شناسه خبر : 139197
تاریخ انتشار : 1402/02/08 17:25
وزیر نفت: تاکید دولت بر احداث پتروپالایش‌ها است

وزیر نفت: تاکید دولت بر احداث پتروپالایش‌ها است

وزیر نفت گفت: رئیس‌جمهور بر تاکید کردند که شامل توسعه میادین مشترک و جمع‌آوری گازهای همراه و احداث پتروپالایش‌ها بود.

نورنیوز - گروه اقتصاد: جواد اوجی، وزیر نفت امروز (۸ اردیبهشت) در آیین افتتاح شرکت پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس، اظهار کرد: امروز افتتاح و بهره‌برداری از پروژه ملی پالایشگاه گاز هویزه جهت جمع‌آوری گازهای همراه از میادین مشترک با کشورهای همسایه به ویژه عراق را داریم.

اوجی افزود: ما امروز نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه از غرب کارون نفت تولید می‌کنیم. متأسفانه طی این سال‌ها گاز همراه میادین توسط مشعل‌ها می‌سوزد. ۴۰۰ هزار بشکه نفت از میادین مشترک آزادگان، یادآوران و یاران ‌تولید می‌شود اما گاز همراه و سرمایه ملی می‌سوخت که خوشبختانه با راه‌اندازی این پالایشگاه، این گازهای همراه ترش و سمی که محیط‌زیست استان را تحت تاثیر قرار می‌داد به این پالایشگاه می‌آید؛ ترکیبات سبک جدا و گاز شیرین می‌شود و بعد به شبکه سراسری گاز می‌رود.

وزیر نفت گفت: ظرفیت اولیه پالایشگاه ۲۵۰ میلیون‌ فوت مکعب گاز در روز است و قول داده شد که فاز دوم آن نیز تا پایان سال افتتاح ‌شود تا روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب سرمایه کشور، تبدیل به ارزش‌افزوده شود. گاز شیرین به شبکه اضافه می‌شود. ترکیبات سنگین آن نیز توسط خط لوله ۱۶ اینچی به طول ۱۸۶ کیلومتر به پتروشیمی بندر امام ارسال و تبدیل به خوراک پتروشیمی می‌شود.

اوجی با اشاره به آمار و ارقام گازهای جمع‌آوری شده عنوان کرد: امروز ۱۹۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز جمع‌آوری می‌کنیم. تا پایان امسال در استان ایلام نیز کارخانه گاز مایع ۳ هزار و ۱۰۰ افتتاح می‌شود.

او ادامه داد: رئیس‌جمهور بر دو موضوع تاکید کردند که شامل توسعه میادین مشترک و جمع‌آوری گازهای همراه و احداث پتروپالایش‌ها بود. در سال ۱۴۰۲ در حوزه نفت و گاز کشور، ۱۵میلیارد دلار پروژه افتتاح می‌شود و این پروژه‌ها به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار از ۱۵ میلیارد دلاری است که برای آن برنامه‌ریزی کرده بودیم.

اوجی با اشاره به شرکت پالایش افتتاح شده است، گفت: با افتتاح این کارخانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز به شبکه وارد می‌شود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی