شناسه خبر : 138470
تاریخ انتشار : 1402/01/21 13:27
گزارش اکونومیست درباره نتایج پوسیدگی عمیق در نظام بانکی آمریکا

گزارش اکونومیست درباره نتایج پوسیدگی عمیق در نظام بانکی آمریکا

اکونومیست، پیامد‌های آتی پس از بحران فروپاشی دو بانک مهم ایالات متحده یعنی سیلیکون ولی بانک و بانک سیگنیچر، نتایج پوسیدگی عمیق در نظام بانکی آمریکا و بی مسئولیتی مدیران فدرال رزرو در قبال ایجاد یک بی اعتمادی ترسناک دیگر در ساختار مالی ایالات متحده را بررسی کرده است.

نورنیوز  - گروه اقتصاد: اکونومیست از مجموعه مقالات بانکداری بین‌الملل خود، گزارش ویژه‌ به قلم زنی مینتون بدوز، سردبیر اکونومیست، که در آن برخلاف رویه مرسوم، به دلیل اهمیت بالای بحران بانکی ایالات متحده، این بار خودش پیامد‌های آتی پس از بحران فروپاشی دو بانک مهم ایالات متحده یعنی سیلیکون ولی بانک و بانک سیگنیچر، نتایج پوسیدگی عمیق در نظام بانکی آمریکا و بی مسئولیتی مدیران فدرال رزرو در قبال ایجاد یک بی اعتمادی ترسناک دیگر در ساختار مالی ایالات متحده را بررسی کرده است.

ساختار مالی آمریکا در شکننده‌ترین موقعیت خود پس از بحران ۲۰۰۸ قرار دارد

کمتر از یک ماه از شروع دومینوی ورشکستگی در صنعت بانکداری آمریکا می‌گذرد و بر عمق التهاب نظام مالی ایالات متحده لحظه به لحظه افزوده می‌گردد. با فروپاشی بانک سیلیکون ولی، بزرگترین موسسه مالی معتمد و حامی کسب و کار‌های فناور، در آغازین ساعات یکشنبه ۱۲ مارس ۲۰۲۳، صنعت بانکداری ایالات متحده شاهد بزرگترین فروپاشی مالی پس از سال ۲۰۰۸ بوده است. تنها ۴۸ ساعت پس از اعلام رسمی ورشکستگی بانک سیلیکون ولی که طی یک نشست فوق‌العاده و در قالب بیانیه مشترک توسط ۳ بازگیر اصلی اقتصاد آمریکا یعنی جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و مارتین گرونبرگ، رئیس شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC)، اعلام گردید، بانک سیگنیچر، یکی از بزرگترین نهاد‌های بانکی سرمایه‌گذار در بازار کریپتو در آمریکا، نیز اعلام ورشکستگی کرد.

وقوع چنین حوادثی در مدت زمان بسیار کوتاه، هجوم مردم برای برداشت سرمایه‌ها از شعب این دو بانک و سایر بانک‌های آمریکایی، ایجاد حس ناامنی و بی‌اعتمادی عمومی نسبت به حوزه بانکی در مشاغل، کسب و کار‌ها و شرکت‌های آمریکایی و انتظار تحقق آینده‌ای ترسناک و مبهم با یادآوری تراژدی هولناک فشار‌های اقتصادی غیرقابل تحمل پس از بحران مالی ۲۰۰۸، همه و همه، متغیر‌هایی است که صنعت بانکداری ایالات متحده را در موقعیتی بسیار شکننده و پر چالش قرار داده است.‌

نمی‌توانم امروز دقیق به شما بگویم که چه بر سر ساختار مالی آمریکا در سال ۲۰۲۳ خواهد آمد، اما تحلیل‌های من گواهی می‌دهد که سال سختی در انتظار نظام بانکی ایالات متحده خواهد بود و سایه شروع یک بحران مالی دیگری حتی بزرگتر از بحران ۲۰۰۸ وال استریت، ذهن مردم و صاحبان کسب و کار و مشاغل را در آمریکا راحت نگذاشته است.

بی‌اعتمادی مفرط سرمایه‌گذاران؛ پیامد مهم ورشکستگی سیلیکون ولی و بانک سیگنیچر

واکنش‌های مردم و شرکت‌های آمریکایی در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از اعلام ورشکستگی رسمی بانک سیلیکون ولی و بانک سیگنیچر، از دو نکته‌ مهم و تاسف بار پرده برداشت:

نکته اول؛ ساختار نامتعادل بانکداری ایالات متحده، همواره در معرض یک بی‌اعتمادی بسیار جدی و شکننده از سوی مشتریان و سرمایه گذاران خود قرار دارد

نکته دوم؛ برخلاف بمباران تبلیغاتی فدرال رزرو در این سال‌ها، این نهاد مالی هنوز نتوانسته پیامد‌های ذهنی منفی و بی اعتمادی مفرط ناشی از بحران مالی ۲۰۰۸ را از ذهن سرمایه‌گذاران و مشتریان خدمات بانکی پاک کند

علت اصلی این بی اعتمادی مفرط در بین مردم و کسب و کار‌های آمریکایی که هر لحظه منتظرند پول‌های خود را از بانک‌های آمریکایی بیرون بکشند، پیشینه‌ی تاریخی آفت زده‌ صنعت مالی ایالات متحده است.

ریشه‌ی پوسیدگی عمیق در نظام بانکی آمریکا از کجا جوانه زد؟

بعید می‌دانم هیچ کدام از مردم آمریکا "رکود بزرگ ۱۹۲۹ " را لمس نکرده باشند یا از پدر و مادر یا پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌های خود نشنیده باشند و یا در مدرسه و دانشگاه، با این تراژدی وحشتناک آشنا نشده باشند.

بحران بزرگ را می‌توان عمیق‌ترین، طولانی‌ترین و گسترده‌ترین بحران اقتصادی سده بیستم دانست. در قرن ۲۱ از بحران بزرگ، عموماً به عنوانی مثالی برای اقتصاد جهان که تا چه اندازه می‌تواند تنزل داشته باشد، استفاده می‌شود. این دوران در ایالات متحده آمریکا با کاهش ارزش سهام در تاریخ ۴ سپتامبر ۱۹۲۹ شروع گردید، در تاریخ ۲۹ اکتبر ۱۹۲۹ که سه‌شنبه سیاه نام گرفت، بورس آمریکا سقوط کرد و خبر آن در جهان پیچید. از آن پس طولی نکشید که جریان رکود اقتصادی در تمام کشور‌های جهان به سرعت گسترش یافت.

در سال ۱۹۳۳ در آمریکا، نرخ بیکاری به حدود ۲۵ درصد افزایش یافت. صد‌ها هزار نفر از بیکاران با استفاده از قطار به شهر‌ها و ایالت‌های دیگر برای یافتن کار سفر می‌کردند. در کالیفرنیا که بسیاری از بیکاران برای پیدا کردن شغل به این ایالت سفر می‌کردند، برای مدتی ورود شهروندان دیگر مناطق آمریکا توسط مسئولان ایالتی با محدودیت روبرو شده بود.

یکی از دلایل بحران بزرگ اقتصادی در آمریکا عملکرد فدرال رزرو یا بانک مرکزی آمریکا عنوان شده‌ است. اقتصاددانان امروزه می‌گویند فدرال رزرو سیاست انقباضی را در سال ۱۹۲۹، درست زمانی که اقتصاد آمریکا وارد رکود می‌شد اتخاذ کرد. فدرال رزرو آن زمان قصد مبارزه با نرخ تورم را داشت. اما به عقیده گروهی از اقتصاددانان نظیر میلتون فریدمن سیاست انقباضی فدرال رزرو برای کاهش نقدینگی، باعث عمیق‌تر شدن بحران بزرگ اقتصادی در آمریکا شد.

این تازه شروع بحران برای اقتصاد مالی آفت زده‌ی آمریکا بود و در سال‌های بعدی و تصیمات غلط متولیان نظام بانکداری ایالات متحده، لحظه به لحظه، بر پوسیدگی عمیق این صنعت افزود.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی