شناسه خبر : 134023
تاریخ انتشار : 1401/12/15 21:00
گروسی: در ابتدای شروع یک فاز جدید هستیم

گروسی: در ابتدای شروع یک فاز جدید هستیم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به سفر آتی تیم فنی به تهران گفت: ما در ابتدای شروع یک فاز جدید هستیم و در کل، از توافق‌های صورت گرفته با ایران راضی هستم اما با احتیاط حرکت می‌کنیم.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری که بعد از برگزاری نشست شورای حکام برگزار شد، در پاسخ به اینکه آژانس و ایران دقیقاً روی چه چیز توافق کرده‌اند، گفت: درباره توافق جامع پادمان ها، در سفر به تهران آنها را تثبیت کردم.

او در پاسخ به اینکه آیا ایران به شما تعهدی جدی مبنی بر بازنصب تأسیسات نظارتی و دسترسی به داده‌های قبلی داده است، گفت: به‌طور کلی می‌گویم بله ولی توجه داشته باشید که در بیانیه مشترک به یک سری شیوه‌ها اشاره کردیم. بحث خواهیم کرد که چطور این مسئله ادامه داشته باشد و تیم فنی ما دوباره به همین منظور به ایران سفر خواهد کرد.

گروسی در ادامه گفت: البته توافق برای بحث کردن نیست چراکه ما سال‌ها است که بحث می‌کنیم؛ اما ایده اصلی این است که جلو برویم و به نتایج ملموس برسیم و این شامل همه موارد می‌شود.

او در ادامه، در رابطه با افزایش بازرسی‌ها گفت: فهرست مکان‌ها محرمانه است و مسائلی هست که ما هنوز نمی‌دانیم و عملاً اینکه فهرست جزءبه‌جزء از لوکیشن های مختلف داشته باشیم غیرممکن است. کاری که ما می‌کنیم این است که در لحظات خاصی از این پروسه ارزیابی‌هایی را ارائه می‌دهیم و اگر به این نتیجه برسیم که راه به جایی نمی‌بریم گزارش می‌دهیم. تنها قولی که می‌دهم این است که به‌طور مرتب به شما اطلاع‌رسانی خواهم کرد. الان این فرصت را داریم که می‌توانیم از چرخه باطل پاسخ‌های باورناپذیر دور شویم. فرق این سفر این است که قبل از هر چیز نخستین بار بود که با رئیس‌جمهور ایران گفتگویی جدی داشتم و بحث پرباری هم با وزیر خارجه ایران داشتم. سیاست بین‌الملل یعنی حرف زدن مداوم با تصمیم‌گیرنده‌ها و این می‌تواند ما را به نتیجه برساند.

گروسی ادامه داد: ایران به‌طور کلی در بحث پادمانی تعهد داده است. ما توافق و تعهد جدی درباره راستی آزمایی های اضافی داریم و تیم فنی هم به زودی سفری به ایران خواهد داشت. توافق‌هایی داریم که مشخص هستند. نمی‌توانم تضمینی بدهم اما این قدمی درست است.

او در پاسخ به اظهارنظر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره حمله به تأسیسات هسته‌ای گفت: آنچه گفتم چیز تازه‌ای نیست. من فقط قانون بین‌الملل را تکرار کردم مبنی بر غیرقانونی بودن حمله به تأسیسات هسته‌ای و این به منزله فاصله گرفتن از آنچه در منابع عمومی موجود است، تلقی نمی‌شود.

مدیرکل آژانس افزود: در خصوص وظیفه آژانس برای کاهش تنش، من همواره درها را باز نگه داشته و دنبال فرصتی بودم که تأکید کنم که راه‌حل دیپلماتیک همواره در دسترس است. تلاش می‌کنیم که از زور استفاده نشود.

گروسی درباره رابطه مذاکرات آژانس با احتمال احیای برجام گفت: باید قضاوت کنیم که چه پیش رویمان است و طرفین برجام هم باید تصمیم بگیرند که شرایط بهتر شده یا نه. دستور کار من اعتماد و در عین حال راستی آزمایی است. اگر بر اساس نتایج ممکن به احتمال از سرگیری گفتگوهای برجام برسیم، من هم می‌گویم بله احتمالش هست اما طرف ایرانی باید پایه‌های اطلاعات لازم را برای آژانس فراهم کند، اطلاعاتی که به‌واسطه خاموش کردن دوربین‌ها از آنها برخوردار نیستیم.

او تأکید کرد: اگر نتایج خوبی در کار آژانس باشد، ممکن است به احیای دوباره برجام هم برسیم.

او در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: من مأیوس نیستم. ما در ابتدای شروع یک فاز جدید هستیم و سعی می‌کنم واقع‌بین باشم. در کل، از توافق‌های صورت گرفته راضی هستم اما با احتیاط حرکت می‌کنیم، نقطه‌به‌نقطه و مسئله به مسئله.

گروسی تأکید کرد: برای بازدید افراد و مکان‌ها نیاز به اجازه ایران داریم اما گفتگوها را ادامه می‌دهیم. از این پس بازرسی‌ها با تناوب بیشتری انجام خواهد شد. (درباره غنی‌سازی ۸۴ درصدی)  مطمئن هستیم که انباشتی صورت نگرفته است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی