شناسه خبر : 136290
تاریخ انتشار : 1401/12/22 11:17
تعطیل‌شدن دومین بانک آمریکا در عرض دو روز؛ بایدن وعده پیگیری داد

تعطیل‌شدن دومین بانک آمریکا در عرض دو روز؛ بایدن وعده پیگیری داد

با اقدام مسئولان نیویورک در تعطیلی دومین بانک بزرگ آمریکا، بایدن وعده بازخواست مسئولان آشفتگی سیستم مالی آمریکا را داد.

نورنیوز - گروه اقتصاد: رگولاتور‌های ایالات متحده بانک سیگنچر مستقر در نیویورک را به عنوان بانک بزرگ وام دهنده در صنعت رمزارز را برای جلوگیری از گسترش بحران بانکی تعطیل کردند. خزانه داری، فدرال رزرو و شرکت بیمه سپرده فدرال عصر یکشنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند: ما استثنای ریسک سیستمیک مشابه را برای بانک سیگنچر نیویورک، که امروز توسط مرجع ایالتی آن بسته شد، اعلام می‌کنیم. رگولاتور‌های بانکی گفتند که سپرده گذاران در سیگنچر بانک به سپرده‌های خود دسترسی کامل خواهند داشت، اقدامی که برای اطمینان از سپرده گذاران در بانک ورشکست شده سیلیکون، ولی به شمار می‌رود. به گفته رگولاتورها، همانند تصمیم بانک سیلیکون ولی، هیچ ضرری متوجه مالیات دهندگان نخواهد شد.

رگولاتور‌ها بانک سیلیکون ولی را در روز جمعه تعطیل کردند و سپرده‌های آن را در بزرگ‌ترین ورشکستگی بانکی ایالات متحده از زمان بحران مالی ۲۰۰۸  و دومین ورشکستگی بزرگ تا کنون، توقیف کردند. این اقدام‌های چشمگیر تنها چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که این موسسه متمرکز بر فناوری گزارش داد که با مشکل مواجه است و باعث افزایش سپرده‌های بانک شده است. سیگنچر، یکی از بانک‌های اصلی صنعت رمزارز‌ها است، بزرگ‌ترین بانک در کنار سیلورگیت که هفته گذشته فروپاشی قریب‌الوقوع خود را اعلام کرد. طبق گفته فکت ست، پس از فروش ۴۰ درصدی در سال جاری، ارزش بازار سهام آن بانک تا روز جمعه ۴.۴ میلیارد دلار بود. بر اساس پرونده اوراق بهادار، تا ۳۱ دسامبر، سیگنچر دارای دارایی کل ۱۱۰.۴ میلیارد دلار و ۸۸.۶ میلیارد دلار در کل سپرده‌ها بود.

 برای جلوگیری از ضرر و یک بحران بزرگ تر، فدرال رزرو و خزانه داری، برنامه اضطراری تعلیق کردن سپرده‌ها در بانک سیگنچر و بانک سیلیکون، ولی با استفاده از مرجع وام اضطراری فدرال رزرو ایجاد کردند. صندوق بیمه سپرده برای حمایت از سپرده گذارانی که بسیاری از آن‌ها به دلیل ضمانت ۲۵۰ هزار دلاری سپرده‌ها بیمه نشده بودند، به کار خواهد رفت. یک مقام ارشد خزانه داری گفت در حالی که سپرده گذاران به پول خود دسترسی خواهند داشت، دارندگان سهام و اوراق قرضه در هر دو بانک در حال نابودی هستند.

بر همین اساس، جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز بامداد دوشنبه در واکنش به ورشکستگی و تعطیلی پی‌درپی دو بانک بزرگ در این کشور، گفت: «مردم و شرکت‌های آمریکایی باید مطمئن باشند که سپرده‌های آنهازمانی که نیازشان دارند، در دسترس هستند».

طبق این گزارش، بایدن در ادامه وعده داد: «من متعهد می‌شوم که مسئولین این آشفتگی را مورد بازخواست قرار دهم و به تلاش‌ها برای تقویت مقررات و نظارت بر بانک‌های بزرگ ادامه دهم».

وی همچنین افزود: «ما برای رسیدگی به مشکلاتی که بانک‌های سیلیکان ولی و سیگنچر با آن مواجه بودند، اقدام کردیم و راهکاری سریع یافتیم که از آمریکایی‌ها محافظت کند».

به نوشته رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا و فدرال رزرو (سیستم بانک مرکزی این کشور) نیز اقدامات بی‌سابقه‌ای را برای جلوگیری از تأثیر پیامدهای ورشکستگی بانک سیلیکان ولی اعلام کردند.


نورنیوز
کلید واژگان
سیلیکون ولی
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی