شناسه خبر : 139064
تاریخ انتشار : 1402/02/04 20:47
اقدامات آمریکا منشور سازمان ملل را تضعیف و چندجانبه‌گرایی را تهدید می‌کند

ایروانی:

اقدامات آمریکا منشور سازمان ملل را تضعیف و چندجانبه‌گرایی را تهدید می‌کند

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی ضد ایرانی،اجبار کشورها به مشارکت در این اقدامات غیرقانونی و سرپیچی از تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری نمونه‌های بارز یک‌جانبه‌گرایی است که منشور سازمان ملل را تضعیف و چندجانبه گرایی را تهدید می‌کند.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل که روز دوشنبه ۲۴ آوریل به وقت محلی در نشست شورای امنیت در مورد چندجانبه گرایی مؤثر از طریق دفاع از اصول منشور به ریاست سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه سخن می‌گفت، افزود: خروج یک‌جانبه‌ایالات‌متحده از برجام، اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، اجبار سایر کشورها به مشارکت در این اقدامات غیرقانونی و سرپیچی از تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری نمونه‌های بارز چگونگی اعمال یک‌جانبه‌گرایی است که منشور سازمان ملل متحد، سیستم سازمان ملل را تضعیف کرده و چندجانبه گرایی را تهدید می‌کند. دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در رأی اخیر خود در ۳۰ مارس ۲۰۲۳ در مورد برخی دارایی‌های ایران، مجدداً تأیید کرده است که آمریکا با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه که بر اساس حقوق بین‌الملل غیرقانونی است، تعهدات بین‌المللی خود در قبال مردم ایران نقض کرده است. رأی دیوان بین‌المللی دادگستری قطعی و لازم‌الاجرا است و آمریکا ملزم به تبعیت از این تصمیم است.

او اضافه کرد: اقدامات قهری یک‌جانبه (UCM)، از جمله اعمال فراسرزمینی آن‌ها، نمونه‌ای نگران‌کننده از اقدامات زیان‌بار یک‌جانبه‌ای است که با اصول اساسی حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل متحد و حقوق اساسی بشر مغایر است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: این اقدامات غیرقانونی پیامدهای انسانی گسترده‌ای دارد و می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک با هدف حل‌وفصل اختلافات و ارتقای همکاری‌ها را تضعیف کند.

ایروانی اظهار کرد: چندجانبه گرایی به عنوان یک رویکرد تثبیت شده برای رسیدگی به چالش‌های جهانی شناخته شده است و چندجانبه گرایی مؤثر در چارچوب منشور سازمان ملل برای تضمین صلح و امنیت بین‌المللی ضروری است. دستیابی به این امر مستلزم تعهد قوی به حمایت از حقوق بین‌الملل، ترویج شفافیت و پاسخگویی و پایبندی به اصول مندرج در منشور سازمان ملل است.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: منشور سازمان ملل متحد چارچوب جامعی از اصول و هنجارهایی را ایجاد می‌کند که کشورهای عضو باید در روابط خود با یکدیگر به آن پایبند باشند. این اصول شامل حل مسالمت‌آمیز اختلافات، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی، ممنوعیت استفاده از زور و ارتقای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی است. با رعایت این اصول، کشورهای عضو می‌توانند نظم حقوقی بین‌المللی باثبات و ایمن را که به نفع همه ملت‌ها و مردم باشد، ارتقا دهند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل ادامه داد: چندجانبه گرایی باید مشارکت فعال همه کشورها را صرف‌نظر از اندازه، جایگاه یا جهت‌گیری سیاسی آنها تضمین کند. همه کشورها، به ویژه کشورهایی که مستقیماً تحت تأثیر تصمیمات اتخاذ شده از طریق سازوکارهای چندجانبه قرار می‌گیرند، باید از فرصت برابر برای مشارکت و شنیده شدن در فرآیندهای تصمیم‌گیری برخوردار باشند.

او تأکید کرد: یکپارچگی و اثربخشی چندجانبه گرایی با سوء استفاده از سیستم سازمان ملل متحد و اعمال گزینشی حقوق بین‌الملل و همچنین توسل به یک‌جانبه‌گرایی که تهدیدی جدی برای همکاری، صلح و امنیت بین‌المللی است، تضعیف می‌شود.

ایروانی گفت: همکاری باید سنگ بنای چندجانبه گرایی باشد تا تقابل. دیپلماسی، گفت‌وگو و مذاکره باید برای حل‌وفصل اختلافات بین کشورها در اولویت باشد. همکاری و درک متقابل باید به جای توسل به زور، تهدیدات و اقدامات یک‌جانبه، تعاملات کشورها را راهبری کند. رویکردهای مشارکتی باعث تقویت اعتماد، ایجاد اجماع و ترویج راه‌حل‌های پایدار برای چالش‌های جهانی می‌شود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: چندجانبه‌گرایی می‌تواند از طریق حل مشکلات مشترک و تعامل با همه طرف‌ها به طور مؤثر به چالش‌های پیش روی جهان امروز ما بپردازد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی