شناسه خبر : 138716
تاریخ انتشار : 1402/01/26 23:24
فوربس: کاخ‌ سفید ابتکار سعودی-ایرانی برای صلح را دست‌کم گرفت

فوربس: کاخ‌ سفید ابتکار سعودی-ایرانی برای صلح را دست‌کم گرفت

نشریه آمریکایی فوربس با اشاره به توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین نوشت: اهمیت ابتکار سعودی-ایرانی برای صلح را هر دو حزب دست کم گرفتند؛ آن هم به این بهانه که سعودی‌ها در نوعی صلح سرد از ایران فاصله خواهند داشت.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: نشریه آمریکایی فوربس با اشاره به توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین نوشت: برخی‌ها بایدن را مقصر دانستند و او را باترامپ مقایسه کردند که در زمان او یخ سعودی‌ها نسبت به اسرائیل آب می‌شد. برخی‌های دیگر هم مانند مقامات کاخ‌سفید، اهمیت ابتکار سعودی-ایرانی برای صلح را دست کم گرفتند؛ آن هم به این بهانه که سعودی‌ها در نوعی صلح سرد از ایران فاصله خواهند داشت.

این نشریه در ادامه نوشت: حالا مشکل آمریکایی‌ها این است که ریاض گام‌هایی را به سمت سوریه که مورد حمایت ایران است، برداشته و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس هم از آن پیروی می‌کنند. عادی‌سازی روابط با ایران و پذیرش مجدد نزدیک‌ترین متحد آن به نظر نمی‌رسد که تنها یک بی‌طرفی منفعلانه از جانب عربستان سعودی باشد.

در ادامه این یاداشت آمده است: عامل محوری در این معادله اسرائیل است. بالاخره تل‌آویو بزرگترین بازنده در مانور روابط با عربستان سعودی بود. پس از وخامت شدید اوضاع اسرائیل و فلسطین، سعودی‌ها از احیای روابط با ایران خبر دادند. آن‌ها تقریباً در همان زمان جلوی گرم‌شدن روابط‌شان با اسرائیل گرفتند و گفتند عادی‌سازی کامل منوط به سیاست تل‌آویو در قبال فلسطینی‌ها و یا تضمین امنیت هسته‌ای با آمریکاست.

فوربس در بخشی دیگر از این یادداشت نوشت: ایالات متحده در درازمدت از حمایت از متحدان نفتی خود در مناطق آشفته عقب‌نشینی می‌کند و علاقه‌ای به ارائه تضمین‌های امنیتی یا راهبردی برای این کشورها حتی میان مدت ندارد. در چنین وضعیتی، عربستان سعودی هم به اطرافش نگاه می‌کند و می‌بیند که دشمنان آمریکا مانند ایران و روسیه و حتی چین، مشتاقان نفت هستند و مهم‌تر از آن، همه در یک طرف ایستاده‌اند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی