شناسه خبر : 137845
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 فروردین ساعت 12:47
سرمایه گذاری 2.76 میلیارد دلاری روسیه در ایران

وزیر اقتصاد اعلام کرد؛

سرمایه گذاری 2.76 میلیارد دلاری روسیه در ایران

وزیر اقتصاد در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز، اعلام کرد که روسیه، سرمایه گذار خارجی پیشرو در ایران شده است.

نورنیوز - گروه اقتصاد: ایران، افزایش سرمایه‌گذاری روسیه را پیش‌بینی کرده و مسکو به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه گذار خارجی تهران ظاهر شده است. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز، اعلام کرد که روسیه، سرمایه گذار خارجی پیشرو در ایران شده است.

به گفته خاندوزی، روسیه در سال مالی منتهی به این هفته در جمهوری اسلامی ۲.۷۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. او افزود: سرمایه‌گذاران روسی در پروژه‌های مهمی در بخش‌های صنعتی، معدنی و حمل و نقل مشارکت دارند. وجوه روسیه حدود دو سوم کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران را تشکیل می‌دهند که در سال مالی گذشته در این کشورخاورمیانه به ۴.۲ میلیارد دلار رسیده است.

خاندوزی به فایننشیال تایمز گفت: ما روابط خود با روسیه را استراتژیک تعریف می‌کنیم و در بسیاری از جنبه‌ها به ویژه روابط اقتصادی با یکدیگر همکاری می‌کنیم. چین و روسیه دو شریک اصلی اقتصادی ما هستند و ایران با اجرای توافق‌های راهبردی روابط خود را با آن‌ها گسترش خواهد داد.

در اوایل سال جاری، بانک‌های مرکزی روسیه و ایران قرارداد دوجانبه‌ای با هدف اتصال سیستم‌های ارتباطی بین بانکی به منظور تقویت روابط تجاری امضا کردند. خاندوزی گفت: روسیه و برخی کشور‌های دیگر مایلند از سازوکار‌هایی مانند پیمان‌های پولی متقابل یا سوآپ‌های تجاری استفاده کنند. ما نه تنها با روسیه بلکه با چین و دیگر شرکا از جمله ترکیه در این زمینه مذاکره کرده‌ایم.

او افزود: از نظر فنی، شبکه مالی بین ایران و روسیه وضعیت بهتری نسبت به شبکه‌های دیگر دارد. ماه گذشته، الکسی ددوف، سفیر روسیه در تهران، گفت که معاملات تجاری بین دو کشور در سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسیده است. بدون ارائه ارقام دقیق، وی گفت که این رکورد به لطف همکاری موفق در زمینه‌های کشاورزی، انرژی و لجستیک به دست آمده است.


ایبنا
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی