شناسه خبر : 138538
تاریخ انتشار : 1402/01/22 12:43
اعتصاب گسترده‌ای که لندن انتظار آن را نداشت!

نورنیوز بررسی کرد؛

اعتصاب گسترده‌ای که لندن انتظار آن را نداشت!

پیش‌بینی می‌شود اعتصاب پزشکان، به نقطه عطفی در تقابل شهروندان انگلیسی با دولت سوناک تبدیل شود. حتی ممکن است استمرار این روند، منجر به استعفای ناخواسته سوناک و در نهایت سقوط پنچمین دولت محافظه‌کار طی شش سال اخیر شود!

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: چنان‌چه پیش‌تر اعلام شده بود، هزاران پزشک جوان انگلیسی که تقریبا نیمی از این صنف را تشکیل می‌دهند با هدف دریافت دست‌مزد بالاتر، از امروز سه‌شنبه به مدت چهار روز دست به اعتصاب زدند.

«استفان بویس» مدیر بخش سلامت سازمان ملی تأمین بهداشت و درمان انگلیس گفت: «این اعتصاب بیشترین اثرگذاری و فشار را بر این سازمان خواهد داشت. اولویت درمان با موارد اضطراری و خطرناک خواهد بود، اما نوبت‌دهی برخی بیماران به تعویق می افتد.»

سازمان ملی تأمین بهداشت و درمان انگلیس در این خصوص اعلام کرد: «احتمال دارد حدود 350 هزار نوبت پزشکی به تأخیر بیفتد. پیش از این، اعتصاب سه‌روزه پزشکان در ماه گذشته بر 175 هزار نوبت تأثیر گذاشت.»

اعتصاب بی‌سابقه و گسترده پزشکان انگلیسی شوک بسیار سختی را به دولت ریشی سوناک وارد ساخته و انگلیس را وارد فاز بحرانیِ جدیدی کرده است.

نهاد سلامت بریتانیا پیش‌تر در این خصوص لبراز نگرانی کرده بود، چه، در جریان اعتصاب ماه‌های گذشته پرستاران انگلیسی نیز به نظام سلامت این کشور ضربه زیادی زده شد و فراتر از آن، سطح نارضایتی عمومی شهروندان از دولت ریشی سوناک و اصلاحات اقتصادی ناکارآمد او به شکل مشهودی افزایش یافت.

پیش‌بینی می‌شود اعتصاب پزشکان، به نقطه عطفی در تقابل شهروندان انگلیسی با دولت سوناک تبدیل شود. حتی ممکن است استمرار این روند، منجر به استعفای ناخواسته سوناک و در نهایت سقوط پنچمین دولت محافظه‌کار طی شش سال اخیر شود!

به نظر می‌رسد برخی عقب‌نشینی‌های صورت گرفته از سوی دولت جهت اصلاح دست‌مزدها نیز نتوانسته در این خصوص کارساز باشد و نارضایتی پزشکان و پرستاران همچنان به قوت خود باقی است.

بدون شک آنچه امروز در انگلیس رخ می‌دهد، نشان از ناتوانی سوناک در اعمال اصلاحات و راه‌کارهای اقتصادی مدنظر او دارد.

از سویی؛ پلیس و نهادهای امنیتی انگلیس پیش‌بینی کرده‌اند که طی هفته‌های آتی شاهد تشدید بحران‌های داخلی در این کشور خواهند بود، از این رو دولت سوناک کماکان درصدد افزایش قدرت پلیس در سرکوب معترضین است.

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا در ژانویه امسال طی بیانیه‌ای مطبوعاتی اصلاحیه‌ای را درباره لایحه مربوط به افزایش اختیارات پلیس منتشر کرد. لایحه نظم عمومی که توسط نمایندگان پارلمان در اکتبر گذشته تصویب شد درباره گسترش اختیارات پلیس در مداخله پیش‌گیرانه در تظاهرات، قبل از ایجاد هرج‌ومرج است. این لایحه همان زمان نیز انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

در هر حال؛ به نظر می‌رسد دولت سوناک نیز مانند دولت‌های دیوید کامرون، بوریس جانسون، تِرزا می و لیز تراس به بن‌بست رسیده و به زودی شاهد اعلام پایان دوران حضور او در خانه شماره ده خیابان داونینگ لندن خواهیم بود.

تنفس مصنوعی سران حزب محافظه‌کار برای نجات دولت سوناک نیز تاکنون به دلایلی مانند پیچیدگی شرایط اقتصادی و داخلی انگلیس پس از برگزیت سودمند نبوده است.

مهم‌تر اینکه؛ با توجه به نارضایتی و بحران داخلی در انگلیس و ناکامی مقامات این کشور در مدیریت شرایط پسابرگزیت، عملا جابه‌جایی قدرت میان دو حزب محافظه‌کار و کارگر نیز نمی‌تواند منجر به نجات این کشور از بحران‌های مزمن و عمیق مالی و اجتماعی شود.

با توجه به نقش برگزیت در بروز تورم بی‌سابقه در انگلیس و روی‌گردانی تعداد بیشتری از شهروندان این کشور نسبت به خروج از اروپای واحد، اتحادیه اروپا قطعا نسبت به آنچه امروز در لندن می‌گذرد خرسند به نظر می‌رسد، موضعی که برخی سران اروپایی قدرت کتمان آن را ندارند!


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی