شناسه خبر : 136249
تاریخ انتشار : 1401/12/21 11:17
نمایی از مطبوعات کشور

یکشنبه ۲۱ اسفند ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

وطن امروز:

صهیونیست‌ها را به جان هم انداخت (صفحه ۱)

در سطح منطقه، تقریباً تمام بازیگران مهم غرب آسیا از احیای روابط تهران- ریاض استقبال کردند. پس از مواضع روز جمعه نخست‌وزیران سابق رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست تمام‌عیار اسرائیل از این توافق و مقصر قلمداد کردن نتانیاهو، وزیر اسبق دارایی رژیم صهیونیستی هم در سخنانی در پی توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، بشدت از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم انتقاد کرد و خواستار استعفای او شد.

اعتماد:

باز روابط مهم (صفحه ۱)

جهت بهتر شدن روابط دولت‌ها و ملت‌های ایران و عربستان پیشنهاداتی هست:
- افتتاح کنسولگری‌های اقتصادی در خاک یکدیگر.
-رزمایش مشترک نظامی توسط کشورهای ساحلی جهت نشان دادن توانایی تأمین امنیت خلیج‌فارس و دریای عمان به قدرت‌های مداخله‌گر
- ایجاد گردشگری سلامت و سیاحتی در خاک دو طرف
- اعزام و پذیرش دانشجویان دو کشور در دانشگاه‌های ملی طرفین.
- دعوت از ج.ا.ایران به عنوان مهمان در سلسله نشست‌های شورای همکاری خلیج‌فارس در ارتباط با موضوعات منطقه‌ای.

آرمان‌ملی:

پیام تهران، عربستان و پکن به آمریکا (صفحه ۱)

پای چین را به وسط کشیدن، معنای  کاملا متمایز و البته تازه‌ای  دارد چرا که این مذاکرات می‌توانست در قطر، امارات یا هر کشور دیگری انجام شود. این مورد کاملا به خواست ایران و عربستان بوده تا به آمریکا فهمانده شود که چین، ایران و  عربستان سیاست مستقلی از آمریکا را اتخاذ کرده‌اند و چین نیز در اینجا منافع خاص خود را پیگیری می‌کند اما عربستان و ایران این پیام را به آمریکا منتقل می‌کنند که اگر قرار است  غرب در منطقه حضور داشته باشد، باید سیاست‌های خود را نسبت به ایران و کل منطقه تغییر دهد و یک سیاست منطقه‌ای موافق ایران و عربستان را پیش بگیرد.

کیهان:

شما چرا ماتم‌ گرفته‌اید؟! (صفحه ۱)

تمام دولت‌هایی که مدعیان اصلاحات در رأس آن بودند، درباره هر اقدام و حرکتی در سیاست خارجی، بارها به صراحت اعلام کرده بودند که بدون جلب موافقت «کدخدا‌»! (لقبی که جناب روحانی به رئیس‌جمهور آمریکا داده بود‌) انجام هیچ حرکتی در منطقه امکان‌پذیر نخواهد بود! توافق اخیر ایران و عربستان نه فقط بدون جلب رضایت و نظر آمریکا صورت پذیرفت بلکه در این توافق، آمریکا و متحدانش از صحنه نیز حذف شده‌اند. واقعیتی که آمریکا و اروپا و رژیم صهیونیستی با عنوان ضربه‌ای بزرگ بر موقعیت و حیثیت خود در منطقه از آن یاد می‌کنند و تقریباً هیچ‌یک از مقامات کنونی و سابق آمریکا و رژیم صهیونیستی را نمی‌توان یافت که از چرخش عربستان به سوی ایران و حذف آمریکا از مناسبات منطقه عصبانی نشده باشند.

خراسان:

برآورد محدوده عقب نشینی دلار (صفحه ۱)

شاید زمانی که در کمتر از یک ماه قبل، نرخ دلار به ۶۰ هزار تومان افزایش یافت، کمتر کسی تصور می کرد این روند مجدد تا بیش از ۲۵ درصد بازگشت داشته باشد، اما واقعیت کنونی نشان می دهد که این موضوع تحقق یافته است. دیروز نرخ دلار در ادامه روند نزولی که با خبر توافق ایران و عربستان آغاز شده بود، باز هم افت کرد و می توان گفت تا «بعدازظهر» این افت، مشابه یا حتی شدیدتر از دو روز قبل بود، به طوری که دلار تلگرامی فردایی به عنوان سردسته نرخ های مجازی تا کانال ۴۴ هزار تومان هم عقب نشینی کرد و زمزمه های دلار کمتر از ۴۰ هزار تومان هم در بازار پیچید.

ایران:

جبران کسری بودجه واقعیت یا رویا؟ (صفحه ۱)

این تصور که بخش زیادی از هزینه‌های شرکت‌های دولتی زاید و قابل صرفه‌جویی کردن است و همچنین امکان کاهش سریع و دستوری هزینه‌های این شرکت‌ها وجود دارد، تصوری غیرواقعی و نادرست است. علاوه بر این، باید به این نکته اشاره شود که در بعضی از این شرکت‌ها، سیاست‌های راهبردی دولت باعث می‌شود تا این شرکت‌ها زیانده شوند. در مجموع می‌توان گفت، بهبود عملکرد شرکت‌های دولتی و افزایش سودآوری آنها می‌تواند به کاهش بخشی از کسری بودجه کمک کند ولی این کار نه لزوماً برای تمامی شرکت‌هاست و نه لزوماً به‌سرعت و از کانال صرفه‌جویی در هزینه‌های پرسنلی شرکت‌ها صورت می‌گیرد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی