرای این قانون، فاجعه‌ای تاریخی در انتظار رسانه‌های کشور به ویژه رسانه‌های مکتوب خواهد بود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی