شناسه خبر : 138618
تاریخ انتشار : 1402/01/24 17:16
جاسوسی آمریکا از متحدان ساده‌لوح؛ تکرار یک بازی قدیمی!

نورنیوز بررسی کرد؛

جاسوسی آمریکا از متحدان ساده‌لوح؛ تکرار یک بازی قدیمی!

آژانس امنیت ملی آمریکا از طریق سفارت‌خانه‌های این کشور در دیگر نقاط دنیا، مشغول جاسوسی هدف‌مند از سران کشورهای میزبان است، حتی اگر این کشورها متحدان سنتی واشینگتن باشند!

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: ماجرای انتشار اسناد محرمانه پنتاگون که اخیرا در برخی شبکه‌های اجتماعی و و وب‌سایت‌ها صورت گرفت، فراتر از تاثیر بازدارنده‌ای که به ضرر اهداف ناتو در جنگ اوکراین داشت، از برخی شیطنت‌های خاص دستگاه‌های امنیتی آمریکا در قبال متحدان واشینگتن نیز پرده برداشت!

یکی از این کشورها کره جنوبی است که به لحاظ سنتی از متحدان ایالات متحده در شرق آسیا محسوب می‌شود.  

بر اساس اسنادی که ظاهرا از پنتاگون لو رفته، مقام‌های عالی‌رتبه کره جنوبی درباره اینکه تسلیحات ساخت این کشور به اوکراین برسد، با هم اختلاف داشته‌اند. از این اسناد این‌طور بر می‌آید که آمریکا از کره جنوبی جاسوسی کرده است.

آنچه لو رفته، اسناد طبقه‌بندی شده وزارت دفاع آمریکاست و جزییات مکالمات محرمانه مقام‌های کره جنوبی با یکدیگر در این اسناد نوشته شده‌اند. این در حالی است که محتوای این مکالمات پیشتر به اطلاع مقام‌های آمریکایی نرسیده است.

صورت مسئله کاملا گویاست. مقامات آمریکایی تلفن همراه سران کره جنوبی را هم مانند بسیاری از مقامات دیگر کشورها شنود کرده‌اند!

دولت کره جنوبی در واکنش به انتشار این اسناد، اعلام کرده است که تحقیقات خود را در خصوص این موضوع ادامه خواهد داد، اما بدیهی است که چنین موضوعی نیاز به تحقیق ندارد!

آنچه واضح و مبرهن است اینکه؛ آژانس امنیت ملی آمریکا از طریق سفارت‌خانه‌های این کشور در دیگر نقاط دنیا، مشغول جاسوسی هدف‌مند از سران کشورهای میزبان است، حتی اگر این کشورها متحدان سنتی واشینگتن باشند!

از زمان جنگ کره در دهه ۵۰ میلادی، کره جنوبی یکی از مهم‌ترین متحدان آمریکا در شرق آسیا محسوب می‌شود و حتی تغییر دولت‌ها نیز تاثیری علیه این اتحاد راهبردی نداشته است.

با این حال مقامات سئول نیز از جاسوسی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا مصون نمانده‌اند، موضوعی که نشان می‌دهد آمریکا نه تنها به نزدیک‌ترین متحدان خود اطمینانی ندارد بلکه به آنها خیانت هم می‌کند.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا تحقیقات مقامات کره جنوبی در خصوص جاسوسی از تلفن همراه رئیس جمهور این کشور می‌تواند به نقطه‌ای روشن و شفاف ختم شود؟ پاسخ این سوال منفی است!!

سابقه نشان می‌دهد که مقامات اطلاعاتی آمریکا در آینده‌ای نزدیک از کره‌ای‌ها خواهند خواست تا چنین پرونده‌ای را بیش از این برای افکار عمومی دنیا باز نکنند. نمونه این ماجرا در افشای جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا از آلمان‌ها دقیقا رقم خورد!

در سال 2014 میلادی، گرچه موضوع شنود تلفن همراه «آنگلا مرکل» صدراعظم وقت آلمان توسط آمریکا مانند یک بمب خبری در برلین منفجر شد، اما مقامات آلمانی ترجیح دادند پیگیری خاصی در خصوص این پرونده نکنند!

دلیل این موضوع به همکاری‌های امنیتی پشت پرده واشینگتن با متحدانش باز می‌گردد، چه، اگر کشورهایی مانند کره جنوبی در پرونده شنود مکالمات تلفنی مقامات خود توسط آمریکا پیگیری و حساسیتی بیش از حد صورت دهند با هشدارهای صریح سازمان سیا و آژانس امنیت ملی ایالات متحده در خصوص افشای برخی خیانت‌های امنیتی خود از جمله دسترسی سازمان‌های امنیتی آمریکا به اسناد هویتی و پست‌های الکترونیکی شهروندانشان مواجه خواهند شد!

در چنین شرایطی کره‌ای‌ها نیز مانند ژرمن‌ها ترجیح می‌دهند از کنار این پرونده عبور کرده و آن را مشمول مرور زمان کنند، حال آنکه این بازی تکراری میان آمریکا و متحدان ساده‌لوح و بی‌اختیارش تمامی ندارد!


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی