شناسه خبر : 136206
تاریخ انتشار : 1401/12/20 11:37
معمای نورد استریم و تبدیل برلین به صحنه نمایش زلنسکی!

نورنیوز بررسی کرد؛

معمای نورد استریم و تبدیل برلین به صحنه نمایش زلنسکی!

خط لوله نورد استریم روز 26 سپتامبر، حدودا هفت ماه پس از حمله نیروهای روسی به اوکراین با مواد منفجره زیر دریا منفجر شد و با توجه به سطح خاصی از تاثیرگذاری که در فرآیند جنگ اوکراین ایفا کرد، قطعا کارگردانان مشهورتری از پنج عامل خراب‌کار عادی داشته است!

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: این روزها مقامات آلمانی اصرار عجیبی نسبت به سانسور ماجرای انفجار و خرابکاری در خط لوله نورد استریم دارند!

نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از مقامات امنیتی ایالات متحده تاکید کرده است که یک گروه طرف‌دار اوکراین مسئول خراب‌کاری سال گذشته در خطوط لوله گاز نورد استریم بوده است.

این رسانه آمریکایی که منابع خود و همچنین گروهی را که در این عملیات دست داشته، فاش نکرده می‌گوید مقام‌های آمریکایی فعلا مدرکی دال بر نقش زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در این عملیات پیدا نکرده‌اند.

با این حال «میخائیل پودولیاک» مشاور رئیس جمهور اوکراین در یک پست توئیتری با طرح این ادعا که اوکراین هیچ دخالتی در حادثه دریای بالتیک نداشته، نوشت: کی‌یف هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره گروه یا گروه‌های طرف‌دار اوکراین که این خراب‌کاری را انجام داده باشند هم در اختیار ندارد!

انتشار گزارش نیویورک تایمز، از یک‌سو نشان می‌دهد که اتهام‌زنی هدف‌مند رسانه‌ها و دولت‌های اروپایی به روسیه در ماجرای خراب‌کاری در خط لوله نورد استریم، چگونه مانند دیگر اتهامات آنها بدون پشتوانه و مستندات بوده است.

از سوی دیگر، قطعا گروه‌های طرفدار زلنسکی و کی‌یف که مسئولیت خراب‌کاری در پروژه نورد استریم متوجه آنهاست، بدون هماهنگی رئیس جمهور اوکراین دست به چنین اقداماتی نمی‌زنند.

به عبارت بهتر؛ سطح حادثه به اندازه‌ای بالا بوده است که نه تنها انجام آن اساسا بدون رایزنی با دولت و مقامات امنیتی ارشد اوکراینی مقدور نبوده بلکه در سطحی بالاتر، زلنسکی قطعا بدون رایزنی و کسب اجازه از برخی مقامات ارشد ناتو خصوصا مقامات آمریکایی با چنین عملیاتی موافقت نکرده است!

مهم اینکه؛ عملیات خراب‌کاری در خط لوله نورد استریم گرچه به صورت کاملا هدفمند صورت گرفت تا اختلالی اساسی در مسیر کسب میلیون‌ها دلار برای روسیه از مسیر فروش گاز طبیعی به اروپا ایجاد کند، اما در همان زمان فشار قیمت بالای انرژی بر متحدان کلیدی اوکراین در اروپای غربی به ویژه آلمان را نیز افزایش داد.

حال آنچه در این میان قابل تامل است، واکنش دولت آلمان نسبت به این افشاگری است، چه، دولت‌مردان آلمانی که این روزها مشغول دمیدن در آتش جنگ اوکراین با ارسال «تانک‌های لئوپارد» هستند، در قبال این موضوع سکوت کرده و برخی رسانه‌های این کشور نیز می‌کوشند این «خراب‌کاری هدفمند» را به یک «عملیات چریکی خودجوش» تقلیل دهند تا بلکه رد پای سرویس‌های امنیتی غرب در آن کمتر قابل مشاهده باشد.

در یکی از این داده‌پردازی‌های رسانه‌ای، برخی رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند که؛ یک گروه ناشناس متشکل از پنج مرد و یک زن که از گذرنامه‌های جعلی حرفه‌ای استفاده کرده‌اند در این عملیات حضور داشته‌اند.

بنابر این گزارش؛ این عملیات با کمک یک قایق تفریحی که از سوی مقام‌های آلمانی نیز شناسایی شده، صورت گرفته و گفته می‌شود این قایق تفریحی توسط یک شرکت مستقر در لهستان متعلق به دو اوکراینی اجاره داده شده است!

این فضاسازی‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد که ساده‌سازی ماجرای حمله به خط لوله نورد استریم توسط ژرمن‌ها، امروز بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است.

خط لوله نورد استریم روز ۲۶ سپتامبر، حدودا هفت ماه پس از حمله نیروهای روسی به اوکراین با مواد منفجره زیر دریا منفجر شد و با توجه به سطح خاصی از تاثیرگذاری که در فرآیند جنگ اوکراین ایفا کرد، قطعا کارگردانان مشهورتری از پنج عامل خراب‌کار عادی داشته است!

اکنون با تقویت این فرضیه که عملیات انفجار در نورد استریم توسط یک نیروی نیابتی در ارتباط با دولت اوکراین و یا سرویس‌های امنیتی این کشور صورت گرفته، قطعا موضوع می‌تواند توسط روسیه به صورتی عمیق‌تر مورد سنجش و راستی‌آزمایی قرار گیرد.

در این میان؛ سکوت دولت آلمان کد امنیتی مهمی است که نمی‌توان در روند صحت‌سنجی گزارش نیویورک تایمز از آن غفلت کرد!


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی