شناسه خبر : 139060
تاریخ انتشار : 1402/02/04 19:48
سازمان ملل هم دیگر برای آمریکا یک تهدید محسوب می‌شود

لاوروف:

سازمان ملل هم دیگر برای آمریکا یک تهدید محسوب می‌شود

وزیر خارجه روسیه گفت که سازمان ملل و منشور آن خطری برای جاه طلبی های جهانی آمریکا است.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل که به ریاست وی با موضوع چندجانبه گرایی برگزار شد، افزود که هر گونه امید به چندجانبه گرایی واقعی در "فضای یورو-آتلانتیک" که پس از انحلال پیمان ورشو و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمد، به دلیل تصمیم کشورهای غربی به حفظ و گسترش ناتو به جای بررسی ظرفیت واقعی سازمان امنیت و همکاری اروپا، از بین رفت.

لاوروف با اشاره به اینکه توضیح جیمز بیکر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا به جورج بوش رئیس‌جمهور اسبق این کشور مبنی بر چگونگی تهدید سازمان امنیت و همکاری اروپا برای ناتو گفت که امروز سازمان ملل و منشور آن "همچنین تهدیدی برای جاه‌طلبی‌های جهانی واشنگتن هستند."

او افزود: امروز نظام سازمان ملل متحد در یک بحران عمیق قرار دارد که علت اصلی آن تمایل برخی از اعضای این سازمان به جایگزینی قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل با نظم مبتنی بر قوانین خود است. تاکنون کسی این قوانین را ندیده است، آنها هرگز موضوع گفتگوهای شفاف بین‌المللی نبوده‌اند.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: این قوانین به منظور مقابله با «فرآیندهای طبیعی» که اساساً «تجلی عینی چندجانبه گرایی» هستند و منجر به ظهور «مراکز مستقل و جدید توسعه» می‌شود، ابداع و به کار گرفته می‌شوند. برای مهار این فرآیندها، آمریکا و متحدان آن  از "اقدامات یک‌جانبه غیرقانونی" استفاده می‌کنند که شامل قطع دسترسی به فناوری‌های مدرن و خدمات مالی، مصادره اموال و حتی تخریب زیرساخت‌های حیاتی است.

لاوروف گفت: نتیجه این اقدامات تخریب تجارت جهانی، فروپاشی مکانیسم‌های بازار، فلج شدن سازمان تجارت جهانی و تبدیل نهایی و آشکار صندوق بین‌المللی پول به ابزاری است که آمریکا و متحدانش برای دستیابی به اهداف خود از جمله اهداف نظامی از آن استفاده می‌کنند.

او  همچنین ابراز تأسف کرد که آمریکا در تلاشی مذبوحانه برای تثبیت سلطه خود با مجازات کسانی که حاضر به پیروی از این کشور نمی‌شوند، به نابودی همان روند جهانی شدن  روی آورده است که زمانی به عنوان یک منفعت بزرگ برای تمام جهان معرفی می‌شد  و قرار بود در خدمت سیستم اقتصاد جهانی چندجانبه باشد.

لاوروف افزود: آمریکا و سایر کشورهای غربی که تسلیم  واشنگتن شده‌اند، هر بار که نیاز به توجیه اقدامات نامشروع خود علیه کسانی دارند که «سیاست خود را مطابق با قوانین بین‌المللی ترسیم کرده‌اند و حاضر به پیروی از سیاست‌مداران محدود میلیاردر نیستند,» از این به اصطلاح «قوانین» استفاده می‌کنند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی