شناسه خبر : 138530
تاریخ انتشار : 1402/01/22 09:03
نمایی از مطبوعات کشور

سه‌شنبه ۲۲ فروردین ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

فرهیختگان:

انقلاب ایران؛ احیاگر آرمان قدس (صفحه ۲)

نزدیک ۴۴ سال از ابتکار تاریخی امام‌خمینی(ره) در تعیین آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس با هدف حمایت سراسری مردم دنیا با هر دین و ملیتی از حقوق ملت رنج‌کشیده فلسطین دربرابر رژیم آپارتاید و کودک‌کش صهیونیستی گذشت و شاید کمتر کسی در آن روز فکرش را می‌کرد روزی خواهد رسید که ارتش رژیم‌صهیونیستی به وضعیتی دچار شود که درمقابل حملات راکتی محصورشدگان در‌ نوار غزه، آسیب‌پذیر نشان داده و به ناچار تن به آتش‌بس درمقابل نیروهای مقاومت دهد. راکت‌هایی که تاب‌آوری صهیونیست‌ها را از نزدیک دو ماه، به ۲۲ و در آخرین مورد به ۱۱ روز رساندند.

هم میهن:

تعامل ریال با ریال  (صفحه ۱)

علی گلستانی کارشناس اقتصاد بین‌الملل: روابط  جدید ایران و عربستان اگرچه ماهیت سیاسی و دیپلماتیک دارد اما صددرصد آثار اقتصادی نیز خواهد داشت. حوزه اصلی و با اهمیت آن برای ایران حوزه انرژی است که در مورد آن تعاملات مشترکی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارد. تاثیر بعدی آن نیز درباره بحث‌های کریدوری خصوصا در مورد خطوط پروازی و ترافیک هوایی خواهد بود. همچنین در موضوعات امنیتی و همکاری‌های امنیتی نیز دو کشور به سمتی خواهند رفت که توافقات در سطح عالی عملیاتی شود.

دنیای اقتصاد:

ثبات قیمتی؛ پیش نیاز رشد (صفحه ۱)

مقام معظم رهبری، سال جاری را به نام مهار تورم و رشد تولید، خواند‌ه‌اند. انتظار می‌رود این نام‌گذاری سرلوحه تمامی تصمیم‌ها و اقدامات قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی در این سال قرار گیرد. به لحاظ نظری، در یک اقتصاد نامتعادل، تحقق هر یک از اهداف مهار تورم و رشد تولید در کوتاه‌مدت، سازوکار خاص خود را می‌طلبد. به عبارت دیگر، دستیابی به هدف مهار تورم، مستلزم اعمال سیاست‌های اقتصادی انقباضی است؛ در عین حال، برای دستیابی به هدف رشد تولید، عموما لازم است سیاست‌های انبساطی اعمال شود که این به‌دلیل فرآیند زمانبر تولید، با افزودن بر تقاضای کل، به افزایش سطح قیمت‌ها و تورم منجر می‌شود. 

کیهان:

زمزمه لغو محاصره و تحریم‌های یمن (صفحه ۱)

همزمان با ادامه مذاکرات هیئت اعزامی عربستان با انصارالله یمن در صنعا، ریاض با صدور فرمانی اعلام کرد که ورود ۵۰۰ قلم کالای ممنوعه به یمن که از ۶ سال پیش منع شده بود را برداشته و کشتی‎های در حرکت به سمت یمن بدون هیچ‌گونه بازرسی می‎توانند وارد بنادر یمن شوند. به نظر می‌رسد که این اقدام عربستان دارای منافعی مهم برای مناطق تحت کنترل انصارالله است. با توجه به سکونت بیش از ٧٠ درصد مردم یمن در مناطق تحت کنترل صنعا، هرگونه رفع تحریم باعث کاهش فشار بر مردم ساکن در آن مناطق خواهد شد. کارشناسان می‌گویند این فرمان ریاض در واقع مقدمه‌ای بر لغو کامل محاصره یمن است.

خراسان:

امیدهای سوخته گیشه (صفحه ۶)

در حدود یک ماه گذشته، ۲ فیلم از شاخص ترین آثار سینمایی سال ۱۴۰۱ که در مهم ترین جشنواره‌های جهانی نیز حضور داشتند و تقدیر شدند، در فضای مجازی منتشر شدند و عملاً شانس پرفروش شدن را در اکران از دست دادند. مسئله قاچاق فیلم‌های سینمایی منحصر به ایران نیست و تقریباً در همه کشورهای صاحب صنعت سینما وجود دارد؛  آن چه مسلم است، این که قاچاق در کشورهای صاحب صنعت سینما به فراگیری کشورمان نیست و برای عوامل درگیر قوانین بازدارنده وجود دارد؛ قوانینی سفت‌وسخت که اجازه تشکیل کسب‌وکار را حول نسخه‌های قاچاق فیلم‌ها و سریال‌ها نمی‌دهد.

قدس:

احترام به کرامت زنان (صفحه ۱)

لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» پس از ۱۲ سال از تدوین که در دولت‌های مختلف طول کشید، سرانجام دیروز پس از دو سال اعلام وصول در مجلس و در شرایطی که نمایندگان نام آن را به «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» تغییر داده بودند تصویب شد. به گفته کارشناسان، این لایحه ‌که از دل فرمایشات رهبر معظم انقلاب بیرون آمده‌، یکی از نیازهای جدی و مهم این روزهای کشور است و در صورت ابلاغ، بسیاری از خلأهای قانونی کشور در حوزه زنان و خانواده را پر خواهد کرد.

شرق:

مسئولان، حوادث را از نگاه تأثیرپذیران ببینند  (صفحه ۱)

وقتی حوادث پنج، شش سال اخیر را مرور می‌کنیم، می‌بینیم که در هر حادثه‌ای چه در زمینه سیاسی و اقتصادی، چه در حوزه سلامت و محیط زیستی، کمتر از نگاه «شهروندان» و «تأثیرپذیران» از آسیب ارزیابی و تحلیل می‌شوند. متولیان امر باید به ابعاد و پیامدهای بحران در سطح فردی و اجتماعی از نگاه تأثیرپذیران مستقیم و غیرمستقیم توجه کنند. نادیده‌گرفتن مراحل مدیریت بحران یا وجود نگاه‌های تک‌مرحله‌ای، تک‌بعدی و مقطعی کمکی به حل‌وفصل بحران‌ها نمی‌کند و نیازمند یک نگاه جامع و دقیق و علمی با در نظر گرفتن مخاطبان بحران و تأثیرپذیران از آن است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی