شناسه خبر : 137930
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 فروردین ساعت 11:22
چرا رمضان را «رمضان» نامیدند؟

چرا رمضان را «رمضان» نامیدند؟

یک استاد اخلاق با اشاره به زیبایی‌های ماه مبارک رمضان می‌گوید: برکت در این ماه است، یک آیه از قرآن بخوانید، معادل یک ختم قرآن است، نَفَستان عبادت است، نشست و قیامتان عبادت است، هر عمل خیری که انجام بدهید چندین برابر برایتان محسوب می‌شود، چی بهتر از این انسان می‌خواهد!

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: ماه مهمانی خدا شروع به وزیدن گرفته است و مؤمنان برای درک بهتر فیوضات این ماه مبارک پاس سخن اساتید اخلاق می‌نشینند. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی از اساتید اخلاق و از خطبای به نام کشور درباره زیبایی‌های ماه مبارک رمضان بیان می‌کند: این ماه هر کسی، با هر حالتی و با هر وضعیتی سر این سفره مهمان شود، خدا از او استقبال می‌کند. اگرچه انسان برای درک فیوضات لیالی رمضان، باید از ماه رجب و شعبان برنامه‌ریزی می‌کرد، اما امکان تدارک، امکان جبران و امکان اینکه انسان یک شبه ره صد ساله را طی کند، وجود دارد.

شرط رسیدن به مدینه فاضله در ماه رمضان، هوشیار بودن است

وی می‌افزاید: اینکه بنده هیچ مطلب را دور نبیند و تصور نکند از آن مدینه فاضله‌ای که رحمت و مغفرت الهی بخواهد به عباد نازل شود، فاصله دارد! نه! بسیار به این مدینه فاضله نزدیک هستیم، منتها شرط رسیدن به این مطلب این است که انسان هوشیار باشد و وعده دهه دوم به خودش ندهد. وعده لیالی قدر را به خودش ندهد.

سراسر ماه مبارک رمضان، برکت است

حجت‌الاسلام مؤمنی ابراز می‌دارد: همین امشب شما ماه رمضان را تمام شده بدانید، با این دید وارد شهر رمضان شوید که چشم به هم زدن ۳۰ شب سپری می‌شود و زمان از دست می‌رود. برکت در این ماه است، یک آیه از قرآن بخوانید، معادل یک ختم قرآن است، نَفَستان عبادت است، راه رفتن‌تان عبادت است، نشست و قیامتان عبادت است، خوابتان عبادت است، خوراک افطار و سحرتان عبادت است، هر عمل خیری که انجام بدهید چندین برابر برایتان محسوب می‌شود، چی بهتر از این انسان می‌خواهد!

چرا رمضان را رمضان نامیدند؟

او ادامه می‌دهد: وجود نازنین پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) درباره علت نامگذاری ماه مبارک رمضان می‌فرماید: «إنَّما سُمِّیَ الرَّمَضانُ لأِنَّهُ یُرمِضُ الذُّنُوبَ»، به خاطر اینکه ماه رمضان گناه را می‌سوزاند. دستور قرآن است روزه بگیرید، به واسطه این روزه هم سلامت جسم سراغتان می‌آید، هم سلامت روح. وجود مقدس امام مجتبی (ع) می‌فرماید: «إِنَّ اَللَّهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضَانَ مِضْمَاراً لِخَلْقِهِ»، خدا ماه رمضان را میدان مسابقه برای بندگان خودش قرار داد. دیدید می‌خواهند به خط پایان برسند یا می‌خواهند به یک جایزه و جامی دست پیدا کنند چطور از هم سبقت می‌گیرند، افراد با جانشان مایه می‌گذارند برای اینکه یک جایزه بگیرند.

فواید روزه‌داری از نگاهی دیگر

این استاد اخلاق اظهار می‌دارد: اگر انسان می‌خواهد روحش در این ماه مبارک روی فرم بیاید، یک کارش این است که از خوردن و آشامیدن امساک و اجتناب کند، نخورد، نیاشامد، اما این تنها یکی از فواید ماه مبارک رمضان است، حضرت زهرا (س) می‌فرماید: انسان روزه‌دار، گوشش هم روزه است، چشمش هم روزه است، وجودش هم روزه است.

یک پیشنهاد برای درک بهتر ماه رمضان

او می‌گوید: این یک پیشنهاد است، اگر کسی دوست دارد عمل کند، بیایید در این ماه مبارک از فضای مجازی بیرون بیایید تا یک مطلب نامربوط چشمتان نبیند و روحتان آلوده شود. وگرنه ۱۰ تا ماه رمضان دیگر هم بیاید به این راحتی امکان تدارک و جبران نیست. از شب اول رمضان بیایید با فضا‌های مجازی قهر کنید، امام خمینی (ره) بنیانگذار این نظام مقدس، ماه رجب، شعبان و رمضان که می‌شد ارتباطات، جلسات و ملاقات‌ها را به حداقل می‌رساند و می‌گفت: باید من با کس دیگری در این ماه ارتباط پیدا کنم، باید با خدا ارتباط برقرار کنم.

دری که تنها ۳۰ شب باز است

حجت‌الاسلام مؤمنی تصریح می‌کند: روزه‌داران برای رسیدن به مقام رضوان الهی و رضایت الهی، از همدیگر سبقت می‌گیرند. ماه رمضان ماه سبقت گرفتن است. یک موقع می‌آید، آن قدر دلت می‌خواهد روزه بگیری، اما دیگر نمی‌توانی، کهولت سن، بیماری، مشکلات و ... مانع می‌شود. وجود نازنین پیامبر (ص) می‌فرماید: «إنَّ أبوابَ السَّماءِ تُفتَحُ فی أوَّلِ لَیلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ»؛ در‌های رحمت الهی از شب اول ماه رمضان شب اول باز می‌شود. اینکه در رحمت الهی باز است یعنی چه؟ یعنی هر چه می‌خواهی از خدا بخواه، رد نمی‌شود. دعا کن! در سختی‌ها، در مشکلات، حتی برای دیگران و خودت دعا کن.


نورنیوز
کلید واژگان
رمضانقرآن
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی