شناسه خبر : 138225
تاریخ انتشار : 1402/01/16 11:13
نمایی از مطبوعات کشور

چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

وطن امروز:

الزامات تحول (صفحه ۱)

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای عصر روز گذشته در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، با تاکید بر ضرورت تمرکز همت و اراده همه مسئولان و دستگاه‌ها در همه طول سال برای «مهار تورم و رشد تولید»، به بیان الزامات تحقق شعار سال و چند توصیه مهم اقتصادی دیگر پرداختند و گفتند: اگر به این الزامات عمل شود، نتایج آن در کاهش تورم و احساس آسایش نسبی مردم در آخر سال دیده خواهد شد.

اعتماد:

کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است (صفحه ۱)

رهبر انقلاب در تبیین الزام شرعی و قانونی حجاب گفتند: در مسأله پوشش، حجاب، محدودیتی شرعی و قانونی است نه محدودیتی دولتی و کشف حجاب نیز هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی.
ایشان با تأکید بر اینکه بسیاری از کسانی که کشف حجاب می‌کنند از پشت پرده تحریک به این کار یعنی دستگاه‌های جاسوسی دشمن مطلع نیستند، گفتند: اگر بدانند پشت کشف حجاب و مبارزه با حجاب چه کسانی و دستگاه‌هایی هستند، این کار را نمی‌کنند چون خیلی از آنها اهل دین و تضرع و ماه رمضان و دعا هستند.

کیهان:

الزامات اصلی حل مشکلات اقتصادی کشور (صفحه ۱)

جمهوری اسلامی با پیشرفت شگرف در فن‌آوری نظامی و دفاعی، گزینه نظامی را از دست دشمن عنود خود، آمریکا گرفت. همین چند روز پیش یک مقام ارشد نظامی آمریکا اعلام کرد درگیری نظامی با ایران از دستور کار آمریکا خارج شده است. اگر جمهوری اسلامی می‌خواهد گزینه اقتصادی را هم از دست این دشمن جنایتکار بگیرد، یک راه بیشتر ندارد و آن حل مسائل اقتصادی در یک چرخه فراآمریکایی- اعم از داخلی و خارجی- است. همان‌طور که ایران نمی‌توانست با «مذاکره با آمریکا»، گزینه نظامی دشمن را از معادلات نظامی- امنیتی علیه خود خارج کند، رویکرد مذاکره با آمریکا و غرب نمی‌تواند اهرم تهدیدات اقتصادی علیه خود را از دستور کار آنان خارج نماید.

دنیای اقتصاد:

سقف‌شکنی بورس تهران (صفحه ۱)

نماگر اصلی بازار سهام در جریان معاملات دیروز توانست با رشد ۴/ ۱درصدی به محدوده دو میلیون و ۱۱۹هزار واحدی برسد. قله تاریخی قبلی که شاخص کل بورس تهران ثبت کرده بود به ۲۰مرداد سال۹۹ برمی‌گردد و اکنون این شاخص پس از ۳۱ماه معاملاتی با رشد روز گذشته در بیشترین مقدار تاریخی خود قرار گرفت. از نگاه کارشناسان، اگر سیاستگذار به جای کنترل کل‌های پولی از مسیر سرکوب قیمت‌ محصولات شرکت‌ها به دنبال کنترل تورم باشد، واکنش منفی سهامداران بورس تهران را به دنبال خواهد داشت. 

ایران:

«باکو» در مدار محاسبات اشتباه (صفحه ۱)

تنش‌های پیش‌آمده را می‌توان در پیوند با روند مناسبات رو به افزونی ارزیابی کرد که در هفته‌های اخیر میان جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی جریان یافته است؛ روندی که به تقویت تحرکات نظامی باکو به پشتوانه حمایت‌های همه‌جانبه تل‌آویو در سرزمین‌های مورد مناقشه با ارمنستان و همچنین پروپاگاندای رسانه‌ای علیه ایران شتاب بخشیده است. هر چند حامیان رویکرد مبتنی بر تنش در میان مقام‌های آذربایجانی در مقابل رویکرد دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران ذیل سیاست تهدیدزدایی و تقویت ارتباطات منطقه‌ای‌اش نتیجه‌ای حاصل نکرده‌اند اما این امر مانع از آن نشده که بروز اتفاقاتی همچون حمله فردی با انگیزه شخصی به سفارت باکو در تهران و همچنین اقدامات متعارف نظامی جمهوری اسلامی در دفاع از منافع ملی‌اش در برابر تحریکات مشکوک مرزی دستمایه حملات تبلیغاتی مقام‌های آذربایجانی قرار نگیرد.

شرق:

صف‌آرایی در بازار نفت (صفحه ۱)

صف‌آرایی عربستان و روسیه در مقابل بلوک غرب در بازار انرژی خبرساز شده است. حالا نه‌تنها کشورهای عربی و تولیدکنندگان بزرگ نفت خاورمیانه قراردادهای متعدد انرژی را با چین به امضا رسانده‌اند؛ بلکه در زمینه تولید انرژی هم به صف روسیه پیوسته و با کاهش سقف تولید روزانه تصمیم دارند قیمت نفت را افزایش دهند. صف‌آرایی شرق به مذاق بلوک غرب خوش نیامده است؛ چرا‌که اعضای اتحادیه اروپا با کاهش قیمت نفت، به‌تازگی توانسته‌اند اقتصاد خود را از شوک و تورم کاهش دهند و از آن سمت زمستان سخت مورد انتظار را با تکیه بر نیروگاه‌های سوخت فسیلی، پشت سر بگذارند. به جز این آمریکا و اروپا از افزایش قیمت نفت و به دنبال آن افزایش درآمدهای روسیه نگران هستند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی