شناسه خبر : 137524
تاریخ انتشار : 1401/12/27 15:01
ادعاهای بی‌طرفی که هر روز رنگ می‌بازد

نورنیوز بررسی کرد؛

ادعاهای بی‌طرفی که هر روز رنگ می‌بازد

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط روزنامه تایمز لندن، شمار زیادی از مردم انگلیس اعتماد خود را به بی‌بی‌سی از دست داده‌ و نیمی از جمعیت انگلیس به این نتیجه رسیده‌اند که این شبکه دیگر بیان‌گر ارزش‌های مورد علاقه‌ آنها نیست و ارزش تماشا ندارد.

نورنیوز ـ گروه بین‌‌الملل: «گری لینکر» بازیکن سابق تیم ملی انگلیس و مجری معروف مسابقه روز، پرسابقه‌ترین برنامه فوتبالی جهان در بی‌بی‌سی که در انتقاد از سیاست جدید دولت محافظه‌کار انگلیس در مورد پناهندگان در توییتی نوشت: «زبانی که در این سیاست بکار گرفته شده بی‎شباهت به زبان آلمان دهه ۱۹۳۰ نیست»، با توبیخ مواجه شد.

این سخنان که با موضع نهادهای حقوق بشری هم‌خوانی دارد در حالی با استقبال افکار عمومی همراه شد که مدیران بی‌بی‌سی به خواست مقامات دولتی از جمله وزیر کشور اقدام به توبیخ او کرده و حتی از تعطیلی برنامه او خبر دادند.

این در حالی است که آنچه مدیران و مجریان این رسانه‌ها همواره در توجیه اقداماتی همچون تریبون دادن به معاندان سایر کشورها و حتی جریان‌های تروریستی و جنایت‌کار مطرح می‌سازند، اصل آزادی بیان است.

نکته قابل توجه در مورد رفتار بی‌بی‌سی نسبت به لینکر، تأکید ابتدایی بر کلیدواژه اصل بی‌طرفی است، چنانچه مدیران این شبکه مدعی شده‌اند که بر اساس این اصل بی‌بی‌سی هیچ‌گونه موضع‌گیری درباره مسائل نداشته و صرفاً به انتشار دیدگاه‌ها می‌پردازد!

به عبارتی دقیق‌تر می‌توان گفت؛ در روند رفتاری بی‌بی‌سی که مدعی جریان آزاد اطلاعات و حرفه‌ای بودن است، نه تنها اصول خبری و رسانه‌ای از جمله اصل آزادی بیان و یا حتی اصل بی‌طرفی مورد توجه نیست، بلکه اساس‌نامه و نظرات شخصی مدیران این شبکه ملاک است.

در همین حال بی‌بی‌سی در حالی خود را رسانه‌ای بی طرف معرفی می‌کند که نگاهی به ریشه‌های شکل‌گیری و چگونگی انتخاب مدیرانش نشان‌گر ماهیت کاملاً حاکمیتی این رسانه است.

مدیرعامل بی‌بی‌سی توسط هیئت دوازده نفره‌ای که توسط ملکه انتخاب می‌شوند، تعیین شده و همچنین سیاست‌های کلی و مجوز کار بی‌بی‌سی هر 10 سال یکبار توسط ملکه انگلیس به امضاء می‌رسد.

بی‌بی‌سی تحت یک منشور سلطنتی تأسیس شده و تحت توافقش با وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش دولت بریتانیا فعالیت می‌کند.

هزینه فعالیت بی‌بی‌سی مطابق یک کارمزد سالانه پروانه تلویزیون در پادشاهی متحد از آن دسته از خانوارها، شرکت‌ها و سازمان‌های بریتانیایی که تجهیزات دریافت یا ضبط رسانه‌های زنده تلویزیونی را دارند، تأمین می‌شود.

مقامات انگلیس همواره بر بی‌طرفی و استقلال بی‌بی‌سی اصرار دارند، در حالی که معاون وزیر امور خارجه انگلیس از اختصاص سالانه ۹۴.۴ میلیون پوند بودجه به سرویس جهانی بی‌بی‌سی که بخش فارسی هم ذیل آن فعالیت می‌کند خبر داده است.

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط روزنامه تایمز لندن، شمار زیادی از مردم انگلیس اعتماد خود را به بی‌بی‌سی از دست داده‌ و نیمی از جمعیت انگلیس به این نتیجه رسیده‌اند که این شبکه دیگر بیان‌گر ارزش‌های مورد علاقه‌ آنها نیست و ارزش تماشا ندارد.

علاوه بر این؛ یک نکته بسیار مهم در مواضع بی‌بی‌سی در قبال لینکر وجود دارد و آن تاکید بر وجود چارچو‌ب‌های مشخص برای افرادی است که به دلیل سابقه ورزشی و یا هنری دارای جایگاه اجتماعی شده‌اند.

مدیران این شبکه معتقدند: افرادی که در فضای مجازی و جامعه دارای مخاطبان قابل توجهی شده‌اند بر خلاف افراد عادی حق بیان هرگونه دیدگاه و نظری را ندارند و به دلیل تأثیرگذاری بر افکار عمومی باید کلیاتی در چارچوب منافع ملی و چارچوب‌های دولتی و ساختاری را حفظ نمایند در غیر این صورت در هر جایگاهی که باشند مورد بازخواست و محدودیت‌های شدید قرار می‌گیرند.

جالب توجه آنکه رسانه‌هایی همچون بی‌بی‌سی در حالی به ولنگاری فضای مجازی در سایر کشورها به‌ویژه در قبال ورزشکاران و هنرمندان و کسانی که دارای جایگاه اجتماعی شده‌اند اصرار دارند و به ترویج آن می‌پردازند و حتی از آن با عنوان نماد حقوق بشر یاد می‌کنند که در قبال انگلیس و حتی کارکنان خود شدیدترین اقدامات را برای رعایت مسئولیت این‌گونه افراد اجرا کرده و هیچ استثنایی برای آن قائل نیستند.

 


نورنیوز
کلید واژگان
انگلیسبی بی سی
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی