شناسه خبر : 137718
تاریخ انتشار : 1402/01/03 16:15
تجمیع اتحادیه‌های کارگری و دانشجویی علیه مکرون

نورنیوز بررسی کرد؛

تجمیع اتحادیه‌های کارگری و دانشجویی علیه مکرون

معمای اعتراضات در فرانسه برای مکرون و همراهانش نسبت به قبل پیچیده‌تر شده، چه، قبلا بازنشستگان و کارگران دست به راهپیمایی علیه قانون جدید بازنشستگی می‌زدند اما اکنون دامنه اعتراضات به دانشگاه‌ها و مدارس نیز کشیده شده است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: ورود اتحادیه‌های دانشجویی به صحنه اعتراضات علیه دولت فرانسه، وضعیت سختی را برای مکرون و همراهانش در کاخ الیزه رقم زده است.

گرچه سنای فرانسه در اقدامی یک‌طرفه و مغایر با خواست عمومی شهروندان این کشور، لایحه جنجالی افزایش اجباری سن بازنشستگی را تصویب کرده، اما هنوز این پرونده در مجلس ملی به سرانجام نرسیده است.

در این میان؛ یکی از موضوعاتی که منجر به استیصال دولت فرانسه در قبال معترضین شده، تجمیع توان اتحادیه‌های کارگری و دانشجویی علیه دولت است.

در حالی برنامه‌ریزی‌ها برای آغاز تجمعات اعتراضی ظرف امشب و فردا در شهرهای مختلف فرانسه صورت گرفته که اخیرا صدها معترض در میدان کنکورد شهر پاریس گرد هم آمدند تا مقابل ساختمان مجلس ملی این کشور علیه اصلاحات مدنظر دولت برای تغییر قانون بازنشستگی دست به اعتراض بزنند.

طی هفته گذشته نیز پایتخت فرانسه صحنه برگزاری اعتراضات دانشجویی و دانش‌آموزی متعددی بود و قبل از برگزاری تجمع میدان کنکورد، تعدادی از جوانان در مقابل اداره پلیس منطقه یک پاریس تجمع کردند، جایی که دو دانشجوی دستگیر شدۀ بامداد جمعه در بازداشت بودند.

به گفته اتحادیه دانشجویی «آلترناتیو» که در خط مقدم این جنبش قرار دارد، ده‌ها دانشگاه در سراسر این کشور یا به اشغال دانشجویان معترض درآمده و یا فعالیت در آنها متوقف شده است.

طی هفته جاری نیز تجمعاتی مقابل دانشگاه پاریس برگزار شد و مقامات دانشگاه به دلیل نگرانی‌های امنیتی ترجیح دادند فعالیت‌های اداری آن را متوقف کنند.

دانشجویان سعی در سازمان‌دهی یک تظاهرات گسترده‌تر داشتند اما حرکت آنها به سرعت توسط نیروهای پلیس سرکوب شد. چند دبیرستان هم در پاریس به تسخیر دانش آموزان در آمده و بسته شده‌اند!

این اتفاقات در حالی رخ می دهد که امانوئل مکرون مدعی تصویب آرام و بی دردسر اصلاحات اقتصادی مدنظر دولت شده بود.

از سویی؛ دولت فرانسه در قبال ناآرامیها و اغتشاشات داخل ایران، نقش یک بازیگر مداخله‌گر را ایفا کرده و بارها گروه‌های ضدانقلاب از جمله سلطنت‌طلبان و منافقین را با هدف سرنگونی نظام جمهوری اسلامی گرد هم آورد.

پس از پایان اغتشاشات و شکست اروپایی‌ها در پروژه براندازی، نمایندگان فرانسوی و آلمانی پارلمان اروپا نقش به سزایی در استمرار جنگ روانی و تبلیغاتی علیه ملت ایران ایفا کرده و در ماجرای بدحالی برخی دانش‌آموزان دختر، با صدور قطعنامه‌ای مضحک و دروغین، خواستار تحقیقات مستقل سازمان ملل متحد از این موضوع شدند!

تحولات داخلی فرانسه نشان دهنده خشم عمومی شهروندان و خصوصا دانشجویان و دانش‌آموزان از دولتی است که مداخله در امور کشورهای دیگر را بر حل موضوعات داخلی خود ترجیح داده و نه تنها نقش یک بازیگر مستقل را در نظام بین‌الملل ایفا نمی‌کند، بلکه به آلت دست بازیگرانی مانند واشینگتن و تل‌آویو تبدیل شده است.

با این تفاسیر؛ معمای اعتراضات در فرانسه برای مکرون و همراهانش نسبت به قبل پیچیده‌تر هم شده است، چه، قبلا بازنشستگان و کارگران در کف خیابان‌های پاریس و مارسی دست به راهپیمایی علیه قانون جدید بازنشستگی می‌زدند اما اکنون دامنه اعتراضات به دانشگاه‌ها و مدارس نیز کشیده است.

شدت اعتراضات و سکوت توأم با شوک مقامات فرانسوی نسبت به آن نشان می‌دهد که دستگاه‌های امنیتی فرانسه قدرت محاسبه این حجم از اعتراضات و شدت ناشی از آنها را نداشته‌اند.

پیش از این در روز پنج‌شنبه، بیش از ۱۶۰۰ جوان از دانشگاه سوربن راهپیمایی کردند و سپس به جمع تظاهرکنندگان در میدان کنکورد پیوستند. این تجمعات مقابل مجلس ملی برگزار می‌شود، زیرا در همین ساختمان بود که دولت اعلام کرد تصمیم گرفته اصلاحات مدنظر خود در قوانین بازنشستگی را بدون رای‌گیری در پارلمان، قانونی کند، قانونی که یکی از مفاد آن افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی