شناسه خبر : 136205
تاریخ انتشار : 1401/12/20 11:35
نمایی از مطبوعات کشور

شنبه ۲۰ اسفند ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

جوان:

توافق تمام آسیایی (صفحه ۱)

ایران و عربستان پس از ۷ سال قطعی روابط با میانجیگری چین و در نشستی در پکن دور از امریکا و اروپا و چه‌بسا دور از اراده و تمایل آنان برای برقراری روابط توافق کردند. این توافق با استقبال کشور‌های منطقه و با عصبانیت کشور‌های حامی آشوب‌های پاییزی همراه بود. اخراج اینترنشنال از لندن، بستن اینستکس در اروپا، توافق با آژانس و ریزش دلار فردایی در روز تعطیل را باید در همین چارچوب دید. توازن جدید جهانی خارج از یکجانبه‌گرایی امریکایی با نقش‌آفرینی چین، محور تحلیل‌های ناظران بین‌المللی از این توافق است.

اعتماد:

موج صلح (صفحه ۱)

طلسم رابطه جمهوری اسلامی ایران با پادشاهی عربستان سعودی شکسته ‌شد. از ۱۳ دی ۱۳۹۴ تا ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ بیش از ۷ سال طول کشید تا سرانجام مقام‌های ارشد امنیتی ایران و عربستان نه در کشوری منطقه‌ای بلکه فرسنگ‌ها دورتر با میانجیگری چین نتیجه چند دور مذاکرات پشت ‌پرده را علنی کرده و اعلام کنند که به یک نقشه راه برای عادی‌سازی رابطه دست یافته‌اند. 

وطن امروز:

در مسیر براندازی نظام تک‌قطبی (صفحه ۱)

احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان در منطقه، بسیاری از فعالیت‌های مخرب ایالات‌متحده و متحدش رژیم صهیونیستی را خنثی خواهد کرد. این روابط در صورت اصلاح رفتار رژیم سعودی می‌تواند منجر به پایان جنگ در یمن و پیروزی مردم این کشور شده، سوریه را دوباره به جامعه عرب بازگرداند و وضعیت اقتصادی و دیپلماتیک این کشور را سامان دهد و در عین حال باعث بی‌ثمر شدن توافق آبراهام بین کشورهای عرب منطقه و رژیم صهیونیستی شود، زیرا دیگر پروژه ایران‌هراسی شکست خورده و دلیلی برای همپیمانی اعراب با رژیم غیرقابل اعتماد و ضعیف صهیونیستی وجود ندارد. 

آرمان ملی:

ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها (حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، صفحه ۱)

واقعیت این است که توافق ایران و عربستان بسیار توافق مهمی است و می‌تواند برای امنیت کل منطقه تاثیرگذار باشد. ایران و عربستان در ۱۳۷۰ ، توافق یا حداقل تنش زدایی گسترده داشتند که در آن دوران کل منطقه هم ثمرات این رابطه را دید. اما چند عامل این توافقات را بر هم زد. عامل اصلی ارتباطات و مناسبات عربستان با ایران چالش‌های فرامنطقه‌ای به ویژه ایران و آمریکا بود. عامل دیگری که در انتها آسیب جدی وارد کرد ایفای نقش تندروها در دو کشور بود. تندروهایی که با نگاه رادیکال مسائل را می‌دیدند و در نهایت نیز شاهد بودیم که یکی از پرهزینه‌ترین قطع روابط را به سیاست خارجی ایران تحمیل کردند. لذا باید همگان از بهبود روابط ایران و عربستان استقبال کنند و از گذشته درس بگیرند. 

دنیای اقتصاد:

بازگشت به رقابت کنترل‌شده (کامران کرمی، صفحه ۱)

توافق اولیه ایران و عربستان سعودی به ابتکار چین برای بازگشت به روابط دوجانبه و بازگشایی سفارتخانه‌ها بمب خبری‌ای بود که ۱۹اسفندماه در فضای رسانه‌ای منتشر شد. این توافق که محصول دو سال مذاکرات دوجانبه مقامات امنیتی تهران و ریاض در پنج دور به میزبانی بغداد است، قرار است ظرف هفته‌های آینده توسط وزرای خارجه دو کشور عملیاتی شود و پس از۷سال قطع روابط، مجددا دو قدرت منطقه‌ای خاورمیانه به ریل روابط عادی و متعارف بازگردند.

رسالت:

توافقی که باید تثبیت شود (حنیف غفاری، صفحه ۱)

توافق اخیر تهران و ریاض در خصوص از سرگیری روابط دیپلماتیک ، نقطه عطفی در مناسبات دو بازیگر مهم منطقه غرب آسیا محسوب می شود. بدون شک اعلام رسمی این خبر از سوی شورای عالی امنیت ملی و دریابان علی شمخانی، دبیر این شورا، مطلعی در ایجاد شرایط جدید در حوزه سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است.

کیهان: 

 اینستکس، بازیچه‌ای‌که به بازی‌گرفته نشد (مسعود اکبری، صفحه ۱)

در همان مقطع (شروع سازوکار اینستکس) منتقدان دولت با استناد به دلایل فنی و کارشناسی تأکید داشتند که این سازوکار مالی، منفعتی برای ایران نداشته و قابل دفاع نیست.  اما انحلال اینستکس توسط اروپا، جدید‌ترین مصداق نگاه حکیمانه و دوراندیشانه و عمیق رهبر معظم انقلاب به حوزه‌های مختلف و از جمله حوزه سیاست خارجی است.

همشهری:

رخ بازگشت نخبگان بازگشتی روی موج صعود (صفحه ۲۲)

مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از دانش آموختگان ۱۵۰دانشگاه یا مؤسسه تحقیقاتی برتر براساس نظام ارزیابی حمایت می‌کند تا به کشور برگردند. ۲۷۰۰ نفر تعداد نخبگانی که برگشته‌اند و تعداد مهاجران برگشتی به طور سالیانه ۵۰۰ نفر است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی