شناسه خبر : 138390
تاریخ انتشار : 1402/01/20 09:06
نمایی از مطبوعات کشور

یکشنبه ۲۰ فروردین ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

کیهان:

بازار خودرو یک فرمان و چند راننده (صفحه ۱)

اگر قرار بر حذف قیمت‌گذاری دستوری باشد هیچ نهادی نباید به آن مبادرت کند و قیمت خودرو باید در بازار عرضه و تقاضا تعیین شود. البته این به شرطی است که واردات خودرو یا تولید تحت لیسانس خودرو‌سازی‌های خارجی در کشور در کنار خودرو‌سازی داخلی، آزاد و واقعا خصوصی شود؛ رویه‌ای که در چین، آمریکا، فرانسه، روسیه و دیگر کشورهای قدرتمند سیاسی جهان معمول است نه اینکه وزارت صمت و شورای رقابت به نمایشگاه‌داری و قیمت‌گذاری خودرو مشغول شوند.

جوان:

منطق‌نو ندیدیم! (صفحه ۱)

پس از آنکه رهبر انقلاب در یکی از آخرین سخنرانی‌های سال گذشته از مسئولان و سخنوران خواستند تا با «منطق‌نو» با مردم سخن بگویند اما کمتر کسی از مسئولان و سخنوران حکومت منطق‌نو و حرف تازه و شنیدنی دارد. کسی که تریبون هفتگی دارد یا در میان انبوهی از مردم یا گروهی از نخبگان اقتصادی و فرهنگی حاضر می‌شود، باید این فرصت را غنیمت بداند و درباره اثرگذاری آن فکر کند و سخنان تکراری و ملال‌آور و کلیشه‌های رایج و حرف‌هایی را که الآن هوش‌مصنوعی بهتر از آن را می‌زند، از سخنان خود پیرایش و جدا کند.

دنیای اقتصاد:

سناریوی تلخ از فرونشست (صفحه ۱)

نتایج یک تحقیق از روند نشست زمین در پهنه‌هایی از کشور که محل سکونت نیمی از جمعیت ایران است، نشان می‌دهد، سرعت بالای برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در این مناطق باعث شده است از یک سو میزان «افت ذخایر آبی» زیرزمین تا ۴ برابر دهه‌های قبل و از سوی دیگر، نرخ سالانه فرونشست به حداقل ۵/ ۱ برابر سال‌های گذشته برسد. این بحران انسان‌ساز براساس مطالعات، ۷ تهدید زیست‌محیطی و اقتصادی برای کشور در پی دارد مگر آنکه با «تدابیر ملموس» از سمت سیاستگذار مهار شود. محققان در این مطالعه تاکید می‌کنند، بحران فرونشست برخلاف بحران زلزله، قابل کنترل است؛ اما «فرصت، محدود است».

خراسان:

خشم «سیا» از آشتی عربستان با ایران (صفحه۱)

نگرانی آمریکا از دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان را در تاثیرات و نتایج همگرایی دو کشور بر معادلات منطقه می‌توان جست‌وجو کرد. آمریکا که تلاش داشت با ایران‌هراسی و وعده‌های تسلیحاتی و سیاسی، کشورهای عربی را به سازش با رژیم صهیونیستی و ایجاد جبهه واحد در قالب چتر امنیتی واحد علیه ایران سوق دهد، امروز رویاهایش را بر باد رفته می‌بیند. مواضع افرادی مانند رئیس سازمان سیا نشأت گرفته از نگرانی جدی آمریکا از دگرگونی‌های امنیت‌ساز و ثبات‌آفرین در منطقه و نظام بین‌الملل بدون نقش‌آفرینی آمریکاست.

فرهیختگان:

چرا نتانیاهو فتیله را پایین کشید؟ (صفحه ۱)

اصلی‌ترین جبهه‌ای که صهیونیست‌ها از تقابل با آن هراس دارند، جبهه شمال و به‌ویژه حزب‌الله لبنان است. 
حزب‌الله نیز این موضوع را به‌خوبی می‌داند و بر همین اساس نیز روز جمعه سیدحسن نصرالله در توییتی در‌خصوص استفاده مقاومت از موشک‌های دوربرد به رژیم‌صهیونیستی هشدار داد. صهیونیست‌ها به‌خوبی می‌دانند هر‌تقابلی آنها را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌سازد. بر همین اساس است که تل‌آویو حتی با وجود سرشکستگی بزرگی که دربرابرش قرار داد و روحیه وحشیانه‌اش، می‌داند نباید لبنان را در میدان جنگ بیازماید. 

وطن امروز:

۴۳ سال دشمنی شکست خورده آمریکا با ایران (صفحه ۳)

سال از قطع رابطه رسمی آمریکا با ایران می‌گذرد. قطع ارتباطی که از نظر کارتر و آمریکا باید منجر به انزوای جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی می‌شد و پشیمانی مردم ایران از انقلاب علیه محمدرضا پهلوی و کسب استقلال را رقم می‌زد اما نتیجه‌ای که تا امروز رقم خورده، چیزی نبود که آمریکایی‌ها انتظارش را می‌کشیدند. جمهوری اسلامی ایران به‌رغم همه تحریم‌های ظالمانه‌ای که از سوی آمریکا و غرب اعمال می‌شود، تعامل و ارتباط با کشورهای همسایه و قدرت‌های ضدغربی از جمله روسیه و چین را در دستور کار خود قرار داده و دولت سیزدهم در این مسیر موفق عمل کرده است.

رسالت:

آیا اتحادیه اروپا واقعا ایرانیان را دوست دارد؟! (صفحه ۱)

تنها راه مواجهه با جنگ روانی و تبلیغاتی غرب علیه کشورهایی مانند جمهوری اسلامی که خود در طول سال‌های متمادی قربانی تروریسم بوده‌اند، افشاگری در خصوص اتاق تاریکی است که جریان‌های آشکار و پنهان قدرت در غرب به‌عناوین‌مختلف تلاش می‌کنند مانع از تمرکز افکار عمومی ایران و دنیا بر روی آن شوند. بدون شک زمانی که مشخص شود دلسوزی‌های دروغین حقوق بشری در خصوص ایران ، از چه مصدر و با چه انگیزه و هدفی صورت می‌گیرد، دیگرکسی برای این ادعاها اصالت قائل نخواهد شد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی