شناسه خبر : 139081
تاریخ انتشار : 1402/02/05 12:18
نمایی از مطبوعات کشور

سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

فرهیختگان:

همدلی کنید، مستقل هم باشید (صفحه ۱)

برخورد واکنشی و سطحی‌نگرانه با توصیه‌ها و بیانات رهبر انقلاب، یکی از ایرادات رفتاری است که بسیاری از مدیران و مسئولان اجرایی کشور به آن دچار‌ند. نمایندگان مجلس یا ایده مشخصی درخصوص نحوه مواجهه با دولت ندارند یا اگر از ابتدا پای درخواست استیضاح وزیر دولت به‌دلیل ناکارآمدی را امضا کرده‌اند و حالا پشیمان هستند، اقدام‌شان بدون استدلال منطقی بوده است. البته شاید بشود گفت این نمایندگان در خوشبینانه‌ترین حالت، مفهوم همکاری و حفظ اتحاد را دقیقا برعکس آن چیزی که باید متوجه می‌شده‌اند، متوجه شده‌اند.

آفتاب یزد:

چشم‌انداز اقتصاد (صفحه ۱)

فقدان هدف‌گذاری وبرنامه‌ریزی متوسط رشد تولید ناخالص داخلی را کاهش داده است. اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌ها، نوسانات قیمت نفت و مدیریت ضعیف دولت عقب افتاده است و رشد سریع به منظور حل مشکلات ملموس مرتبط با معیشت مردم و مشکلاتی که در خانواده‌ها تجربه می‌شود، کاملاً حیاتی است. دولت باید بوروکراسی را برای بهبود فضای کسب و کار ساده کند. فرآیندهایی مانند درخواست مجوز کسب و کار، نباید مانع سرمایه گذاری‌ها شود. همچنین تصمیمات «خودسرانه» نهادهای نظارتی، اقتصاد کشور را وارد یک سیاهچاله کرده است. دولت نباید در کار مردم دخالت کند.

ایران:

در چنگال «جنگال» ایران (صفحه ۱)

چند روز قبل بود که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد زیر دریایی هسته‌ای امریکا که در سکوت کامل رادیویی و در زیرآب در حال نزدیک شدن و عبور از آب‌های سرزمینی ایران بود توسط زیردریایی تمام ایرانی فاتح رصد شده و با انجام مانورهای ایذایی آن را مجبور به آمدن به سطح آب کرد. در برابر این اقتدار و حرکت ایران در مسیر استحکام ساخت درونی قدرت، برخی کشورهای غربی جنگ ترکیبی را در دستور کار قرار دادند. محاصره اقتصادی، هجمه رسانه‌‌ای، جنگ روانی، آشوب داخلی و فشارهای گوناگون خارجی در این جنگ هیبریدی صورت گرفته علیه مردم ایران به وضوح دیده می‌شود که اوج آن را می‌توان در دوران اغتشاشات سال گذشته مشاهده کرد.

جوان:

حاشیه‌پردازی و سرگرم‌سازی بر مدار ارتجاع و وابستگی (صفحه ۱)

طبیعی است، نظام استکبار، ایران اسلامی را در زمره دشمنان خود تلقی و برای مقابله با آن از هیچ اقدامی فروگذار نباشد. به‌کارگیری جنگ نظامی، جنگ فرهنگی، جنگ اقتصادی و ترکیبی از همه آن‌ها در قالب جنگ ترکیبی، راهکار‌های امریکا و متحدان غربی آن برای تنبیه و مهار ایران اسلامی و بازگرداندن آن به مسیر وابستگی بوده که با حمایت مردم از نظام به ناکامی و شکست انجامیده است. به عبارتی روند قدرت‌یابی نظام همچنان ادامه یافته و دشمنی آشکار و بیرونی به انسجام و اتحاد و تقویت اراده برای تداوم راه انقلاب کمک کرده است.

شرق:

حمایت از افشاگران یا تحدید افشاگری؟ (صفحه ۱)

 اواخر سال گذشته کلیات طرح «حمایت از افشاگران فساد» در مجلس تصویب شد؛ طرحی که در آن قرار است سامانه‌ای برای افشاگران در نظر گرفته شود تا اسناد و مدارک خود از فساد را در آن بارگذاری کرده و پرونده در اختیار نهادهایی نظیر وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، قوه قضائیه یا سازمان بازرسی قرار بگیرد. یکی از موضوعات بحث‌برانگیز این طرح اشاره به این موضوع است که افشاگران اگر به صورت غیرقانونی به اسناد و مدارکی دست پیدا کنند، نمی‌توانند به‌عنوان افشاگر تحت حمایت قرار بگیرند. این موضوعی است که بسیاری از روزنامه‌نگاران و شهروند-خبرنگارها با آن دست‌به‌گریبان هستند.

کیهان:

ضرب‌الاجل ۶ ماهه به بانک‌های تورم‌زا اصلاح یا انحلال (صفحه ۱)

وقتی بانک‌های خصوصی گسترش یافتند، دولت‌ها با احتیاط بیشتری با آنها برخورد نموده و با توجه به تجربه‌های گذشته، نظارت‌های شدیدتری را بر آنها اعمال کردند. با این حال جای خالی این نظارت و اعمال محدودیت، دقیقاً همان پاشنه آشیل بانکداری در ایران بوده که حالا به بلای جان او بدل شده است. حالا به نظر می‌رسد محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی یخ این تسامح را شکسته است. رئیس شورای پول و اعتبار همچنین روز گذشته در دیدار دوره‌ای خود با مدیران عامل بانک‌ها بر ضرورت کنترل اضافه برداشت بانک‌ها تأکید کرد و گفت: حجم اضافه برداشت برخی بانک‌ها از بانک مرکزی قطعاً قابل قبول نیست و بانک‌های ناتراز در این زمینه برای تعیین تکلیف، حتماً مشمول «قاعده و فرآیند گزیر» خواهند شد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی