شناسه خبر : 134082
تاریخ انتشار : 1401/12/17 10:16
گفتار درمانی بی‌فایده مکرون و پایان صبر اتحادیه‌های کارگری در فرانسه

نورنیوز بررسی کرد؛

گفتار درمانی بی‌فایده مکرون و پایان صبر اتحادیه‌های کارگری در فرانسه

از هر سه نفر، دو نفر یعنی چیزی حدود 64 درصد از مردم فرانسه از اعتراضات علیه قانون اصلاحات بازنشستگی حمایت می‌کنند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: دیروز سه‌شنبه دور جدید اعتصاب‌ها و اعتراضات عمومی علیه اصلاحات اقتصادی «امانوئل مکرون» در سراسر فرانسه شکل گرفت، با این تفاوت که این بار اعتراضات محدود به یک روز خاص نبود و معترضین اعلام کرده‌اند که اعتصاب آنها دامنه‌دار و نامحدود خواهد بود و تا زمانی که الیزه از تصمیم خود مبنی بر افزایش اجباری سن بازنشستگی عقب‌نشینی نکند، ادامه خواهد یافت.

در چنین فضایی، مکرون در یک سو و شهروندان فرانسوی در سمت دیگر قرار دارند. محبوبیت مکرون و سطح اقناع عمومی در قبال اصلاحات اقتصادی او خصوصا موضوع افزایش سن بازنشستگی به اندازه‌ای پایین است که قدرت مانور کاخ الیزه را در قبال اعتراضات گسترده مردمی با محوریت اتحادیه‌های کارگری شدیدا محدود می‌سازد.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در فرانسه نشان می‌دهد که بیشتر شهروندان با اصلاح قانون بازنشستگی دولت مکرون مخالف هستند. این نظرسنجی‌ها همچنین ثابت می‌کند که رئیس‌جمهور فرانسه با کاهش محبوبیت به جهت اصرار بر انجام اصلاح قانون بازنشستگی روبروست.

تمامی اتحادیه‌های کارگری برای دومین بار طی هفته‌های اخیر به‌صورت هماهنگ از تمام اعضای خود خواسته‌ بودند سه‌شنبه ۷ مارس دست به اعتصاب بزنند.

انتظار می‌رود اعتصاب‌ها فراتر از روز سه‌شنبه به‌صورت گسترده در فرانسه ادامه پیدا کنند. بیشتر رسانه‌های فرانسوی از لوموند و فیگارو گرفته تا خبرگزاری فرانسه، تاکید دارند که تقابل نامحدودی میان دولت و اتحادیه‌های کارگری شکل گرفته و هر روز افراد بیشتری درگیر این منازعه می‌شوند.

انتظار می‌رود اعتصاب‌ها فراتر از روز سه‌شنبه به‌صورت گسترده در فرانسه ادامه پیدا کنند. بیشتر رسانه‌های فرانسوی از لوموند و فیگارو گرفته تا خبرگزاری فرانسه، تاکید دارند که تقابل نامحدودی میان دولت و اتحادیه‌های کارگری شکل گرفته و هر روز افراد بیشتری درگیر این منازعه می‌شوند.

اتحادیه‌های کارگری می گویند کشور را به تعطیلی کامل می‌کشانند. خصوصا در بخش‌هایی چون حمل و نقل، انرژی و پالایشگاه‌های نفتی.

تازه‌ترین نظرسنجی را گروه «ای لب» برای «ب.اف.ام» پرطرفدارترین شبکه خبری فرانسه انجام داده است. در این نظرسنجی ۵۶ درصد از شهروندان اعلام کرده‌اند که از اعتصاب‌های گسترده حمایت کرده و ۵۹ درصد نیز گفته‌اند حق شهروندان است که کشور را به تعطیلی بکشانند.

از هر سه نفر، دو نفر یعنی چیزی حدود ۶۴ درصد از مردم فرانسه از اعتراضات علیه قانون اصلاحات بازنشستگی حمایت می‌کنند. دولت امانوئل مکرون به بهانه کاهش قروض دولتی می‌خواهد سن بازنشستگی در فرانسه را از ۶۲ سال به ۶۴ سال برساند.

در این میان مقامات دولت فرانسه همچنان مواضع کلی و منفعلانه‌ای را در قبال اعتراضات عمومی اتخاذ می‌کنند!

«اولویویه وران» سخنگوی دولت اعلام کرده است که «نمی‌خواهد مردم قربانی و محاصره اعتصابات سراسری باشند. تاریخ جنبش‌های اعتراضی در فرانسه نشان می‌دهد که لازم نیست کل کشور را مسدود و در زندگی روزمره مردم چنین موانع بزرگی ایجاد کنید.»

اما این گفتار درمانی نتیجه‌ای در عقب‌گرد شهروندان فرانسوی از اعتراضات و اعتصابات عمومی نداشته است.

انتظار می‌رود از هر پنج قطار پرسرعت بین شهری، تنها یک قطار امروز و حتی روزهای آتی فعال باشد. به نظر می‌رسد برای اولین بار از آغاز اعتراضات جدید پالایشگاه‌های مهم فرانسه هم تعطیل خواهند شد.

یک منبع پلیس به خبرگزاری فرانسه گفته است که انتظار می‌رود بیش از ۲۶۰ تظاهرات در سراسر کشور با حضور صدها هزار شهروند مخالف برگزار شود.

آخرین بار در تاریخ ۳۱ ژانویه گذشته مطابق آمار رسمی پلیس، یک میلیون و 200 هزار معترض در سرتاسر فرانسه علیه اصلاحات دولت مکرون به خیابان آمدند و یک رکورد تاریخی ثبت کردند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی