شناسه خبر : 137776
تاریخ انتشار : 1402/01/05 10:55
چارلز سوم در کاخ الیزه بدون فرش قرمز!

چارلز سوم در کاخ الیزه بدون فرش قرمز!

هرج و مرج در شهرهای فرانسه به سفر چارلز سوم به این کشور نیز گره خورد؛ هر چند قرار نبود ما‌ه‌ها برنامه‌ریزی برای سفر پادشاه بریتانیا به فرانسه به این سادگی تغییر کند اما گویا پس از پنج سال سردی روابط، دیدار اخیر ماکرون و ریشی سوناک به عنوان «لحظه اتحاد مجدد»، دست مایه بروز اعتراضات مردمی بیشتر شده است.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: در چند روز گذشته خیابان‌های پایتخت فرانسه شاهد اعتراضات خیابانی گسترده توامان با انباشت چند صد تن زباله بوده است. پارلمان کشور در بزنگاه سختی قرار دارد و امانوئل ماکرون تلاش می‌کند دومین دوره ریاست جمهوری خود را به سلامت از این چالش سیاسی به پایان ببرد.

در آن سوی کانال مانش، پادشاه جدید در حال آماده شدن برای مراسم تاجگذاری خود در تاریخ ۱۶ اردیبهشت است ولی قصد داشت تا قبل از آن برای تکمیل کلکسیون تبلیغاتی حود اولین دیدار رسمی برون مرزی خود را به فرانسه و آلمان داشته باشد.

هر چند اعتراضات مردمی در فرانسه سایه شک و نگرانی بر انجام این سفر انداخته است اما مقامات هر دو کشور سعی در اجرای این سفر سلطنتی دارند با این همه برای نمونه ساختمان شهرداری بوردو در جنوب غرب فرانسه، شهری که قرار بود پادشاه چارلز کنسولگری بریتانیا را در آنجا افتتاح کند، در اعتراضات عصر پنجشنبه به آتش کشیده شد.

این درحالی است که دو کشور سال‌هاست بر سر برگزیت با یکدیگر چالش داشتند و حضور بوریس جانسون نیز بر این تنش‌ها می‌افزود اما حالا که قرار بود چارلز سوم به همراه سوناک بابی نو از همکاری با پاریس بگشاید که با وجود اعتراضات مردمی در اجرای این نمایش ناکام ماند.

شاید در شرایط فعلی، برگزاری رژه در پاریس و ناهار خوردن با پادشاه در کاخ ورسای کمک چندانی به بهبود وجهه ماکرون نمی‌کرد. برای نمونه، یکی از مراسمی که برای استقبال از پادشاه بریتانیا در نظر گرفته شده بود، رژه در خیابان شانزه لیزه پاریس با ۱۴۰ سواره نظام بود. حال آنکه بیم آن می رفت که معترضان از این فرصت استفاده کرده و رژه را مختل کنند.

ساندرین روسو، نماینده حزب سبزها در پارلمان فرانسه که خواستار لغو این دیدار شده بود گفته بود «باورکردنی نیست، قرار است امانوئل ماکرون پادشاه جمهوری‌خواه [فرانسه]، از چارلز سوم استقبال کند! آن هم وقتی که مردم برای اعتراض در خیابان‌ها هستند.»

حتی اتحادیه کارگری «س‌ژ‌ت» (CGT) این هفته اعلام کرد که اعضای آن در «موبیلیه نشنال» پس از ورود شاه به پاریس از پذیرایی مراسم یکشنبه خودداری خواهند کرد. این موسسه متولی ارائه فرش قرمز، پرچم و مبلمان برای ساختمان‌های دولتی است.

 


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی